כמה תעלה פרסומת בטקס האוסקר שישודר הלילה בארה"ב?

פרסומת טלוויזיה של 30 שניות במהלך שידור טקס האוסקר עולה השנה 2 מיליון דולר למפרסם, לעומת 1.76 מיליון דולר בשנה שעברה

פסל האוסקר / צלם: רויטרס
פסל האוסקר / צלם: רויטרס

האם מייקל קיטון יזכה בפרס השחקן הטוב ביותר על תפקידו בסרט "בירדמן" בטקס האוסקר ה-87 שייערך הלילה (א') בהוליווד, או שהזוכה יהיה אדי רדמיין מ"התיאוריה של הכול"? האם השחקנית הטובה ביותר תהיה ריס וויתרספון ("וויילד") או ג'וליאן מור ("עדיין אליס")? ואולי הזוכה הגדול הלילה לא יהיה בכלל סרט אלא סלפי שצולם בטלפון של סמסונג?

אלן דג'נרס, אנג'לינה ג'ולי, קווין ספייסי, בראד פיט וג'ניפר לורנס היו בין הכוכבים שנדחסו לפריים של אותו צילום מפורסם שצולם על-ידי בראדלי קופר בטקס של השנה שעברה, הועלה לטוויטר ושבר שיא של 3.3 מיליון ציוצי המשך ואלפי חיקויים שנוצרו בעקבותיו.

למרות הפרסום האדיר, האקדמיה לקולנוע לא קיבלה תגמול כספי ישיר מאותו סלפי. לדברי כריסטינה קונליאס, מנהלת השיווק של האקדמיה לאמנויות, "זה היה בונוס לסמסונג".

הדוח השנתי של האקדמיה מגלה כי ההכנסות שהופקו מטקס חלוקת פרסי האוסקר בשנה שעברה עלו מ-93.7 מיליון דולר ל-97.3 מיליון דולר. כך למשל, תשדיר טלוויזיה של 30 שניות במהלך שידור הטקס עולה השנה 2 מיליון דולר למפרסם, לעומת 1.76 מיליון דולר בשנה שעברה.

בנוסף, רשת ABC שבבעלות דיסני, שאמורה לשדר את הטקס, הכריזה לא מכבר כי זמן התשדירים המסחריים נמכר כבר לפני חודשים רבים.

"האוסקר הוא האירוע הטלוויזיוני הגדול ביותר למפרסמים אחרי הסופרבול", אומר וויליאם פמפלין, סגן נשיא אקסטרים ריץ' שמפיצה פרסומות בטלוויזיה ובפלטפורמות דיגיטליות. "שידורים של הענקת פרסים אחרים - גראמי, אמי, גלובוס הזהב - כולם מאבדים צופים בשנתיים-שלוש האחרונות, ואילו טקסי האוסקר מגדילים את קהלי הצופים בהם".

כך, הטקס שנערך ב-2014 ריתק 43.7 מיליוני צופים, שיא מאז שנת 2000, לפי נתוני נילסן. חברת אקסטרים ריץ' מצאה כי מדד אחד לאפקטיביות של פרסום - אחוז הצופים שאמרו שהם ירכשו קרוב לוודאי את המוצר אחרי שראו את הפרסום שלו - היה חזק יותר באוסקר של 2014 מאשר בסופרבול של 2015.

פמפלין אומר שזה נובע בין היתר מהרכב הקהל שצופה באוסקר ומן היכולת של המותג לתפור את הפרסום שלו לצרכי וטעמי הקהל הזה. "הפכנו לכתובת להשקה של קמפיינים בפרופיל גבוה", אומרת קונליאס.

נציין כי הסופרבול בתחילת החודש היה האירוע הטלוויזיוני הנצפה ביותר בתולדות ארה"ב עם 114.4 מיליוני צופים. מבין שלושת טקסי הענקות הפרסים הגדולים ביותר, האוסקר גורף את ההכנסות הגבוהות ביותר מפרסומת בשידור, לפי נתוני חברת קנטאר מדיה מקבוצת WPP.

הכנסות טקס האוסקר בשנה שעברה, 95 מיליון דולר, היו גבוהות ב-30% בהשוואה לשנת 2004, ומעל ההכנסות של פרסי הגראמי וגלובוס הזהב.

לדברי חברת קנטאר, מאחר שהרייטינג של שידורי הטלוויזיה נמצא בירידה כללית על רקע המעבר לצפייה בתוכנית VOD או שירותי הזמנת תכנים באינטרנט, המפרסמים להוטים להציג את המסרים שלהם בשידורים חיים כמו טקסי הענקת פרסים ואירועי ספורט שמייצרים עניין במדיה החברתית ומושכים צופים צעירים יחסית.

כך, ג'יי.סי. פני, סמסונג ואמריקן אקספרס, 3 מבין 5 המפרסמות הגדולות ביותר בטקסי האוסקר ב-5 השנים האחרונות, חוזרות גם השנה. נטפליקס ופטסמארט יהיו בין המותגים שיפרסמו בטקס בפעם הראשונה.

"הפרסומות בשידורי האוסקר מוטות מאוד לכיוון נשים עם הכנסה גבוהה יותר, שהן קהל ספציפי בהרבה מהקהל של הסופרבול. המודעות והמסרים מיועדים לקהל הספציפי הזה", אומר פמפלין, ומצביע על מותג כמו דיאט קולה.

לדברי קונליאס, האוסקר הוא "הצד השני" של הסופרבול, שהיסטורית היה מזוהה עם הגמוניה גברית של ציבור הצופים, אך לאחרונה הוא מתחיל לכלול גם נשים ומשפחות. "אנחנו ההיפך - אירוע נשי מסורתי שהחל לאחרונה לנטות לכיוון גברים", היא מוסיפה. "זהו אזור הצמיחה שלנו".

האוסקר במספרים

צופים ב-2014: 43.7 מיליון

הכנסות כלליות ב-2014: 97.3 מיליון דולר

הכנסות מפרסום ב-2014: 95 מיליון דולר

עלות פרסומת במהלך הטקס ב-2015: 2 מיליון ד'