בדיקת "גלובס": אלה השעונים החכמים הטובים ביותר

רגע לפני שאפל נכנסת לענף השעונים החכמים ומטלטלת את השוק, "גלובס" בדק את הדגמים של סמסונג, LG וסוני, המציעים כל אחד יתרונות משלו - החל מיכולת להחליף את הרצועה ועד מד דופק

יצרניות הטכנולוגיה שוברות את הראש כיצד להפוך את קטגוריית המחשוב הלביש לפופולרית. בעוד שהמשקפיים של גוגל - גוגל גלאס - נכשלו, השעונים החכמים רק מתחילים להפגין נוכחות.

בשנת 2014 נמכרו בעולם 4.6 מיליון שעונים וצמידים חכמים, מתוכם רק 720 אלף שעונים מבוססי מערכת ההפעלה של גוגל (שהייתה זמינה רק חלק מהשנה). הישראלים מצדם עדיין לא מסתערים, ועל-פי הערכות נמכרו בארץ רק 10-15 אלף יחידות, בעיקר של סמסונג וסוני. הפריצה האמיתית של התחום צפויה באפריל, עת תשיק אפל את השעון שלה.

השעונים החכמים מיועדים בראש ובראשונה לתת חיווי על התראות המופיעות בסמארטפון, מבלי שצריך להוציא אותו מהכיס. הם מציעים חיווי על מסרונים, הודעות וואטס אפ, פייסבוק, סקייפ וכמובן שיחות קוליות. חלק מהשעונים גם משמשים כדיבורית עבור השעון, מה שמאפשר לבצע שיחות מפרק כף היד. זה נשמע מוזר, אך זה עובד טוב ומספק מענה בסיטואציות שבהן הידיים תפוסות. בסמארטפונים המגיעים עם מערכת ההפעלה אנדרואיד לוליפופ (5), אפשר גם לנטרל את נעילת המכשיר (סיסמה), כשעונדים את השעון על היד.

כעת אפשר גם למצוא בחנות האפליקציות של גוגל פיתוחים מעניינים עבור השעונים. גט טקסי, למשל, מאפשרת להזמין מונית ישר מהשעון, כולל חיווי על מיקום הנהג; אפליקציית הריצה Endomondo מספקת מידע על מהירות ומרחק; נגן המוזיקה גוגל מיוזיק, מאפשר להאזין למוזיקה המאוחסנת בשעון ללא סמארטפון ואפליקציית בנק הפועלים מציעה מידע על מצב חשבון העו"ש. אפליקציית Samba.me המציעה שליחת הודעות וידיאו מהסמארטפון, מאפשרת קבלה שלהן על השעון, ואפליקציית MediSafe לניהול נטילת תרופות, מציעה חיווי על מועד לקיחת כדורים בשעון עצמו.

מגוון מערכות הפעלה

שוק השעונים החכמים עמוס במערכות הפעלה: סמסונג מציעה את טייזן, סוני הציעה עד לשעון הקודם שלה (SmartWatch 2) מערכת הפעלה עצמאית ואפל תשלב בשעון שלה גרסה של מערכת ההפעלה iOS. בנוסף, גוגל מציעה את אנדרואיד Wear בחלק גדול מהשעונים שיצאו בשנה האחרונה, כמו מוטורולה, LG, סוני ואסוס.

מבחינת הישראלים, הבעיה עם אנדרואיד Wear היא שהממשק אינו בעברית, אף שיש תמיכה בהצגה של עברית, למשל בעת קבלת מסרונים או הודעות וואטס אפ. ניתן להכתיב בקול תשובות לטקסטים נכנסים בעברית, אבל לא ניתן לתת פקודות קוליות למכשיר. מדובר ביכולת חשובה בשעונים החכמים של גוגל, המאפשרת להגיד לשעון לכתוב תזכורת, להוסיף פגישה ליומן או לכתוב מייל.

מהסיבה הזו, גוגל לא מעוניינת שהשעונים החכמים שלה יימכרו בישראל, כמו במדינות נוספות בהן אין תמיכה קולית בשפה המקומית. גוגל לא מונעת מהיבואנים למכור את השעונים שלה בישראל, אבל היא כן מבקשת זאת מהם בצורה כזו או אחרת. לפניית "גלובס" בנושא השיבו בגוגל ישראל כך: "בשלב זה, אנדרואיד Wear אינה תומכת בעברית. אנחנו תמיד עובדים על האפשרות שאנשים נוספים ישתמשו במערכת בשפתם, אך אין לנו כרגע מידע נוסף".

עד שתשיק אפל באפריל את השעון שלה Watch, מגוון השעונים הקיים היום בשוק מיועד רק לסמארטפוני אנדרואיד, כאשר סמסונג מייעדת את השעונים שהיא מייצרת רק לטלפונים מתוצרתה.

מי הכי טוב?

בענף צופים כי השעון של אפל יטלטל את השוק. החברה תציע מסך מגע רטינה מזכוכית ספיר; רצועה שניתן להחליף בקלות ויכולת טעינה אלחוטית באמצעות משטח מגע תואם. אפשר יהיה לשלם על קניות בבתי עסק, באמצעות נגיעה של השעון בקופה, ולהיעזר בעוזרת הקולית של החברה סירי, שמאפשרת לבצע חיפושים בעזרת הקול בשעון (לא בעברית).

אפשר יהיה לקבל גם התראות משירותי צד שלישי כמו חיווי על הודעה מפייסבוק, ולשלוט בסטרימר אפל TV. דגש רב יינתן לתחום הספורט, באמצעות חיישן מדידת דופק, אפליקציות ריצה. החברה כבר הציגה אפליקציות כמו התראה על זמן טיסה כולל כרטיס עלייה למטוס (אמריקן איירליינס), אפשרות פתיחת דלת החדר בבתי מלון של חברת סטארווד, באמצעות נגיעה של השעון בדלת ותשלום בבתי עסק התומכים בשירות Pay של אפל.

בינתיים יכולים הישראלים להתלבט בין הדגמים הנוכחיים, ו"גלובס" בדק שלושה מהם: G Watch R של LG (שנמכר ב-1,800 שקל), Gear S של סמסונג (2,200 שקל) ו-SmartWatch 3 של סוני (יחל להימכר בחודשיים הקרובים ב-1,250 שקל).

הדגם של LG בלט לטובה, בעיקר בגלל העיצוב הכולל מסך במבנה עגול, המספק לו מראה של שעון קלאסי. כמו כן, למערכת ההפעלה אנדרואיד Wear יש יותר אפליקציות מלזו הקיימת בשעונים של סמסונג. לעומת זאת, לשעון סמסונג יתרון לא מבוטל: הוא כולל גם קו טלפון פנימי, כך שאפשר למשל לצאת לרוץ ולהשאיר את הסמארטפון בבית.

LG, G Watch R - מעוצב עם מד דופק

עיצוב: אחד השעונים היפים בשוק, בזכות המסגרת העגולה של המסך, המשלבת הדפסת ספרות כמו בשעון רגיל. במבט ראשון, נראה השעון כשעון רגיל ולאו דווקא שעון חכם. הוא מגיע עם רצועת עור, הניתנת להחלפה בכל רצועה בעובי 22 מ"מ.

מסך: השעון מגיע עם מסך עגול בגודל 1.3 אינץ' בטכנולוגיית P-OLED וברזולוציה של 320 על 320 פיקסלים. התוצאה טובה מאוד, כאשר הגרפיקה של השעונים במצב המתנה נראית מצוין וגם שאר תצוגות הממשק. הפריע לנו שאין יכולת לקבוע התאמה אוטומטית לתאורת המסך לפי האור בסביבה בה נמצאים.

ממשק: מערכת ההפעלה היא אנדרואיד Wear בגרסה 5.0.1. לשעון אין יכולות מיוחדות נוספות על אלו שמציעה גוגל.

יכולות נוספות: השעון עמיד למים עד לעומק של 1 מטר למשך חצי שעה. יש גם חיישן למדידת הדופק, כך שביחד עם האפליקציה הפנימית למדידת צעדים, יש פה פתרון נחמד לחובבי ריצה. יש כאן גם זיכרון פנימי בנפח 4 ג'יגה, המאפשר לאחסן מוזיקה בשעון ולהאזין לה באוזניות בלוטות'.

סוללה: הסוללה מחזיקה קצת יותר מיום (קיבולת 410 מיליאמפר/שעה). המטען נוח מאוד לשימוש: משטח הטענה אלחוטי עגול ללא חיבורים מיוחדים.

תאימות: עובד רק עם סמארטפוני אנדרואיד מגרסת קיטקט (4.3).

בשורה התחתונה: מבין השעונים שבדקנו, ה-G Watch R הוא המצטיין, הן מבחינת העיצוב האלגנטי, הן מבחינת מערכת ההפעלה אנדרואיד Wear המציעה שלל אפליקציות, והם מבחינת העמידות למים וחיישן הדופק, הופכים אותו למוצר המתאים גם לחובבי ריצה.

סמסונג Gear S - שעון שרוצה להיות טלפון

עיצוב: העיצוב של הגיר אס נראה עתידני, דומה לשעונים הקודמים של סמסונג.

מרכז המוצר הוא כמובן המסך הקמור. הרצועה נוחה, אבל השעון קצת עבה. מדובר בשעון עם נוכחות בולטת על היד.

מסך: השעון כולל מסך קמור בגודל 2 אינץ' בטכנולוגיית Super AMOLED (רזולוציה של 360 על 480 פיקסלים). איכות התצוגה מוצלחת מאוד עם תאורה אחורית חזקה.

ממשק: הדגם מצויד במערכת ההפעלה מבית סמסונג, טייזן, ולא אנדרואיד Wear. מדובר בממשק הדומה מאוד לזה הקיים בסמארטפונים של סמסונג. החיסרון הגדול של טייזן הוא האפליקציות איתם הוא עובד. מדובר באפליקציות הקיימות בחנות של סמסונג ולא בזו של גוגל Play.

הממשק פשוט לשימוש, ומשתמשי מכשירי סמסונג ירגישו בבית. צריך גם לזכור שהגיר אס מוגבל גם כך רק לסמארטפוני סמסונג.

אפליקציות: השעון מראה התראות מכל השירותים המוכרים: פייסבוק, וואטס אפ ומיילים. יש לו אפליקציה פנימית לניווט בשם Here, אפליקציית ריצה - Endomondo וגם נייקי פלוס ו-S Health של סמסונג, וכמובן גם נגן מוזיקה ויומן. אפשר להוריד אפליקציות מהחנות של סמסונג.

טלפון: מה שמייחד את הגיר אס משעונים חכמים מתחרים בשוק, הוא השילוב של קו סלולרי פנימי. השעון יודע לתפקד כיחידה עצמאית ללא הסמארטפון, מה שמאפשר לקבל שיחות טלפון.

אפשר לצאת לריצה, להאזין למוזיקה המאוחסנת בשעון (באמצעות אוזניות בלוטות'), להשתמש באפליקציה הפנימית לחישוב מרחק, מהירות, דופק וצריכת קלוריות וכמובן לענות לשיחות חשובות. החיסרון הוא שאמנם יש שני כרטיסי סים, אבל השעון משמש רק לשיחות ולא לקבלת מסרונים או הודעות וואטס אפ.

סוללה: הסוללה מחזיקה כיום וחצי של שימוש (300 מיליאמפר). היא דורשת שימוש במטען מיוחד, שגם משמש כסוללה ניידת, כך שניתן להטעין את השעון בדרכים.

תאימות: ה-Gear S עובד רק עם סמארטפונים של חברת סמסונג.

בשורה התחתונה: ה-Gear S הוא שעון יקר, אבל הוא מציע גם שילוב של טלפון נפרד. המסך הקמור איכותי מאוד והיכולות הפנימיות של המכשיר יספקו את המשתמשים בו.

סוני SmartWatch 3 - ספורטיבי ולא יקר

עיצוב: ה-SmartWatch 3 מגיע במראה ספורטיבי עם רצועת פלסטיק בצבע לבן. לא מדובר בשעון היפה ביותר שבדקנו, אבל הוא נראה יותר טוב משעוני העבר של סוני. ניתן להחליף את הרצועה, אבל רק לרצועות שסוני משווקת.

מסך: המסך מגיע בצורה מלבנית בגודל 1.6 אינץ' עם רזולוציה של 320 על 320 פיקסלים, אבל עם תצוגה בעלת צבעים חיוורים לעומת המתחרים. יש יכולת התאמה אוטומטית של תאורת המסך לסביבה בה נמצאים.

ממשק: מערכת ההפעלה במכשיר היא אנדרואיד Wear בגרסה 5.0.1. לשעון אין יכולות נוספות מעבר לאלו שמציעה גוגל.

יכולות נוספות: השעון כולל התקן GPS פנימי, המאפשר להשאיר את הסמארטפון בבית כשיוצאים לריצה. הוא עמיד למים עד לעומק של 1.5 מטר למשך חצי שעה. יש כאן גם זיכרון פנימי בנפח 4 ג'יגה, המאפשר לאחסן מוזיקה בשעון ולהאזין לה באמצעות אוזניות בלוטות'.

סוללה: מחזיקה כיום וחצי עד יומיים של שימוש (קיבולת של 420 מיליאמפר/שעה). השעון משתמש בחיבור מיקרו USB סטנדרטי. מצד אחד זה יתרון, כי אפשר לטעון את השעון בכל מקום. מצד שני, פחות נוח לחבר אותו למטען בכל פעם שצריך לספק לו אנרגיה, כי צריך לפתוח את מכסה הטעינה.

תאימות: עובד רק עם סמארטפוני אנדרואיד מגרסת קיטקט (4.3).

בשורה התחתונה: סוני תחל לשווק את השעון רק בעוד חודשיים בארץ. מחירו נמוך יותר משל המתחרים, כך שהוא יכול להוות תחרות ליצרנים האחרים בשוק.