הסכם פשרה בין כת"ב להייפריון בנוגע לתרופה לטיפול בסוכרת

הייפריון האשימה בעבר את עורכי הניסוי בתרופה במרמה וכעת ממתנת האשמותיה ■ הייפריון תממן את הניסוי הנערך כעת במוצר עד סופו, ב-10.5 מיליון דולר וכת"ב תוכל לרכוש המוצר בחזרה

ראובן קרופיק כלל ביוטכנולוגיה  / צלם: איל יצהר
ראובן קרופיק כלל ביוטכנולוגיה / צלם: איל יצהר

סיפורה של תרופת ה-Diapep של חברת אנדרומדה נראה היה גמור וחתום, כאשר בספטמבר האחרון האשימה חברת הייפרון, שרכשה 100% מאנדרומדה, כמה מעובדי החברה הנרכשת הואשמו ברמאות בניתוח תוצאות ניסוי שלב III שבוצע בתרופה. הייפריון הכריזה אז כי לאור זאת, לא ניתן להמשיך לפתח את המוצר ואין טעם להגישו לרשויות הרגולטוריות.

המהלך המפתיע של הייפריון הוביל לצניחה במניית כת"ב הישראלית, הבעלים הקודמים של אנדרומדה ומיש הייתה אמורה ליהנות מתמלוגים נאים מן המוצר, לו היה מגיע לשוק. כת"ב הגישה תביעה נגד הייפריון, אולם מבין כל התרחישים הצפויים בעקבות התביעה, לא רבים הימרו על המשך פיתוח התרופה.

אבל בביומד הישראלי הלא-יאמן הוא היומיום, לטוב ולרע. היום (ג') הודיעו שתי החברות, הייפריון וכת"ב, על חתימת הסכם ביניהן. בניסוח ההסכם, הייפריון משנה דרמטית את הגדרתה לאירועים שהתרחשו בניסוי הבעייתי, מ"רמאות" ל"הפרות של הכללים הקליניים הראויים" (הפרות GCP). אומנם הפרות של הכללים בניסויים קליניים הן עדיין עניין חמור שיכול לפסול ניסוי, אולם יש מרחק גדול בין הדברים.

עוד הוחלט בהסכם כי כת"ב תקפיא את תביעתה נגד הייפריון וכי מומחה בלתי תלוי יבדוק את כל הנתונים משני הניסויים הרב-מרכזיים של אנדרומדה - זה שעל בסיסו נמכרה החברה להייפריון ואותו היא רואה כפסול, והניסוי הנערך בימים אלה בתרופה. כת"ב מאמינה (על פי דעתו של אותו יועץ חיצוני בלתי תלוי) כי אם תוצאות הניסוי יהיו טובות, ניתן יהיה להגיש את הניסוי השני ל-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקנית, וגם למקבילתה באירופה. כל זה בכלל עולה על הדעת, משום ששני הצדדים מסכימים שהדאטה מן הניסוי אינו "נגוע", אלא הבעיה הייתה רק בניתוח הסטטיסטי שלו. ואם כך - ניתן לנתח שוב.

על פי ההסכם הנוכחי בין החברות, הייפריון - שכבר השקיעה במוצר כ-40 מיליון דולר - תממן את הניסוי עד סופו ב-10.5 מיליון דולר. עוד 2 מיליון דולר יוקצו למומחה בלתי תלוי לניתוח הסטטיסטי של התוצאות. אם וכאשר תוצאות הניסוי יהיו טובות, וכת"ב תבחר (בהתייעצות עם הרגולטור) להמשיך הלאה עם המוצר, היא תוכל לרכוש את הזכויות בחזרה תמורת 3.5 מיליון דולר במניות הייפריון (שנמצאות ברשותה משום שחלק מן העסקה המקורית בוצעה במניות) וכן תמלוגים חד ספרתיים נמוכים מהרווח ממכירת התרופה, אם וכאשר תגיע לשוק, עד סכום גג של 36.5 מיליון דולר.

עבור האופציה הזו משלמת כת"ב היום 2.5 מיליון דולר.בגיבוש ההסכם היו שותפות גם חברת ידע ממכון ויצמן, שהתרופה פותחה תחילה במעבדותיה וכן וכן חברת טבע, שהתרופה הייתה בבעלותה ופותחה תחת השגחתה בתקופה בה לכאורה התרחשו ההפרות. טבע גם היא זכאית לתמלוגים מסויימים, קטנים, במידה והתרופה תגיע לשוק.

ה-diapep היא תרופה שתפקידה להאט את ההתפתחות של סוכרת הנעורים. היה על המוצר לעבור שני ניסויים רב מרכזיים שלב III - ניסוי ראשון וניסוי מאשרר. הטענה של הייפריון הייתה כי עובדי אנדרומדה נחשפו למידע בניסוי הראשון, שהשפיע עליהם בבחירת האופן שבו נותחו התוצאות - החברה החליטה לא להכליל בניתוח הסופי 34 חולים, אשר היו גם הסברים לגיטימיים מדוע לא להכליל אותם, אולם החשד הוא כי הבחירה אילו חולים לא להכליל נעשתה באופן מוטה, על בסיס הידע שלא היה אמור להיות בידי החברה. אותו מומחה בלתי תלוי ששכרו שתי החברות במסגרת הסכם הפשרה, ניתח את הנתונים בכמה אופנים שונים, תוך הוצאה והכללה של חולים שונים. בחלק מן האפשרויות האפקט החיובי שהתקבל בניסוי מתבטל, ובחלק מן האפשרויות הוא נשמר. אי אפשר היום לנתח את הניסוי הראשון באופן "אובייקטיבי" באמת, כי אין מישהו שנוגע בנתונים הללו ולא יודע את הרקע, ועיוור לכך שאם מוציאים קבוצה מסויימת, יש אפקט. הידע הזה "מלכלך" כל מי שינסה לעבד את הניסוי.

שתי נתונים מעניינים עולים מהחלק של דו"ח המומחה הבלתי תלוי שכבר פורסם: האחד הוא כי כלל לא ניתן לדעת בוודאות כי השינויים הסטטיסטיים אכן הושפעו מן החשיפה לנתונים אליהם לא הייתה אמורה החברה להיחשף. המומחה טוען כי קשה יהיה להתייחס לניסוי הראשון כניסוי שניתן להגיש לרשויות, אולם ניתן להסתמך עליו כדי להיות אופטימיים לגבי העתיד, שאכן התרופה עשויה להיות יעילה לטיפול בסוכרת נעורים. לעומת זאת בניסוי השני, מוסכם כי איסוף המידע היה כשר, ניתוח סטטיסטי עוד לא נעשה, ולכן גורם בלתי תלוי לא נחשף למידע האסור, יכול לבצע את הניתוח הסופי באופן שייחשב תקין.

אפילו אם בניסוי השני יהיו תוצאות טובות, עוד לא מה יגידו ה-FDA והרגולטור האירופי על כל הפרשה. סביר להניח כי לכל הפחות, יידרש עוד ניסוי נקי לגמרי, רק ליתר ביטחון. האירוע כולו עשה נזק תדמיתי גדול מאוד לכת"ב ולביומד הישראלי בכלל, והעובדה שהייפריון ממתנת היום משמעותית את ניסוחיה לגבי ה"מרמה, כנראה לא תוכל לתקן את כל הנזק. מאז אירועי אנדרומדה איבדה כת"ב 58% מערכה, סכום המייצג בעיקר את אבדן ההכנסות הצפויות מאנדרומדה, אך גם את הפגיעה התדמיתית. אולם, מעניין לציין את האירוע הזה כדוגמא נוספת לעמידות הפסיכולוגית המפתיעה של החברות הישראליות מול לחצי השוק הבינלאומי.

כת"ב יכלה לוותר על אנדרומדה לגמרי וללקק את פצעיה, או לצאת בתביעה ממושכת נגד הייפריון, אף היא בחרה לרתום אותה לשיתוף פעולה, באופן שעשוי (אם כי לא בהכרח בסיכויים גבוהים) להציל את התרופה. קאמבק מפתיע כזה ראינו גם במקרה של VBL, שחזרה לשוק ההון אחרי שהנפקתה בוטלה לאחר שכבר התחילה להיסחר, והיום נסחרת בתשואות יפות על הנפקתה.כמובן, כל המאמץ ישתלם לכת"ב (ולחולי הסוכרת) רק אם בסופו של דבר התרופה של אנדרומדה אכן תגיע לשוק - עניין שקשה להמר עליו. אם האפקט שהתקבל בניסוי כל כך נתון למניפולציה, הוא כנראה לא אפקט מאוד מאוד חזק. התוצאות צפויות, כאמור, עד ספטמבר לכל המאוחר.

יצויין כי בינתיים עובדי אנדרומדה שהיו מעוסקים על ידי הייפריון אחרי רכישת החברה פוטרו כולם, אולם הייפריון לא פתחה בתביעה נגדם.