סלינגר: נייר העמדה לגבי עמלות סוכני הביטוח לא רטרואקטיבי

בפיקוח על הביטוח מבהירים בשיחות פרטיות כי "מה שהיה, היה. ההוראות בנייר לא רטרואקטיביות, והאוצר מצפה לשנות את הסכמי העמלות מכאן והלאה"

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

למרות שהממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, דורית סלינגר, זועמת על חברות הביטוח, היא מבהירה כי נייר העמדה בנוגע לעמלות הסוכנים אינו רטרואקטיבי. ל"גלובס" נודע כי בצל העימות החריף בין התאחדות החברות לביטוח חיים, לבין סלינגר והאגף שבראשותה, וההתרעה ששלחו החברות לפני פנייה לבג"צ כנגד נייר העמדה - מבהירים ראשי האגף בשיחות פרטיות כי מבחינתם "מה שהיה, היה" - כפי שהגדיר זאת גורם שמעורה בנושא. "ההוראות בנייר העמדה לא רטרואקטיביות לגבי הסכמי עמלות על תפוקה שכבר נמכרה, והאוצר מצפה לשנות את הסכמי העמלות מכאן והלאה", ציין הגורם.

נייר העמדה הגורף שיצא ללא טיוטה מקדימה (דבר חריג מאוד) מטעמה של סלינגר, קבע כי הסכמי העמלות בין הגופים המוסדיים לסוכני הביטוח אינם ראויים ואינם עומדים בהוראות החוק. זאת, משום שהם קושרים בין גובה דמי הניהול לגובה העמלות ובכך יוצרים ומחזקים ניגודי אינטרסים, לרעת הלקוחות. בנייר העמדה קבעה המפקחת כי אין לקשור את גובה העמלות לגובה דמי הניהול שמשלם הלקוח, וכי לגופים המוסדיים ולסוכני הביטוח חובת נאמנות ללקוח. נייר העמדה הוביל את חברות הביטוח לדווח לבורסה, כי לצעד זה יהיו השלכות שאותן הן עדיין לא יודעות לאמוד מבחינה כספית.

מכתב חריף מחברות הביטוח

אחת הבעיות הגדולות בנייר העמדה, כפי שהוא נתפס בשוק המוסדי, ומעבר לשאלה האם הוא מחייב לחלוטין את המוסדיים - נוגעת לאופיו הרטרואקטיבי. רבים פירשו את נייר העמדה ככזה שבפועל מאשים את חלק הארי של הגופים המוסדיים במשק בכך שהם עוברים על החוק כבר תקופה. עתה, האוצר מבהיר את הסוגיה, לפי שעה לגופים ולמנהלים שביקשו ממנו להידרש לנושא, וייתכן שבהמשך יעשה זאת באמצעים אחרים.

במקביל, בחברות הביטוח ובבתי ההשקעות הפעילים בתחומי החיסכון לטווח ארוך יצאו נגד נייר העמדה, הן מהיבטים עסקיים והן מהיבטי החשיפה המשפטית האדירה שהנייר כמות שהוא יוצר להם (כגופים שפועלים בניגוד לחוק, אליבא דהמפקחת). חברות הביטוח הפעילות בתחומים הפנסיוניים אף שלחו למפקחת מכתב חריף בו תקפו אותה, את דרך עבודתה וסמכותה בהקשר זה, כמו גם את נייר העמדה, תוך שהבהירו כי אם לא ישונה הן יפנו לבג"צ. באוצר נוצר כעס רב על תגובת חברות הביטוח, ובמשרד מבהירים כי אינם נרתעים מאולטימטומים ובוודאי שלא נענים להם.

סוכני הביטוח מברכים

כך או אחרת, ל"גלובס" נודע כי אגף שוק ההון מסר למנהלים בשוק המוסדי שפנו בנושא, כי עמדת הממונה רלבנטית לחוזי התקשרות קיימים עם סוכנים, בנוגע לתפוקה חדשה ולא לתפוקה שכבר נמכרה. כלומר, מבהיר שנייר העמדה אינו רטרואקטיבי, והאוצר מצפה שהסכמי העמלות יתוקנו מכאן ואילך. המשמעות היא שהמוסדיים לא עברו על הוראות החוק בשנים עברו.

יחד עם זאת, לא כל השחקנים בשוק החיסכון לטווח ארוך יוצאים כנגד נייר העמדה של סלינגר. תומך גדול בנייר הוא אריה אברמוביץ, נשיא לשכת סוכני ביטוח, שמברך עליו ורואה בו כלי והזדמנות לשינוי מודל הכנסות הסוכן והגדלת העמלות שמשולמות לו בפועל.

בעדכון ששלח אברמוביץ לחברי הלשכה בעניין "ניתוק דמי הניהול מעמלות הסוכן", הוא כתב כי "מדובר בהליך שיטיב עם פרנסתנו וגם עם המבוטחים... על פי תכתיבי השוק, דמי הניהול נשחקים כיום במגמתיות כלפי מטה. מעבר לכך, ישנה מגמה ציבורית להמשיך ולהוריד את דמי הניהול לטובת ציבור המבוטחים, ואנו תומכים בכך".

אברמוביץ הוסיף כי "קראנו לחברות הביטוח, אשר גורפות את מירב הרווחים מעמלנו, הסוכנים, ומהפרמיות המצטברות של לקוחותינו, להציג מודל תגמול חדש... לצערנו עד לרגע זה לא נענינו בחיוב".