מאבק השליטה באי.די.בי: בן משה דורש מאלשטיין בוררות "לדיון והכרעה"

דרישותיו של בן משה כי אלשטיין יעביר לידיו מניות שיגדילו את חלקו באי.די.בי ל-65%, נדחו על ידי אלשטיין בטענה כי הן "מופרכות וחסרות בסיס"

אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

מחריף הסכסוך בין מוטי בן משה לאדוארדו אלשטיין בשאלת השליטה בקבוצת אי.די.בי פתוח. אחרי שדרישותיו הקודמות לא נענו, שלח בן משה במוצאי השבת מכתב לשותפו אלשטיין, ובו דרישה מפורשת לקיום בוררות לצורך דיון והכרעה במחלוקות שביניהם.

דרישתו של בן משה מסתמכת, לדבריו, על הכתוב בהסכם השליטה אשר עליו חתמו השניים לפני כשנה, ולפיו הדרך לפתרון סכסוכים היא באמצעות בוררות.

עם זאת, אלשטיין אינו מתכוון להיענות לדרישות שותפו, ורואה בכך לא יותר ממלחמת התשה. לפיכך, צפוי בן משה לפנות בהמשך לביהמ"ש בדרישה לאכוף את קיומה של הבוררות בין השניים.

הסכסוך בין צמד השותפים, המופסדים כ-1.1 מיליארד שקל "על הנייר" על השקעתם באי.די.בי, הפך בשבועות האחרונים לפומבי, על רקע הנפקת הזכויות שקיימה ההקבוצה ואשר הפרה את האיזון בין השניים.

בהנפקה בחר בן משה לא להשתתף, ועקב כך ירד שיעור החזקתו בחברה ל-16.2%, בעוד אלשטיין רכש מניות ואופציות תמורת 392 מיליון שקל והחזקתו גדלה ל-61.5%.

ימים אחדים לאחר השלמת ההנפקה העבירו עורכי הדין של בן משה, רענן קליר וגיורא ארדינסט, לידי עורכי הדין של אלשטיין, דוד חודק ואיתן אפשטיין, מכתב ובו דרישה מפורשת כי אלשטיין יעביר באופן מיידי לבן משה 280 מיליון מניות ועוד 230 מיליון אופציות, באופן שיהפוך את האחרון לבעל השליטה באי.די.בי עם החזקה של 65% ממניות הקונצרן.

הקרב על הרכב הדירקטוריון

הדרישה התבססה על שלוש טענות, ובראשן הסכם השליטה הקובע, כי אלשטיין מחויב להציע לבן משה מחצית מהמניות והאופציות שרכש בהנפקת הזכויות, ובאותו המחיר, קרי 130 מיליון מניות (22.7% מההון) ו-161 מיליון אופציות שנרכשו תמורת 196 מיליון שקל. שתי הטענות האחרת קשורות להעברות מניות אי.די.בי (באופן ישיר ובאופן עקיף), שביצע אלשטיין בין חברות שונות שבשליטתו, אשר מקימות לכאורה לבן משה את הזכות הסירוב המוקנית לו בהסכם לשליטה משותפת בקבוצה.

יום למחרת שלחו עורכי הדין חודק ואפשטיין מכתב תגובה לעורכי הדין של בן משה, ובו דחו את דרישות האחרון ואף הגדירו אותן "מופרכות וחסרות בסיס לחלוטין". בנוסף, כתבו עורכי הדין חודק ואפשטיין, כי על פי הסכם בעלי המניות, ולאור יחס ההחזקות החדש, זכאי אלשטיין לייצוג של ארבעה דירקטורים בדירקטוריון אי.די.בי, בעוד בן משה זכאי לייצוג של דירקטור אחד בלבד.

כיום מורכב דירקטוריון החברה משני דח"צים, דירקטור אחד מטעם בעלי מניות המיעוט, וכן שלושה דירקטורים לכל אחד מבעלי השליטה. בשל כך דרשו עו"ד חודק ואפשטיין לגרום לכך ששניים מנציגי בן משה יתפטרו מהדירקטוריון, כך שאלשטיין יוכל למנות דירקטור נוסף מטעמו, בעוד הדירקטור התשיעי ייבחר בידי הדירקטוריון במתכונתו החדשה.

במכתב מאמש דחו עורכי הדין של בן משה את הדרישה להתפטרות הדירקטורים, וציינו שלטענתם מי שהפר את הסכם בעלי המניות הוא דווקא אלשטיין. לפיכך, הם קובעים, כי "אין מנוס מכינוס בוררות לדיון והכרעה בין הצדדים".