דוח מבקר המדינה: הממצאים הועברו לפרקליטות

משרד המשפטים: מכלול החומרים הנוגעים לדוח מבקר המדינה על מעון רה"מ, יחד עם "ממצאים נוספים", הועברו לבחינת הדרגים המקצועיים בפרקליטות המדינה, "על כל היבטיהם"

בנימין ושרה נתניהו / צילום: מארק ניימן-לע''מ
בנימין ושרה נתניהו / צילום: מארק ניימן-לע''מ

עם שוך הסערה הראשונית שגרם היום (ג') פרסום דוח מבקר המדינה, השופט יוסף שפירא, על הוצאות מעונות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עובר הכדור למגרשם של פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, והיועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין.

דוח מבקר המדינה כלל חומרי הגלם הקשורים בו וכן חומרים שהתקבלו ממקורות אחרים הועברו כבר לפני מספר ימים לצוות שהוקם במחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, בראשות עו"ד ג'ואי אש. הצוות שמובל על-ידי פרקליטה מהמחלקה יבחן בשבועות הקרובים לעומק את החומרים ולאחר התייעצות עם פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, תעביר הפרקליטות חוות-דעתה בנושא ליועץ המשפטי לממשלה. בהסתמך על חוות-הדעת של פרקליטות המדינה, יצטרך וינשטיין לקבל החלטה האם איזו מן הפרשות הקשורות בתפקודו של נתניהו, מחייבת נקיטה בהליכים פליליים, אם לאו.

3 פרשיות מרכזיות יעמדו במוקד בדיקת הפרקליטות. המדובר בפרשיית העסקת החשמלאי חבר מרכז הליכוד, אבי פחימה, שנחשפה לראשונה בדוח המבקר אתמול, ובפרשיות החזרי הבקבוקים ורכישת רהיטי הגן, שנחשפו לפני חודשים והמבקר כבר הביע דעתו כי עולה מהן חשש לפלילים. כמו כן תבדוק הפרקליטות טענות להעסקת עובדי מדינה לצרכים פרטיים לכאורה מצד משפחת נתניהו ואת שלל הטענו שמעלה אב הבית לשעבר במעון, מני נפתלי.

פרשת החשמלאי

אחד הליקויים שנחשפו בדוח מבקר המדינה באשר להתנהלות מעונות רה"מ עוסק בהתקשרות לביצוע עבודות חשמל בוילה של הזוג נתניהו בקיסריה. המבקר מצא כי חשמלאי בשם אבי פחימה מאור עקיבא, הוזמן על-ידי שרה נתניהו או מזכירותיה לביצוע עבודות בבית באופן ישיר בניגוד להנחיית ועדה שכללה את היועצת המשפטית של משרד רה"מ, סמנכ"ל בכיר למינהל ולמשאבי אנוש ואת חשב המשרד ("ועדת השלושה"). ועדת השלושה הנחתה שלא להתקשר עם א' שכן הוא עבד קודם להתקשרות באופן פרטי עם משפחת נתניהו ובנוסף הוא חבר מרכז הליכוד שגם אירח בביתו את הזוג נתניהו בחגיגות המימונה בשנת 2010. לפי דוח המבקר, "ההתקשרות עם א', שאפשרה את העסקתו לשם ביצוע עבודות חשמל במעון הפרטי, נעשתה תוך מצג מטעה לפיו ההתקשרות הרשמית הייתה עם קבלן אחר, אך בפועל חשמלאי א' ביצע את העבודות מטעמו כקבלן משנה". יתרה מכך, לפי הדוח, מעיון בפלט החיובים עבור העבודות שביצע א' עולה כי "בתוך שלושה חודשים, מספטמבר עד נובמבר 2009, נוצלו 10,500 שקל, שהם כ-70% מסכום הזמנת המסגרת בסך 15 אלף שקל שנועדה לשנה שלמה. יתר על כן, נמצא כי בשלושת החודשים האלה נרשמה קריאת שירות כמעט בכל סוף שבוע, לרבות ביום כיפור". לדעת מבקר המדינה, "מאחר שהחשמלאי קיבל הוראות ישירות מרעיית ראש הממשלה וממזכירותיה בלא שדווח על כך לגורמים הרלוונטיים במשרד רה"מ, לא ניתן היה לבדוק את נחיצותן ואת דחיפותן של העבודות ולוודא שאכן מדובר בעבודות דחופות שאי אפשר לבצען ביום חול על-ידי עובדי המשרד, וכך לחסוך את ההוצאות האמורות".

פרשות הבקבוקים ורהיטי הגן

לאחרונה נחשף כי לפני כשנתיים החזירו רה"מ ורעייתו 4,000 שקל למדינה, זאת לאחר ששרה נתניהו לקחה לכיסה הפרטי כספים מפדיון בקבוקים ריקים, רכוש המדינה, שהוחזרו בהוראתה למרכולים בירושלים.

"הגם שמדובר בדמי פקדון שהיקפם מצומצם, אלה הם כספי ציבור בבחינת 'דין פרוטה כדין מאה'", כתב מבקר המדינה בדוח שפרסם אתמול ובכך הוא העביר בכך מסר ברור על האופן שבו הוא רואה את התנהגות הזוג נתניהו. המבקר ציין כי הוא העביר זה מכבר את החומרים בנוגע לפרשת הבקבוקים אל היועץ המשפטי לממשלה, "הואיל ועלה מהם חשש לכאורה לפגיעה בטוהר המידות, עד כדי חשש למעשה פלילי".

דברים דומים כותב המבקר על פרשת רכישת רהיטי הגן על-ידי הזוג נתניהו. "בבדיקה ראשונית של נושא רכישת רהיטי הגן נמצא כי אכן נרכשו רהיטי גן תואמים שהועברו למעון הפרטי של הזוג נתניהו בקיסריה. לאחר פרסום העניין הוחזרו הרהיטים החדשים למעון הרשמי בירושלים. היועץ המשפטי לממשלה עודכן בזמנו בפרטים. לפי בקשתו הועבר אליו החומר ב-2 בפברואר 2015", נכתב בדוח המבקר.

התגובה: אין חשש לפגיעה בטוהר המידות

בעקבות פרסום דוח מבקר המדינה על הוצאות מעונות רה"מ, נמסר מהליכוד כי "רה"מ מכבד את המלצות דוח המבקר לגבי כל הנושאים שנבדקו. חלק גדול מההמלצות בדוח יושמו טרם כתיבתו. רה"מ הנחה ליישם את יתר ההמלצות באופן יעיל ומיטבי.

"לצערנו, הקמפיין התקשורתי המתגלגל סביב דוח זה בשבועות האחרונים הוא ניסיון ברור להפיל את רה"מ וממשלת הליכוד על-ידי עיסוק בזוטות והסחת דעת מהנושא החשוב באמת: מי יגן על מדינת ישראל מול האיומים הביטחוניים העצומים והלחצים הבינלאומיים - בנימין נתניהו או ציפי ובוז'י.

"עובדה: בדברים שכן נבדקו בדוח על-ידי המבקר - אין שום חשש לפגיעה בטוהר המידות ובוודאי לא חשש לפלילים.

"הפתיח שלפני הדוח, שאיננו חלק מהדוח, כולל זוטי דברים על מחזור בקבוקים ורכישת רהיטי גן. דברים אלה לא נבדקו על-ידי המבקר, לא נעשתה פנייה למשרד רה"מ או לרה"מ בעניינים אלה ולא ניתנה להם זכות תגובה בנושאים אלה.

"בדוח המבקר אין השוואה למעון רשמי אחר כלשהו בישראל. מצב זה יוצר בעיה קשה של אמת-מידה, כי הוצאות של מעון רשמי אינן דומות בשום אופן להוצאות בבית פרטי כלשהו. לדוגמה, הוצאות בית הנשיא גדולות עשרות מונים מאלה של מעון ראש הממשלה. לגבי בית הנשיא, אין פירוט בדוח המבקר על חלוקת התקציב, ואין ירידה לפרטים. על כן אין בסיס להשוואה המאפשר לציבור לשפוט מהן אמות-המידה המקובלות.

"חשוב להדגיש: הוצאות מעון ראש הממשלה ירדו משמעותית בשנתיים האחרונות. ההוצאות גדלו משמעותית בתקופה מסוימת, שבה ניהל את המעון הרשמי מני נפתלי, עובד ממורמר לשעבר, המוביל מסע השמצות והכפשות נגד רה"מ, על מנת להוציא כספים שלא כדין מקופת המדינה ולפגוע ברה"מ ובליכוד בתקופת בחירות. הוצאות המעון הרשמי ירדו ופחתו משמעותית לאחר עזיבתו של נפתלי את התפקיד".