הושג הסכם: חבילת החילוץ של יוון תוארך ב-4 חודשים

(עדכון) - שרי האוצר של גוש האירו התכנסו בבריסל במטרה למנוע מיוון חדלות פירעון ופרישה מגוש האירו ■ עפ"י המתווה שהושג, יוון תקבל סיוע פיננסי לתקופת ביניים, בתמורה לתוכנית צנע מצומצמת שתציג בשבוע הבא

יאניס ורופאקיס שר האוצר של יוון / צילום: רויטרס
יאניס ורופאקיס שר האוצר של יוון / צילום: רויטרס

נושיה של יוון מצאו את הפשרה שתמנע פשיטת-רגל של יוון ואת פרישתה מגוש האירו, כך על-פי הודעה רשמית שפרסם דובר פורום ה"אירוגרופ". במרכז הפשרה שהושגה, נושיה של יוון יאריכו את חבילת החילוץ שלה למשך 4 חודשים בתמורה לשורת צעדי צנע שהיא תציג בשבוע הבא. בעקבות ההודעה מתחזקות העליות בוול סטריט, והאירו נסחר בעליות מול הדולר.

שרי האוצר של גוש האירו התכנסו היום (ו') בבריסל עם נציגי ממשלת יוון בניסיון אחרון להגיע לעמק השווה ולמצוא פשרה שתוביל להסדר חוב חדש ביוון. עד כה גרמניה הביעה התנגדות נחרצת להפסקת תוכנית הצנע של יוון ומנגד, שר האוצר היווני נשמע לוחמני לא פחות וטען כי הסכם יושג רק ללא תוכנית הצנע.

"הסכמנו על 4 חודשים תחת תנאים", אמר שר האוצר האוסטרי האנס ז'ורג-שלינג בתום פסגת ה"אירוגרופ" - פורום שרי האוצר של גוש האירו. "יוון התחייבה להציג ביום שני שורה של צעדי צנע כתנאי לקבלת הסיוע הפיננסי והמוסדות הפיננסים יבדקו אם הצעדים מספיקים מבחינתם", הוא הדגיש.

ההסכם הזמני מעניק ליוון ולגוש האירו מרווח נשימה ומסיר בינתיים את איום חדלות הפירעון של יוון ולפרישתה מגוש האירו. ללא הסכם, או סיוע פיננסי מיידי מגורמים אחרים, ממשלת השמאל היוונית בראשותו של אלכסיס ציפראס הייתה למעשה נכנסת למצב של פשיטת-רגל, שכן תוכנית החילוץ של יוון מסתיימת ב-28 בפברואר. ציפראס מיאן עד כה להיענות לדרישות של גרמניה והבטיח לעמו לסיים את תוכנית הצנע. במקביל הוא ביקש בתחילת השבוע ממדינות גוש האירו הארכה של תוכנית החילוץ ל-6 חודשים אך ללא הארכה של תוכנית הצנע. ממשלת גרמניה, כאמור, דחתה את ההצעה על הסף.