ז'יטונים ובניינים: טדי שגיא עסוק בהקמת אימפריית נדל"ן

המיליארדר שעשה הון עתק מעסקי ההימורים משקיע כיום הון עתק בהקמת אימפריה נדל"נית של מסחר, משרדים ומגורים

טדי שגיא / צלם: תמר מצפי
טדי שגיא / צלם: תמר מצפי

אי אפשר להציג את אנשי השנה בנדל"ן, ללא המיליארדר הצעיר טדי שגיא. האיש עשה כמובן את מרבית הונו מעסקי מחשבים - תוכנה לניהול הימורים באינטרנט, אולם חלק לא מבוטל מהרווחים האדירים שצבר במרוצת השנים מופנים כיום להשקעות נדל"ניות. ללא ספק העסקה שביצע שגיא והדהימה את השוק כולו ב-2014 היתה רכישת הקמדן מרקט של לונדון בחודש מארס תמורת 2.6 מיליארד שקל. את המתחם רכש שגיא מאנשי העסקים ריצ'ארד קרינג ובבו קובו (בן זוגה של הדוגמנית מירי בוהדנה). הקמדן מרקט נחשב לאחד מאתרי התיירות המובילים בלונדון, עם 40 מיליון מבקרים מדי שנה, ונתפס כאייקון לונדוני שמשך אליו גם חברות כמו גוגל ורשת MTV.

באוקטובר האחרון, רכש שגיא מתחם נוסף - הקמדן לוק, סמוך לקמדן מרקט, תמורת חצי מיליארד שקל. לאחר הרכישה, הקבוצה מחזיקה בבעלות מלאה ברצף של 50 דונם במרכז לונדון. פעילות הקמדן מרקט הוכנסה לתוך חברה חדשה בשם MARKET TECH שהונפקה בדצמבר 2014 בבורסת AIM של לונדון, לפי שווי של 750 מיליון ליש"ט. ההנפקה נחשבת לאחת ההנפקות הגדולות לשנת 2014 בבורסת AIM והציפייה היא שבתוך שנתיים יעבור המסחר במניות החברה לבורסה המרכזית של בריטניה - LSE. לראשונה, איפשרה קבוצת שגיא גם למוסדיים ישראליים להשתתף בהנפקה, ואלו היוו כ-15% מההנפקה. לאחר ההנפקה מחזיק שגיא בכ-87% ממניות החברה. לשגיא הנפקות מוצלחות קודמות בלונדון כמו זו של פלייטק, Safe Charge וקרוסריידר. שווי החברה הנוכחי עומד על כ-855 מיליון ליש"ט.

קבוצת טדי שגיא מתכננת להקים מתחם שלם חדש בקמדן מרקט שייפתח ב-2018 וכן לשדרג את השטחים הקיימים. הקבוצה גם רכשה בחודשים האחרונים כמה סטארט-אפים הפועלים בתחומי הסחר האלקטרוני, כולל חברת אדיאנס הישראלית שרכשה בדצמבר תמורת 20 מיליון דולר.

בספטמבר 2014 ביצעה קבוצת טדי שגיא את הרכישה הראשונה בתחום הנדל"ן למגורים, כאשר רכשה קרקע המיועדת לבניית 100 דירות במתחם צפון מערב תל אביב, הידוע כתוכנית 3700 (סמוך לפרויקט סי אנד סאן), בתמורה ל-80 מיליון שקלים. את הקרקע, מחצית מקרקע המיועדת להקמת 200 דירות, מכרה שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון.

גם ברמה האישית מחזיק שגיא בתיק נכסים מרשים. בחודש יוני האחרון פרסם "גלובס" כי שגיא רכש את הטריפלקס היוקרתי של משה פטרבורג במגדל W בפארק צמרת, תמורת 19 מיליון שקל בקומות 44-46 במגדל.

זאת, לאחר שבחודש מארס 2012 הפתיע שגיא כשרכש את הדירה של אהוד ברק במגדלי אקירוב תמורת 26.5 מיליון שקל, ובכך השלים השתלטות על כל הקומה ה-31 במגדל, לאחר שחצי הקומה השנייה לצד דירתו של ברק כבר נמצאת בבעלותו של שגיא.

אפקט ההפתעה היה תמיד דבר ששגיא הצטיין בו. בסוף 2010 הוא רכש את הווילה של איש העסקים זקי רכיב ברחוב גלי תכלת היוקרתי בהרצליה פיתוח (שלפני כן גר בה איש העסקים מרטין שלאף), תמורת 145 מיליון שקל. הבית, הגובל לבית השגריר האמריקאי, נחשב במשך שנים ליקר ביותר בישראל.

לתיק הנדל"ן שבבעלותו שגיא צירף גם ארבע קומות משרדים עליונות באחד משני המגדלים בפרויקט הארבעה בתל אביב, תמורת כ-80 מיליון שקל, במסגרת קבוצה שארגנה קבוצת האחים חג'ג'.

חיבתו של שגיא לנדל"ן לא החלה רק בשנים האחרונות. בשנת 1994, לאחר שהתפרסם כמשקיע פרטי בשוק ההון שביצע השקעות עבור אחרים, הורשע שגיא בעסקת טיעון בהרצת מניות, במסגרת "פרשת הדיסקונטאים". שגיא ריצה עונש מאסר בפועל של 15 חודשים, ולאחר ששוחרר מהכלא, בגיל 24 בלבד, הוא נמשך לעסקי הנדל"ן.

אך בין לבין הספיק להיות בעליהם של כמה אתרי אינטרנט בתחום הפורנו וההימורים, שהפכו אותו ללא ספק לאחד האנשים האמידים בישראל (ודאי הנזילים שבהם), ושמאפשרים לו להפוך במהירות הבזק לאחד הטייקונים הגדולים בישראל גם בתחום הנדל"ן.