רוכב אופניים חשמליים הרג קשיש על מדרכה - מי אשם?

ראש עיריית תל-אביב-יפו לשר התחבורה והשר לביטחון הפנים: "חיי הולכי הרגל הפקר, אנא מינעו את האסון הבא"

אופניים על מדרכה / צילום: בלוג "מחזירים את מדרכות ת"א להולכי הרגל"
אופניים על מדרכה / צילום: בלוג "מחזירים את מדרכות ת"א להולכי הרגל"

עיריית תל אביב יפו פתחה הערב במערכה תדמיתית, שמנסה כנראה להטיל על המשטרה את עיקר האשמה בעניין כאוס האופניים המתמשך במדרכות העיר. זאת לאחר שהבוקר (ג') מת מפצעיו קשיש בן 85, שנפגע מרוכב אופניים חשמליים, ככל הנראה ילד, בתאונת פגע וברח.

הקשיש, אנטוניו רעיה, נפגע בראשו והובהל לבית החולים לפני כשבועיים במצב קל, אולם בהמשך הידרדר מצבו עד מותו הבוקר. בעקבות כך שלח היום ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, מכתב לשר התחבורה ישראל כץ, השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ, עם העתק למפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו. המכתב נשלח במקביל לכל כלי התקשורת.

במכתבו כותב חולדאי: "היום התבשרנו על מותו של אנטוניו רעיה הקשיש עקב פגיעת אופניים חשמליים. לדאבוננו, הכתובת הייתה על הקיר. מזה שנים אנו מתריעים על העדר רגולציה והעדר האכיפה בנושא פרוץ זה של נסיעת אופניים חשמליים ואופנועים על מדרכות העיר באופן שמסכן את חיי הולכי הרגל. דרשנו חקיקה ואכיפה אפקטיביים ואף הצענו כי יינתנו בידי פקחי העירייה סמכויות לעשות זאת כדי שנוכל לקחת על עצמנו את הטיפול בנושא. שני הדברים לא נעשו עד היום וחיי הולכי הרגל ממשיכים להיות הפקר. אנא ממכם, מינעו את האסון הבא".

למכתבו של חולדאי מצורף מכתב נוסף מעיריית ת"א-יפו, החתום על ידי המשנה למנכ"ל רובי זלוף ואשר נשלח לסגן מפכ"ל המשטרה כבר בינואר 2014, לפני יותר משנה.

במכתב מ-2014 כותב זלוף כי העירייה "שמה למטרה לקדם את השימוש באופניים... תוך שמירה על ביטחון הולכי הרגל ורוכבי האופניים". זלוף טוען כי העירייה מקפידה על סימון שבילי אופניים ועל הצבת תמרורים מתאימים בהם. כמו כן, נטען כי העיריה העלתה קמפיינים להגברת המודעות בקרב תושבי העיר לבטיחות כל המשתמשים במרחב הציבורי - "הולכי רגל, תחבורה ציבורית, מכוניות, קורקינטים, אופניים חשמליים וכיו"ב".

זלוף טוען כי יש צורך לשנות פקודת התעבורה, שאינה מפרידה בין אופניים לאופניים חשמליים. עד אז, הוא כותב, "נדרש למצוא פתרון פרקטי ובמיידי להורדת כלי הרכב החשמליים מהמדרכות במטרה לצמצם את החיכוך בינם לבין רוכבי האופניים והולכי הרגל". הוא מבקש להתיר נסיעת אופניים חשמליים על כבישים ונתיבי אופניים, חובת חבישת קסדה והתרת נסיעה רק מעל גיל 14.

דעה / דורון אביגד: העירייה מתריעה? נו, באמת

על אף שני המכתבים הנמרצים, מהיום ומלפני יותר משנה, ראוי לציין כי עיריית תל אביב משלימה הלכה למעשה עם מצב בו המדרכות בעיר כבר מזמן אינן בטוחות להולכי הרגל, מאחר שמותרת בהן לחלוטין נסיעת אופניים רגילים, אופניים חשמליים וקורקינטים. כלי רכב אלה מסכנים מדי יום מאות אלפי הולכי רגל בעיר, עד כה ללא אכיפה, ענישה או הרתעה מצד העירייה ו/או המשטרה. מצער להיווכח, שוב, כי בישראל המוסדית מתעוררים רק אחרי שמישהו משלם באורח כה מיותר בחייו.

הבעיה אינה מתמקדת בשום אופן רק באופניים החשמליים, אלא גם באופניים "הרגילים" שרוכביהם "טסים" על המדרכות, פעמים רבות תוך כדי האזנה למוזיקה באוזניות או תוך דיבור בטלפון הסלולרי. עצוב להיווכח כי גם במכתבו של זלוף, סגן המנכ"ל, שאמור לכאורה להכות על חטא ודורש הורדה מיידית של האופניים החשמליים מהמדרכות, אין שום התייחסות לאופניים הרגילים ולנזק האדיר שהם גורמים לבטיחות הולכי הרגל על המדרכות.