חולדאי: "ת"א לא עיר של עשירים, ואני לא שולט בנדל"ן"

ראש עיריית ת"א-יפו בוועידת הנדל"ן והתשתיות של "גלובס": "המדינה כנראה לא מבינה שיש משבר בדיור. תפיסת העולם שלה מבוססת על איך לטפל בעשירים - כמו למשל 90 שקל על להיכנס בכביש לת"א"

רון חולדאי / צילום: תמר מצפי
רון חולדאי / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית ת"א-יפו רון חולדאי טוען בוועידת הנדל"ן של "גלובס" כי מחירי הדירות זינקו בגלל שהממשלה זנחה את "התפיסה הערכית לפיה לכל אדם מגיעה קורת גג". כשנשאל אם מפריע לו שת"א הפכה לעיר לעשירים בלבד הוא אמר: "אני לא מסכים עם הקביעה הזו".

"לכל בנאדם ראוי שתהיה קורת גג מעל ראשו, אבל המדינה לא עוזרת לאזרח להגיע לדירה. לממשלה אין תפיסת עולם כזו שצריך לספק לאזרחים שלה קורת גג. פעם הגיעו לכאן עולים וישבו במעברות והממשלה החליטה לעזור לכל אדם להגיע לדירה אז בנו המון דירות בדיור ציבורי. ברבות השנים המדינה החליטה להפסיק את זה ולהפוך את השוק לפרטי אבל את הקרקעות השאירו בידי המדינה ולא בשוק החופשי. מונופול הקרקעות נמצא בידי המדינה - מינהל מרקעי ישראל", אמר חולדאי בוועידת הנדל"ן והתשתיות של "גלובס" בשיתוף מזרחי טפחות.

חולדאי אמר את הדברים בשיחה עם עורך "גלובס" חגי גולן והוסיף: "תבינו, אני לא שולט בשוק הנדל"ן. תל-אביב קטנה יותר בשטחה מבסיס חיל האוויר בחצרים שפיקדתי עליו".

"המדינה כנראה לא מבינה שיש משבר בדיור", הוסיף חולדאי. "תפיסת העולם שלה מבוססת על איך לטפל בעשירים - כמו למשל 90 שקל על להיכנס בכביש לת"א".

- אני חוזר על דבריי: ת"א הפכה לעיר של עשירים, האם זה מצב הפיך לדעתך?

חולדאי: "הכל תלוי בהחלטות מה עושים. אני כראש עיר לא יכול לשחרר קרקעות - זה תפקיד המדינה. יש קרקעות בת"א שאפר לשחרר אבל המדינה לא רוצה. אני לא שולט בשוק הדיור. בת"א כולם רוצים לחיות - זה מרכז המדינה. מי שחושב שאני יכול לשלוט במחירים בת"א שיהיו כמו המחירים בלוד - לא מבין על מה הוא מדבר. אני אומר לנציג של עמידר - תספק דיור ציבורי ולא תמ"א 38 או שאר תוכניות לעשירים. אנחנו כן מאפשרים תמ"א 38 והרבה, אבל היא פונה לעשירים ולא לציבור הרחב. הממשלה הביאה ודחפה את תמ"א 38 כדי לנקות את עצמה מאחריות, גם בקשר לחיזוק מרעידות אדמה וגם בהקשר של התחדשות עירונית והגדלת ההיצע".

- הרכבת הקלה בת"א מעולם לא היתה כבדה יותר. מה עושים עם זה?

חולדאי: "התשובה היא שאני לא יודע. רק בישראל פרויקט כזה מנוהל ע"י הממשלה. צריך לדעתי לקחת את ניהול המיזם מידי משרד התחבורה ולהעביר את זה לרשויות. שיקימו רשות מטרופולינית והיא תדאג לפרויקטים כאלה - אנחנו מבינים בתחבורה".

חולדאי נשאל לגבי ההתחדשות העירונית בת"א, ואמר כי ישנם הרבה פרויקטים כאלה שנבנים עכשיו, "אבל מי שחושב שאפשר להגדיל פי 4 את מספר התושבים ע"י פינוי בינוי - זה לא ריאלי ולא יהיה".