מנכ"ל HSBC הסתיר מיליוני דולרים בחשבון משלו בשווייץ

בספרי הבנק רשום סטיוארט גוליבר כבעליה של חברה שרשומה בפנמה והחזיקה 7.6 מיליון דולר

סטיוארט גוליבר / צילום: רויטרס
סטיוארט גוליבר / צילום: רויטרס

מנכ"ל הבנק הגדול באירופה, HSBC, סטיוארט גוליבר, נגרר לתוך שערוריית הסיוע שנתן הבנק ללקוחותיו להעלים מסים, אחרי שהתברר כי הוא עצמו הסתיר מיליוני דולרים בחברה שרשומה בפנמה באמצעות שלוחת הבנק שלו בשווייץ.

גוליבר רשום בספרי HSBC כבעלים והמוטב של וורשסטר אקוויטיז, חברה בע"מ שרשומה בפנמה, שהחזיקה 7.6 מיליון דולר בשנת 2007, לפי ידיעה שפרסם היומון הבריטי "גארדיאן".

לבוס של הבנק היה מעמד מס בריטי של לא-תושב, שאיפשר לו להחזיק הכנסות ורווחי הון מחו"ל ללא מיסוי בריטי, מפני שהוא רשום לצורכי מס בהונג-קונג, למרות שעבודתו היא מלונדון.

הגילויים החדשים מאיימים לערער את מעמדו של גוליבר כמנהיג שהובא ל-HSBC לפני 4 שנים כדי "לנקות" אותו אחרי שערוריית הלבנת הון.

הכתבה ב"גארדיאן" ציטטה עורכי דין של גוליבר, שאמרו שהוא השתמש בחשבונו השווייצרי כדי להחזיק בו את הבונוסים שהוא קיבל עד מעברו מהונג-קונג ללונדון ב-2003, כדי שהן יישארו פרטיות וחסויות מעיני העמיתים שלו באסיה.

דובר של HSBC אמר שהונג-קונג הייתה ביתו של גוליבר גם לצרכים משפטיים. "מאז שהוא הועבר ללונדון ב-2003, מר גוליבר שילם מס בריטי מלא על כל רווחיו בעולם, להוציא זיכוי למס ששולם גם בהונג-קונג (שגם בה תושב מס) על אותו חלק מהרווחים שעליו חל כפל מס", מסר הדובר. "מעמדו של גוליבר בבריטניה כלא-תושב אינו משפיע על המיסוי הבריטי של רווחיו העולמיים מ-HSBC".

בהמשך ההסבר נאמר כי "גוליבר מחזיק חשבון בשווייץ. הוא פתח אותו ב-1998 כשהוא התגורר ועבד בהונג-קונג כדי להחזיק בו תשלומי בונוסים. בהונג-קונג שולם מס מלא על תשלומי הבונוסים. מר גוליבר דיווח לרשויות המס בבריטניה באופן וולונטרי על החשבון שלו בשווייץ במשך כמה שנים. החשבון נפתח ב-1998 בשם חברה מפנמה מסיבות של חשאיות וללא כל מטרה אחרת, והוא לא סיפק כל יתרון מס או יתרון אחר".

HSBC מתאושש עדיין מחשיפת הפרטים על האופן שבו סייעה שלוחת הבנקאות הפרטית השווייצרית שלו ללקוחות עשירים להתחמק מתשלום מסים במדינותיהם. נתונים על כך פורסמו לפני שבועיים על-ידי "הקונסורציום הבינלאומי של עיתונאים חוקרים" בוושינגטון, ועשרות גופי חדשות רגילים.

גוליבר פרסם מכתב גלוי בכמה עיתונים לפני שבוע, ובו "התנצלות כנה" על גילויי העלמות המס, עם התוספת: "מאז שנת 2008, הבנק הפרטי שלנו בשווייץ עבר שיפוץ כללי. אין לנו כל תיאבון לעשות עסקים עם לקוחות שמעלימים את המסים שלהם או לא עומדים בסטנדרטים של הציות לחוק".

הדוחות שפורסמו בעיתונות הראו איך כמה מלקוחותיו של הבנק בשווייץ קיבלו בשנים 2005-2007 הצעה לתפריט של שירותים שהקל עליהם להתחמק מגובי המס. הללו כללו קבלת חבילות גדולות של שטרי כסף במטבעות זרים שאי-אפשר להתחקות אחרי מקורם, והקמת חברות אוף-שור להסתרת ההון שלהם מן הרשויות.

הגילויים עוררו זעקה פוליטית בכמה מדינות. פוליטיקאים תבעו לדעת מדוע רשויות פיקוח שידעו על הנעשה בבנק HSBC במשך כמעט 5 שנים, לא פעלו נגד הבנק ונגד לקוחות השלוחה השווייצרית שלו.

גוליבר הוא אחד הבנקאים המתוגמלים ביותר בעולם, והוא צפוי להרוויח 7.4 מיליון ליש"ט עבור שנת 2014 - ירידה קלה מהתגמול שלו ב-2013. הבונוס שלו צפוי להיות מושעה כדי לשקף את העובדה ש-HSBC שילם בשנה שעברה קנס על מניפולציה בשוקי המט"ח ביחד עם בנקים בינלאומיים אחרים.