היזם שפגש את ג'יימס בונד: "כולם ישתמשו במשקפיים חכמים"

ראלף אוסטרהאוט עיצב את הגאדג'טים של ג'יימס בונד ואת הנשק התת-ימי מהסרט "מלתעות", ובמקביל סייע לפנטגון ■ רגע לפני שהוא משתתף בכנס ישראלי על "האינטרנט של הדברים", הוא מדבר על חדשנות ומשקפיים חכמים

המשקפיים החכמים של חברת ODG / צילום:  ODG
המשקפיים החכמים של חברת ODG / צילום: ODG

שון קונרי, רוג'ר מור ופירס ברוסנן גילמו, כל אחד בתורו, את דמותו של בונד, ג'יימס בונד, הסוכן החשאי הכי מפורסם בתולדות האנושות. הסוכן אפס אפס שבע כיכב ב-12 ספרים ועשרים ושלושה סרטים (סרט נוסף מצולם בימים אלה) וגולם במהלך השנים על ידי שישה שחקנים.

בונד עבר דרך ארוכה מאז שהופיע לראשונה על המסך - מנוער, לא מעורבב - בשנת 1962. בנוסף לקור הרוח וההומור הבריטי היבש, נעזר בונד במגוון של גאדג'טים חדשניים שאת חלקם עיצב ראלף אוסטרהאוט. היזם האמריקאי, יליד 1946, יגיע ביום שלישי לכנס ismart Israel שמארגנים קרן ההון סיכון JVP, לאומיטק, הרשות לפיתוח ירושלים והאקדמיה לאמנות בצלאל (ראו מסגרת). הכנס יעסוק ביישומים העתידיים של תחום ה-IoT (האינטרנט של הדברים), אשר מתיימר לחבר את כל המכשירים שלנו - החל ממכונת הכביסה, עבור בטוסטר וכלה במכונית החכמה - לרקמה טכנולוגית אחת.

אוסטרהאוט היה מעורב גם בהפקה של הסרט 'מלתעות' שהגיע לאקרנים ב-1975. במהלך הסרט נשלח הביולוג הימי, ריצ'רד דרייפוס, אל קרקעית הים בתוך כלוב ממוגן לכאורה. המדען האמיץ אמור לחסל כריש אימתני. אם עדיין לא הספקתם לצפות בסרט למרות שעברו ארבעים שנה - זהירות: ספוילר. הכריש מחוסל בסופו של דבר, זמן קצר לאחר שבלע בלוני חמצן (הודות לתושייתו של רוי שיידר בתפקיד השריף), והתפוצץ במעמקי האוקיינוס. את הנשק המקורי בו התכוון הצוות האמיץ להיעזר, עיצב והכין אוסטרהאוט, שמדגיש שלא מדובר במדע בדיוני.

- זה משהו שבאמת יכול לעבוד?

"הכל קיים. בסרט 'לעולם אל תאמר לעולם לא' של ג'יימס בונד נוהגים ברכב תת-ימי, שגם אותו אני הכנתי. את הנשק מתחת למים ואת הרכב התת-ימי המיוחד, אני עיצבתי. זמן קצר אחרי 'מלתעות', פנו אליי שני צוללנים שצללו במפרץ מקסיקו שכריש השאיר סימנים על הרכב התת-ימי שלהם".

סרטים נוספים בהם היה אוסטרהאוט מעורב (רשימה חלקית), הם 'פארק היורה', שם שימש כיועץ טכני ו'המרגלת שאהבה אותי', גם הוא מסדרת ג'יימס בונד. בנוסף הוא שימש כיועץ טכנולוגי של ערוץ המדע - Discovery Channel. הרזומה המגניב הזה ותיק העבודות שלו הובילו אותו להקים בשנת 1999 את חברתODG (Osterhout Design Group) בסן פרנסיסקו, אשר מתמקדת היום בנושא החם של מציאות רבודה ומיחשוב לביש.

הרווח הדקיק הזה, בין הדמיון למציאות, הוביל גם את הממשל האמריקאי לפנות אל אוסטרהאוט ולהציע לו לפתח מוצרים טכנולוגיים חדשנים, לא רק בשירות הוד מלכותה מהמסך הגדול, אלא גם בשירות הפנטגון. בין התוצרים: משקפי ראיית לילה, קסדה אופטית לצפייה בווידיאו, ומבחר מוצרים המבוססים על טכנולוגיות לאיסוף מידע, באמצעות מיכשור בעובי סיכה, אותם ניתן לשאת בכיס. מי אמר ג'יימס בונד ולא קיבל.

"צועדת ברחוב דיזנגוף"

בימים אלה משקיע אוסטרהאוט את רוב מרצו בפיתוח משקפיים חכמים.

- מה בעצם ההבדל בין המוצר שלך לבין הגוגל גלאס של גוגל, שלפחות כרגע נראים כמו כישלון?

"המשקפיים החכמים שלנו נראים כמשקפי שמש לכל דבר, ומיועדים לשתי העיניים, כשגוגל גלאס נועדו לעין אחת.

"הבעיה שלהם אולי הייתה במוטיבציה, למרות שמי שהגה אותם כן הצליח. אבל המשקפיים שלנו שונים כי הם למעשה סמארטפון, רק על הראש. יש בהם ג'י.פי.אס, מצלמה, סרטים, וכל מה שאנחנו מכירים מהמכשיר שעכשיו אנחנו מחזיקים בכף היד".

- אתה מאמין שאנשים יוותרו על הסמארטפון לטובת משקפי שמש?

"איפה את גרה?".

- בתל אביב.

"אז דמייני את עצמך צועדת בקרוב ברחוב דיזנגוף, מרכיבה משקפי שמש שבעזרתם את יכולה ליצור קשר עם הבנק ולהעביר כסף לחשבון, בלי שאף אחד ישמע ויראה. את תעשי את זה באמצעות האצבע המורה, כי כמובן שהידיים שלך יישארו פנויות".

- נשמע מוזר.

"זה כבר קיים. הורים יוכלו לבדוק מה קורה עם הילדים שחזרו הביתה מבית הספר בזמן שהם מחוץ לבית. אפשר יהיה לעשות את הכול - ברחוב ובחוף הים, ברזולוציה גבוהה במיוחד, ובעיקר בידיים פנויות. המבנה הפיזי שלנו בנוי בדיוק למכשיר כזה - כל החושים שלנו ממוקדים בראש - העיניים, האף. לא ראיתי עדיין אף אחד שיש לו עין על הרגל. הראש הוא האיבר הנכון ביותר להיעזר בו. פשוט דמייני שהמשקפיים שלך הם כמו מסך מחשב ענק".

- לא מדובר בעומס של מידע ועוד מול העיניים?

"גם כשאת נוהגת במכונית את חשופה להרבה מאוד הפרעות. אנשים בנויים לזה. הנה תראי, אנחנו מדברים עכשיו בטלפון וזה לא מונע ממך להביט במסך המחשב וגם להקליד. אני למשל, מדבר איתך, ובמקביל בודק כמה זמן נותר לי, ומה השעה. אין לנו בעיה לעבד מידע במקביל לעוד פעולות".

- ומה עם אנשים שממילא מרכיבים משקפיים?

"שאלה טובה. הם יראו מצוין. עבורם נשלב את הסמארטפון עם משקפי הראייה".

כששאלתי את אוסטרהאוט מי לטעמו החברה החדשנית המובילה בעולם נכון להיום, הוא סייג זאת בכך שעצם המונח חדשנות, שייך מבחינתו לחברות קטנות ולסטארט-אפים. "אני מודה שאני אוהב את אפל, ומשתמש במוצרים שלה, אבל אני גם מאוד אוהב לפגוש ולהכיר מיזמים קטנים. ישראל מלאה בכאלה, ובכל פעם שאני מבקר כאן אני מתרשם ומופתע מחדש. אנשים מכל העולם מסתכלים על מה שקורה אצלכם. מבחינתי, ישראל ועמק הסיליקון נמצאות בשורה אחת.

"יש היום בישראל כל כך הרבה חדשנות, זה פשוט מטורף. הבעיה היחידה מבחינתי היא שאני לא יודע איפה למצוא כל אחד מהאנשים. מבחינתי, אין כזה דבר לפגוש יותר מדי אנשים".

מזל"טים, מזוודה סולארית ושיתוף פעולה עם בצלאל

ביום שלישי יארחו קרן ההון סיכון JVP, לאומיטק והרשות לפיתוח ירושלים, במועדון הזאפה בירושלים את כנס ה-ISmart הישראלי הראשון. הכנס יסקור את עולם ה-IoT - Internet of Things, את היישומים הקיימים בו היום, ואת אלה שנמצאים מעבר לדלת. בנוסף לראלף אוסטרהאוט - שיפתח את הכנס בהרצאתו "The Big Tomorrow", יוצגו בו רחפנים, כלי רכב חכמים, פתרונות כגון מזוודה סולארית המאפשרת טעינת מכשור טכנולוגי, משקפי סקי המאפשרים מציאות רבודה, מערכות בקרה לכלי רכב, ושאר יישומיים יומיומיים מ"הדור הבא".

במהלך האירוע ינתחו משקיעים מתעשיית ההיי-טק הישראלית את המיזמים, וייעצו ליזמים. רשימת המשתתפים כוללת את קובי רוזנגרטן, שותף מנהל JVP, מוני חסיד, מנהל קוואלקום ונצ'רס-ישראל, יאיר שוהם, שותף בקרן אינטל קפיטל, ניצן כהן-ארזי, מנהלת Hubraum תל אביב, גל קלקשטיין, יזם ומשקיע, קבוצת GKI.

בתום הכנס, יוענקו פרסים לסטודנטים לעיצוב מהאקדמיה לאמנות בצלאל, אשר לקחו חלק בקורס עיצוב ייעודי ל-IoT. הצוות הזוכה יטוס לברלין לביקור באקסלרטור Hubraum של דויטשה טלקום בחסות Hubraum ישראל.