צפו: 5 הפעולות הפשוטות שיורידו סוף-סוף את מחירי הדירות

ד"ר יעקב שיינין וגל הרשקוביץ מציגים בתוכנית הנדל"ן של גלובס TV את הפעולות הפשוטות שיורידו פה סוף-סוף את מחירי הדירות

נדל"ן, גל הרשקוביץ, יעקב שיינין / צילום: איל יצהר, תמר מצפי
נדל"ן, גל הרשקוביץ, יעקב שיינין / צילום: איל יצהר, תמר מצפי

ד"ר יעקב שיינין, מנכ"ל מודלים כלכליים, ולגל הרשקוביץ, ראש אגף תקציבים לשעבר ואחד האנשים שסייעו למשה כחלון לגבש את התוכנית להורדת מחירי הדירות, התארחו בתוכנית הנדל"ן של גלובס TV ודיברו על הפעולות הפשוטות שיש לנקוט כדי להוזיל את הדירות - ואת הצורך הדחוף בהוזלת הדירות על אף הסיכון הנשקף מכך לבנקים.

גל פירט את 5 הצעדים המרכזיים שלדעתו יובילו להורדת מחירים: "הראשון הוא נושא ארגוני, העברת כל הגופים הרלוונטיים בתחום הדיור תחת קורת גג אחת, אחריות אחת, וסמכות אחת, עם דגש על מנהל התכנון ומנהל מקרקעי ישראל.

"נקודה שנייה היא צעדים להגמשת צעד ההיצע, הקטנת הריכוזיות לאורך כל שרשרת הייצור, שזה התכנון, שיווק, פיתוח ורישוי, לידי ביזור התהליכים, ביזור הפעולות בתחום הדיור תוך הגמשת צד ההיצע.

"נקודה שלישית בטווח הקצר זה הסרת חסמי בניה לבנייה של כ-250 אלף דירות, שנמצאות כבר בתכנון מפורט מאושר, מחכות לבנייה שתקועות.

"פקודה רביעית התייחסות שונה לחלוטין לגבי ביזור הביקושים בפריפריה שם בצד הביקוש בעיקר בנושא של תשתיות, תעסוקתיות, חינוך, תרבות וכיוצא בזה. הנקודה החמישית היא הקטנת עלויות".

שיינין טען כי יש לפעול בדחיפות להורדה חדה של המחירים: "אני זוכר את התקופה של העלייה הגדולה מרוסיה, שלאריק שרון אמרו את אותם דברים, הוא דפק על השולחן, עקף את הכל, ובנו 85 אלף יחידות דיור כל שנה; ופתרו את הבעיה. תשאל אותי למה לא עושים את זה היום? כי כנראה שיש גורמים שלא רוצים להוריד את מחירי הדיור, כי אז הם יהיו עניים יותר. כל האנשים שקנו 3, 4, 5, 6 דירות להשכרה לא רוצים להוריד את זה, ולכן הם עושים את הכל מסביב. הרי מה אנחנו באים ואומרים, שמחיר הדירה צריך לרדת ב-50%, כל אחד מוכן שירד אבל לא את שלו. כולם רוצים שלילדים שלהם יהיו דירות בזול, אבל דיר באלק אל תוריד את המחיר של הדירה שלי. וזה לא ילך".

- אם המחירים יורדים ב-50% אתה לא דואג לבנקים?

"אני מציל את כל הדור הצעיר. כל הדור הצעיר שלא יכול לקנות היום דירה. אתה לוקח היום בן אדם בן 30-35 שהוא לא מהעשירון העשירי, הוא יכול לשכוח מדירה. דירה ממוצעת עולה 1.3 מיליון שקל, 140 חודשי שכר - זה לא יכול להיות. אני קניתי ב-60 חודשי שכר את הדירה הראשונה שלי. אתה אומר יהיה אסון? למי יהיה אסון? לבחור הצעיר בן 30, לבחור שהשתחרר מהצבא, למי? לבחור מגולני? למי יהיה אסון, תסביר לי את האסון".