פיתוחים ישראליים: כיפת ברזל ימית ומערכת לייזר להסטת טילים

15 חברות ביטחוניות ישראליות יציגו בתערוכת הנשק הבינלאומית היוקרתית אירו-אינדיה בהודו פיתוחים ישראליים, בתקווה לייצר שיתוף-פעולה עם הודו

15 חברות ביטחוניות מישראל צפויות להשתתף בסלון האווירי אירו-אינדיה, שייפתח היום (ד') בבנגלור שבהודו. אירו-אינדיה נחשבת לאחת התערוכות הביטחוניות היוקרתיות בעולם ובה יציגו חברות ישראליות, כמו חברות ביטחוניות זרות רבות, את פיתוחיהן העדכניים ביותר. הביתן הישראלי צפוי לזכות לתשומת לב רבה, בין השאר על רקע שיתוף-הפעולה ההדוק של רשויות הביטחון בהודו עם החברות מישראל, שהתבטא בשנים האחרונות בעסקאות ובשיתופי-פעולה בהיקף של מיליארדי דולרים.

חלק מהמוצרים שיוצגו בתערוכה הופעלו כבר בידי צה"ל במהלך מבצע צוק איתן בעזה בקיץ האחרון - עובדה שלהערכת גורמים בחברות הביטחוניות, עשויה ליצור עניין רב בקרב נציגי רכש של צבאות רבים ברחבי העולם. חברת רפאל מתכוונת להציג את מערכת ההגנה הימית C-DOME המבוססת על מערכת כיפת ברזל.

מדובר במערכת יירוט שאמורה לספק הגנה לאיומים קיימים ולאיומים עתידיים על כלי שיט ועל אסדות נפט וגז ברדיוס של 360 מעלות, וליירט מספר איומים בו זמנית, כמו מטוסי תקיפה וטילים המכוונים לעבר כלי השיט ולעבר אסדות. הטילים המיירטים המשמשים את מערכת ההגנה הימית הם טילי טמיר, שמשמשים את מערכת כיפת ברזל. ברפאל אומרים כי בזכות ממדיה הקטנים, ניתן להתקין את מערכת ההגנה בספינות קרב קטנות וגדולות ובסירות סיור. הזבילים שבהם מאוחסנים הטילים המיירטים לא דורשים תחזוקה והם עמידים בפני מים.

בנוסף, רפאל תציג את הפצצה החדשה שפתחה באחרונה, ספייס 250. מדובר בפצצת אוויר-קרקע-שטח, בעלת טווח ארוך באופן שמאפשר לטייס לשגר אותה לעבר מטרה ממרחק של כ-100 קילומטר. מדובר בפצצה שמונחית באמצעות GPS ומסוגלת לפגוע בדיוק רב במטרות ניידות ונייחות. ברפאל מציינים כי בכוחה של מערכת ההנחיה שמפעילה את הפצצה להתגבר גם על שיבושי GPS, תוך הכוונתה אל המטרה באמצעות השוואת תמונה של המטרה עם זאת שמוזנת אליה מבעוד מועד.

התעשייה האווירית הודיעה כי תציג בתערוכה מטוס סיור ימי חדש, המבוסס על מטוס המנהלים Bombardier Global 500, שהותאם באופן שמאפשר לו לשאת אמצעי תצפית, עקיבה והגנה מתקדמים. בנוסף, התע"א דיווחה על הסכם לשיתוף-פעולה עם החברה ההודית אלפא, לייצור ולשיווק של מיני-מל"טים ממשפחת ה-Bird-Eye. מתוקף ההסכם, כלי הטיס ייוצרו בהודו וישמשו את כוחות הביטחון של המדינה. לדברי מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס, "זרועות הביטחון בהודו מציבות כיום רף דרישות גבוה ביותר בפני החברות שמציעות למדינה את מערכותיהן".

אלביט מערכות תציג מגוון מוצרים בתחום ההגנה על כלי טיס מפני טילים, מסדרת מוצרים המכונה Music. מדובר במוצרים המבוססים על טכנולוגיית הגנה שמאפשרת להגן על כלי טיס מאוימים, תוך הסטת הטילים המשוגרים אליהם באמצעות קרן לייזר. אלביט מציעה מערכות מסדרה זו להגנה על מסוקים, מטוסי נוסעים, מטוסי מנהלים ועוד. בנוסף, אלביט תציג מגוון קסדות טייס ובהן הקסדה Targo, המציגה על המשקף את נתוני הטיסה, המשימה ומערכות הנשק לטייס באופן שמייתר לו את הצורך להסתכל אל המערכות המובנות בקוקפיט.

בנוסף לחברות הגדולות, יציגו בתערוכה גם וידאו-אינפרם, סטארט-אפ ישראלי שעוסק בפיתוח של תוכנה ייחודית שמאתרת אוטומטית ובמהירות אובייקטים מצילומי אוויר ולוויין. איתה יציגו גם אופגל, אורביט, קונטרופ וחברות ביטחוניות קטנות נוספות שורה של פיתוחים חדשים.

את הביתן הישראלי בתערוכה יחנכו שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, מנכ"ל משרדו, האלוף (במיל') דן הראל, ראש סיב"ט, מישל בן ברוך, וסגן ראש מפא"ת (המרכז לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות), אופיר שהם. זאת הפעם הראשונה ששר ביטחון ישראלי מקיים ביקור עבודה בהודו. בעת שהייתו בבנגלור, צפוי יעלון להיפגש עם בכירי הממשל ההודי, ובהם שר ההגנה, וכן עם שר ההגנה של צ'כיה.

טרם צאתו להודו, אמר יעלון: "מדובר בביקור משמעותי ביותר מאחר והוא הראשון של שר ביטחון ישראלי בהודו והוא בעל חשיבות רבה להמשך חיזוק היחסים עם מעצמה עולה כמו הודו. ממשלת הודו היא ידידת אמת של ישראל ושותפות האינטרסים תתרום רבות לשתי המדינות, כמו גם לממסדים הביטחוניים שנהנים מיחסים מצוינים. בתערוכת הנשק נזכה ליהנות פעם נוספת מעצמתן של התעשיות הביטחוניות הישראליות, האיכות הייחודית שלהן ושל העובדים בהן והעובדה שברחבי העולם רואים בהן את העילית שבעילית".

גם מנכ"ל משרד הביטחון התייחסם לקשרים הביטחוניים העמוקים בין ישראל להודו ואמר: "ישראל היא מהשותפות הביטחוניות המשמעותיות של הודו ואנו חולקים מאמץ משותף במלחמה בטרור, מנהלים דיאלוגים ביטחוניים בין משרדי הביטחון וזרועות הצבאות. הביתן הישראלי בתערוכה, מהגדולים שהקים משרד הביטחון בשנים האחרונות, מבטא את החשיבות שאנו מייחסים לשותפות זו ומייצר לנו פלטפורמה למינוף היתרון האיכותי של התעשיות הביטחוניות".

בתוך כך, אתמול דנה ועדת החוץ והביטחון של הכנסת לראשונה בשינויים בחוק הפיקוח על היצוא הביטחוני. השינויים מוצעים בידי האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון והם יאפשרו הקלות על היצוא של חלק מהמוצרים הביטחוניים מישראל. דיונים בנושא צפויים גם בשבועות הקרובים. על פי התוכנית שהוגשה בידי משרד הביטחון לכנסת, בחלק מהמקרים יקוצר משך הזמן למתן רישיונות יצוא של מוצרים ביטחוניים.

בנוסף, אימוץ ההמלצות ושינוי החוק עשויים גם לכלול לראשונה פיקוח של משרד הביטחון על עסקאות תיווך של אמצעי לחימה מדינות שלישיות, שבהן מעורבים אזרחים ישראלים. הצעה נוספת שתידון בוועדה מדברת על גביית אגרה של כ-200 שקל על כל בקשה לקבלת רישיון שיווק של מוצר ביטחוני, וזאת כדי לאפשר את ייעול הפעילות של האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני.