מאבק עובדי כיל: עובדי עיריית דימונה בעיצומים הבוקר

בין השעות 09:00 ל-12:00, מאות מעובדי מפעל תרכובות ברום, מפעלי ים המלח, עובדי עיריית דימונה וכן חברי ועדים ועובדי מפעלים שונים מהאזור ישתתפו בפעילויות המחאה השונות

מפעלי ים המלח / צילום: תמר מצפי
מפעלי ים המלח / צילום: תמר מצפי

הבוקר (א') תשובש הפעילות בעיר דימונה במחאה על כוונת הנהלת כיל לפטר מאות עובדים תושבי הדרום ממפעלי הקבוצה השונים. במהלך, שיוזמת ההסתדרות, ייקחו חלק מאות מעובדי ותושבי האזור שעומד שוב בפני גל פיטורים.

בין השעות 09:00 ל-12:00, מאות מעובדי מפעל תרכובות ברום, מפעלי ים המלח, עובדי עיריית דימונה וכן חברי ועדים ועובדי מפעלים שונים מהאזור ישתתפו בפעילויות המחאה השונות. פעילות שירותי עיריית דימונה תצומצם בשעות אלה, למעט פעילות מערכת החינוך. המוקד העירוני יטפל רק במקרים דחופים.

מההסתדרות נמסר כי המחאה תתקיים בעקבות כוונת קבוצת כיל, מהמעסיקים הגדולים באזור הדרום, לפטר 140 עובדים ממפעל תרכובות ברום ו-400 עובדים ממפעלי ים המלח.

ביום חמישי הורה בית הדין בבאר שבע לעובדי מפעל הברום של מפעלי ים המלח להפסיק את השביתה "שיש בה למנוע ייצור, הוצאה או הובלת ברום ממפעל הברום-כלור ו/או צעדים אחרים שעלולים לפגוע במהלך העבודה התקין של מפעל הברום-כלור, מפעל המגנזיום ותחנת הכוח".

זאת, לאחר שעובדי מפעלי ים המלח מקבוצת כיל החליטו לפתוח בשביתה כוללת. זאת, לאחר שהנהלת החברה לא נענתה לדרישות ההסתדרות והעובדים ולא הסירה את האיום לפטר מאות מעובדי המפעלים. השביתה באה גם כאות הזדהות עם 140 העובדים שבכוונת הנהלת מפעל תרכובות ברום, גם הוא מקבוצת כיל, לפטר.

מכיל נמסר בתגובה כי "מעל 50% מתושבי דימונה מתפרנסים באופן ישיר ועקיף מכיל, והם יוכלו לעשות זאת גם בעתיד אך ורק אם כיל תיישם תוכנית התייעלות שתבטיח את היעילות והתחרותיות של מפעליה בישראל. השאלה היחידה העומדת כרגע על סדר היום היא האם כיל תאפשר לוועד העובדים הכוחני והאגרסיבי לנהל את המפעלים או שמא זוהי חובתה ואחריותה של ההנהלה להוביל תוכנית התייעלות אחראית במפעל תרכובות ברום, שהפסיד ב-2014 160 מיליון שקל ומאז 2007 כ-1.5 מיליארד שקל.

"לצערנו, הסתדרות העובדים מנסה לכפות על המדינה והחברות במשק מודל העסקה לכל החיים, ללא אפשרות של פיטורים אפילו במפעל מפסיד. בימים האחרונים ראינו כיצד סכסוך העבודה הלגיטימי בין העובדים להנהלה הופך לשביתה פוליטית עם מטרות פוליטיות. ראינו ניצול של העובדים והשביתה ע"י פוליטיקאים, מפלגות ואף גופים בעלי זיקה וקרבה מפלגתית שפועלים בהסתר למען מפלגה כזאת או אחרת. הנהלת החברה מבטיחה כי היא תמשיך לנהוג באחריות כלפי המפעל והעובדים כפי שעשינו בעשרות השנים האחרונות, ולמסיימים את עבודתם במפעל נציע תנאי פרישה ופיטורים מהטובים ביותר שהוצעו בישראל. אנו שבים וקוראים לעובדים להימנע ממעשי אלימות ולפעול תוך כיבוד החוק".