זינוק של 83% ברכישות דירות חדשות ע"י זוגות צעירים

קריסת חוק מע"מ 0% של יאיר לפיד הריצה את הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור למשרדי המכירות - ומכירות הדירות זינקו ברבעון הרביעי של 2014

השכונה החדשה בראש העין / צילום: יוסי כהן
השכונה החדשה בראש העין / צילום: יוסי כהן

קריסת חוק מע"מ 0% של יאיר לפיד הריצה את הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור למשרדי המכירות - ומכירות הדירות זינקו ברבעון הרביעי של 2014.

מנתונים שפרסם היום (ד') משרד האוצר עולה כי מכירות הדירות קפצו ב-22% ברבעון הרביעי לרמה של 28 אלף דירות. מדובר בדירות חדשות ויד-שנייה, אולם מכירות הדירות החדשות הובילו באופן בולט עם זינוק של 52% ברבעון לעומת עלייה של 14% במכירות דירות יד-שנייה.

לא פחות מ-8,100 דירות חדשות נמכרו ברבעון החולף, שיא שלא נראה מאז 2002. הזוגות הצעירים היו אלה שהסתערו על השוק עם זינוק חד של 83% ברכישות דירות חדשות - פי 2 משיעור הגידול בקרב משפרי דיור ומשקיעי נדל"ן.

בפילוח לפי ערים, אזור ירושלים היה היחיד בו נמשך הקיפאון במספר העסקאות ברבעון החולף, כאשר הזוגות הצעירים שם מפגינים חולשה ברכישות עוד מהרבעון הרביעי של שנת 2013. באוצר מתקשים להסביר מדוע, אך מעריכים שלמגבלות שהטיל בנק ישראל בשוק המשכנתאות ב-2013 יש קשר לכך.

באזור ת"א נרשמה ירידה ברכישת דירות חדשות ברבעון האחרון של 2014, בין היתר בשל העובדה שתוכנית מע"מ 0% ממילא לא הייתה אפקטיבית באזור זה ולפיכך לירידה של הזוגות הצעירים מהגדר לא הייתה השפעה על המכירות בת"א והם התמקדו מחוצה לה.

העוצמה בשוק הנדל"ן למגורים ברבעון הרביעי הביאה לכך שבסיכום שנתי נרשמה ירידה של 6.5% בלבד במכירות הדירות החדשות בשנת 2014, על אף הקיפאון היחסי ששרר בשוק במשך חודשים, מאז הכריז לפיד על תוכנית מע"מ 0% בחודש מארס. מצד שני, רכישות דירות יד-שנייה נפלו ב-17% אשתקד.

באשר למשקיעי הנדל"ן, רכישות המשקיעים אמנם עלו ב-13% ברבעון הרביעי לרמה של 6,800 דירות (שיא של כשנה), אך בשל העלייה החדה ברכישות הזוגות הצעירים, ירד חלקם של המשקיעים מסך העסקאות ל-24% מ-26%. בחדרה נרשם זינוק של 37% ברכישת דירות ע"י משקיעים, לאחר גידול של 22% ברבעון השלישי של 2014. בבאר שבע זינקו רכישות המשקיעים ב-22%. גם לוד ואשדוד היו חביבות המשקיעים ברבעון החולף. כמו כן, 40% מסך רכישות הדירות ביישוב חריש היו של משקיעים.

נתוני האוצר על שוק הנדל
 נתוני האוצר על שוק הנדל

השינוי במספר רכישות הדירה
 השינוי במספר רכישות הדירה