"לאפשר משכנתאות יותר ממונפות ויותר ארוכות"

ישראל אנגל, מנהל החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות, בוועידת הנדל"ן והתשתיות של "גלובס": "אסור היום לקחת משכנתא ליותר מ-30 שנה. זה הגיוני? האם אותו הדין לבני 25 או לבני 40?"

פאנל "דיור חברתי" / צילום: תמר מצפי
פאנל "דיור חברתי" / צילום: תמר מצפי

ישראל אנגל, מנהל החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות, טוען כי יש לאפשר לרוכשי דירות ליטול משכנתאות בשיעורי מימון גבוהים יותר ולטווחים ארוכים יותר מ-30 שנה.

בוועידת הנדל"ן והתשתיות של "גלובס" בשיתוף מזרחי טפחות אמר אנגל כי "אנחנו שומעים הרבה הצעות לפתרון משבר הדיור. אני רוצה לעזוב בצד את פתרונות הקסם ולהצביע על פתרונות פשוטים שאפשר לבצע. בשנתיים הארונות הרגולטור מציף אותנו בהוראות בתחום המשכנתאות. יש להן השלכה משמעותית על היכולת של זוג צעיר לרכוש דירה. כך, למשל, ההוראה שקבעו שאי אפשר לפרוס ההלוואה ליותר מ-30 שנה. זה הגיוני? האם אותו הדין לבני 25 או לבני 40?

"הדבר נכון גם לשיעור המימון. בעבר לא הייתה מגבלה להעמיד כל שיעור מימון ללווה. שקלו כל מקרה לגופו והבנקים יודעים לעשות את הבדיקות. היום המחוקק בא ואומר שצריך מינימום 25% הון עצמי אחרת אי אפשר לרכוש דירה. למשפרי דיור ומשקיעים המצב הורע עוד יותר. זה מקשה מאוד על רכישת הדירה. והבעיה היא שבמקום לקבל את המימון מהבנק הוא הולך במקום זאת לחברת כרטיסי האשראי ולוקח הלוואה נוספת.

"אם לזוג צעיר אין הון עצמי מספק לרכישת דירה, הוא לא יכול לקבל הלוואה מעבר ל-75% מימון שניתן לתת. הרגולטור היה יכול לעשות הבדל בין הפריפריה למרכז, אבל לא עשו זאת".

אנגל התייחס גם לנושא הפיגור במשכנתאות והציג גרף המעיד על ירידה בהיקף ההלוואות שנמצאות בפיגור: "הסיכון לא עלה, הוא דווקא ירד. מחירי הדירות עלו, אבל הריבית נמוכה. נוצר קיזוז במחירי הדירות הריאלים".

אנגל סיכם ואמר: "הרגולטור לא ניצל את הפוטנציאל שלו. היו יכולים להפלות לטובה את הזוגות הצעירים וגם רוכשי דירה בפריפריה. האם זה נעשה? בשלב זה לא. האם ייעשה בהמשך? אני מקווה שכן. רק כך משבר הדיור יוכל להיפתר".

"המדינה עיקרה את הדיור הציבורי"

"המדינה הלכה ועיקרה את אחד הפרויקטים היפים של הציונות = הדיור הציבורי. אנשים שאין להם דירה, ילדים שאין להם לאן להזמין חברים הביתה. אנשים עם תעודות זכאותאבל אין דירות. המדינה הייתה עסוקה בלהיפטר מהדירות של הדיור הציבורי במחירת חיסול שלשמחתנו הצלחנו עכשיו לעצור. יש אולי דיור בר השגה בתל אביב אבל יש הרבה ערים שאין להם את היכולות הללו ויש בהם הרבה מאוד אנשים שזקוקים לכך", כך פתחה ואמרה חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו) ויו"ר שדולת הדיור בכנסת בפתח מושב "דיור חברתי, הבטחות הבטחות" בועידת הנדל"ן של גלובס. "נכון להיום מקבעים את המצב של האנים שאין להם בשוליים של החברה הישראלית. דרשנו בכל התוכניות שקידמה הממשלה להכניס גם דיור ציבורי".

עוד השתתפו בפאנל: אלי אלאלוף ממפלגת כולנו ויו"ר הועדה למלחמה בעוני; חבר הכנסת אילן גילאון ממרצ; עוזי לוי, מנכ"ל החברה הממשלתית 'דירה להשכיר'; חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו) ויו"ר שדולת הדיור בכנסת; חדוה פיניש סגנית מנהל היחידה לתכנון אסטרטגי בעיריית תל אביב-יפו ; חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני); עו"ד אמיר יקותיאל יו"ר קבוצת א.מ.י יקותיאל נדל"ן; בהנחייתו של פרשן "גלובס" משה ליכטמן.

חדוה פיניש סגנית מנהל היחידה לתכנון אסטרטגי בעיריית תל אביב-יפו התייחסה לדיור בר השגה ואמרה: "עיריית תל אביב הכינה תוכנית אסטרטגית. אחד הדברים המשמעותיים שטיפלנו בו הוא אי שיוויון בין אזורים שונים בעיר. לכן קידמנו את נושא הדיור בר השגה, עוד לפני המחאה. יש שני פרויקטים שכבר קמו ומאכלסות משפחות שזכו בהגרלה והיד עוד נטויה. אנחנו הרשות היחידה שקידמה מדיניות מסודרת של דיור בר השגה".

עו"ד אמיר יקותיאל יו"ר קבוצת א.מ.י יקותיאל נדל"ן: "אנחנו עוסקים בהשבחת קרקעות ואני רוצה לדבר על דירות לסטודנטים וזוגות צעירים. היינו בוועדה המחוזית עם תוכנית שעבדנו עליה לדירות לסטודנטים במשך שנתיים. אמרו לנו לכו הביתה, זה לא מתאים. התחום הזה הוא קטסטרופה. אפשר כיזמים פרטיים להרוויח בתחום הזה ואני מקווה שיאפשרו לנו".

"ממה מפחדים בליכוד?"

חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) פתח את דבריו בדוגמא המתייחסת לדיור הציבורי ולמצוקת הזכאים: "יש סיפורים מזוויעים בעולם הדיור. התקשרה אליי אתמול מישהי מבת ים, בדיור הציבורי. היא בדיוק קיבלה תשובה שהיא מסורבת לקבל דירה והיא אמרה לי אתמול בטלפון שהיא תפוצץ את הבניין עם בלון גז. ניסיתי לשכנע אותה לא לעשות את המעשה וזו דוגמא אחת מיני רבות".

שמולי התייחס גם לפרסום הצפוי של דו"ח מבקר המדינה ואמר: "ממה מפחדים בליכוד? אם עשיתם הכל כמו שצריך, אין לכם מה לדאוג. אבל הם יודעים שכתב האישום האמיתי נגד ראש הממשלה מופיע שם. אני מתכוון לחוסר הטיפול בתחום הדיור בשנים האחרונות, שוק שכירות ללא איזון, חיסול הדיור הציבורי ואפס דירות בנות השגה. לממשלה הרבה כישלונות אבל התחום הדיור המצב הגרוע בדיור. ראש הממשלה בתפקיד כבר שש שנים וכשהוא נשאל על מצוקת הדיור הוא מאשים את אולמרט? החלומות של צעירי ישראל לא גדולים ולא מוגזמים - לקבל קורת גג. הדרך לפתור את מצוקת הדיור היא מעורבות ממשלתית גדולה יותר בתחום הזה. הדבר הטיפשי ביותר במערכת הבחירות הזו היא לתת את המנדט למי שכבר קיבל הזדמנות לשנות את המצב. שר האוצר אמר 'אכלו לי שתו לי' ושר הבינוי ממשיך להגיד גם היום לא לקנות דירות ושהמחירים ירדו. מי שהמתין ושמע להבטחות הפסיד כבר 150 אלף שקל".

משתתף נוסף בפאנל הוא עוזי לוי, מנכ"ל החברה הממשלתית 'דירה להשכיר' שהתייחס גם הוא לנושא הפאנל ואמר: "המטרה של החברה היא ליצור אלטרנטיבה למי שלא יכול היום לרכוש דירה. לאפשר השכרה לטווח ארוך עם וודאות לשוכר ולמשכיר. זה קיים בכל העולם, בכל הכלכלות המתקדמות בעולם. בישראל, בעיקר בגלל מיסוי, לא התפתח תחום דיור להשכרה מוסדי עד היום. עכשיו החברה מובילה תכנון וייזום שוק שכירות בהיקפים אדירים. החברה עוסקת היום בפרויקטים בהרצליה, רמת השרון וחיפה, פרויקטים בהם זכו יזמים במכרזים שפרסמנו. במסגרת המכרזים חלק מהדירות מיועדות להיות בשכר דירה מפוקח. לא מדובר במתנות ליזמים, הם רוכשים את הקרקע ומקבלים מפרט שלם שעל פיו הם צריכים לפעול. הם יוכלו למכור את הדירות לאחר 25 שנה, ועד אז להפעיל ולנהל את פרויקט השכירות. זה מה שיבטיח שהפרויקטים יתוחזקו ולא יוזנחו".

אלי אלאלוף ממפלגת כולנו ומי שכיהן כיו"ר הועדה למלחמה בעוני בממשלה היוצאת אמר: "לא צריך לסמוך רק על השקעות פרטיות בתחום דיור לצעירים או דיור לסטודנטים. אני אומר את זה מניסיון רב שנים. ניסינו למצוא פתרונות כאלו בעבר בפריפריה, אף אחד לא רצה לשים בזה שקל או דולר. הדבר שהכי מפחיד אותי הוא הניסיון של הממשלה היום לבלום את מבקר המדינה בפרסום הדו"ח על הדיור. זה הרס הדמוקרטיה. ממה הם מפחדים? צריך אולי ללמוד מטעויות כדי לתקן. וזו לא רק הממשלה הנוכחית. גם הרצוג היה שר הבינוי לפני כמה שנים. ומה הוא עשה אז? איפה אין בעיית דיור היום? אצל החרדים ובשטחים. כי שתי קבוצות הלחץ הללו היו בנקודת הכח שהשפיעה על התחום. הדיור הציבורי נמצא בבעיה. יש גם הרבה מאוד אנשים שבכלל לא רוצים דיור ציבורי לידם".

חבר הכנסת אילן גילאון ממרצ: "בעיית הדיור היא בעיה של מדינת ישראל כולה. הבעיה זכות יסוד של כל אזרח בישראל היא שתהיה לו קורת גג. מדינת ישראל במחסורה הגדול הייתה לה הרבה יותר אחריות בדיור ובתחומים אחרים, והבעיה המרכזית היא איך ייבנו דירות בדיור ציבורי, בדיור להשכרה ודיור בר השגה. צריך ללכת למסלול משולב, לשנות את המצב הקיים, צריך שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה כמו גם הרשויות המקומיות. צריך לקבל החלטה שמשנים ומחילים לבנות, זה כבר יעזור ויתחיל להשפיע. סלחו לי על הביטוי אבל גם בנייה תקציבית היא חלק מהפתרון. צריך להכניס הרבה מאוד דירות חדשות לשוק לכל זכאי הדיור הציבורי".