מניית מדיקל צנחה 23.4%: לא קיבלה שיפוי ביטוחי מה-CMS

החברה לא תוכל למכור את המוצר לכמחצית מהמשתמשים בו, המבוטחים בביטוח הממשלתי בארה"ב

מורי ארקין / צילום: תמר מצפי
מורי ארקין / צילום: תמר מצפי

מניית חברת מדיקל קומפריישן סיסטמס (MCS), המפתחת מכשירים למניעה של קרישי דם במהלך ניתוחים אורתופדיים ואחריהם, צנחה במהלך היום ב-24%, לאחר דיווח מיום שישי על החלטה שלילית בעניינה מטעם ה-CMS, המרכז לביטוחים ממשלתיים בארה"ב (center for medicare and Medicaid). שווי החברה עומד כעת על כ-40 מיליון שקל.

על פי החלטת ה-CMS, המוצר של מדיקל סומן כמוצר מניעתי ולא טיפולי, ולכן אינו מתאים לשיפוי ביטוחי ממשלתי. כ-50% מן המשתמשים במוצר הם מבוגרים בני 65 ומעלה, או בעלי הכנסה נמוכה, ולכן מבוטחים בביטוח הממשלתי.

לחולים אלה כמעט לא תוכל כעת החברה למכור את המוצר. כמו כן, חברות ביטוח פרטיות נוטות להימנע מביטוח מוצרים שאינם מאושרים על-ידי CMS. בתנאים כאלה החברה תתקשה מאוד להצמיח את הכנסותיה בתקופה הקרובה.

בשורת האיוב התקבלה על רקע מאבק שליטה במדיקל בין קרן אקסלמד (24.4%) לחברת ניסן תעשיות (11.5%). אקסלמד ביקשה להשתתף בהנפקת זכויות שתיערך במדיקל השבוע, והתחייבה להשקיע בחברה 12 מיליון שקל, סכום שהיה יכול להחזיק את החברה עד סוף השנה.

ניסן קבלה על כך שאקסלמד, שמוביל מורי ארקין, מנצלת מצוקה זמנית כדי להגדיל את חלקה בנזיד עדשים, וחסמה את ההשקעה, בטענה כי הגדלת החזקתה של אקסלמד אל מעבר ל-25% נדרשת לאישור האסיפה הכללית וועדת ביקורת, שכרגע אינה קיימת בחברה. כעת אקסלמד לא תוכל להשקיע בחברה מעבר לחלקה היחסי במדיקל - הרבה פחות ממה שהתכוונה להשקיע.

בשלב שבו התנהלו הוויכוחים בין בעלי המניות, עוד לא היה ידוע מה תהיה תשובת ה-CMS, ולו זו הייתה חיובית, היה לכולם אינטרס להשקיע במחירים הנוכחיים. כעת, עקב התשובה השלילית של ה-CMS, לא ברור מי מבין המשקיעים הקיימים יממשו את זכויותיהם בהנפקה שתחל מחר, וכמה כסף תגייס החברה (המקסימום האפשרי הוא 17.3 מיליון שקל).

מה יכולה מדיקל לעשות כעת מול תשובת ה-CMS? הצעד הבא הוא לרוב לא פחות מאשר לובי בסנאט האמריקאי, להחרגה של החברה מן החוק, או אפילו לשינוי החוק, שאינו תואם את רוח התקופה שבה המערכת הרפואית מעדיפה השקעה ברפואה מניעתית. אולם התהליך הזה יכול לארוך 12-24 חודשים, ואין ודאות לגבי הצלחתו. בתקופה זו האתגר של מדיקל יהיה לשמור על הכנסותיה הנוכחיות בלי לדמם יותר מדי מזומנים - אתגר לא קל.

מקבוצת ארקין, שותפה באקסלמד, נמסר: "אנו מצטערים על החלטת ה-CMS ומקווים שהנהלת מדיקל תדע להתמודד עם האתגרים שלפניה, כולל מאמץ מקצועי לשנות את ההחלטה. ביצוע תוכנית ההתייעלות של החברה, אשר על מימושה מופקד המנכ"ל החדש שמונה לחברה, תעמוד במרכז שיקולינו להמשך התמיכה בחברה".