על חשבון הציבור: פרשת השיפוץ בבית נתניהו בקיסריה

חשיפת "עובדה": כך גולגלו שיפוצים בעשרות אלפי שקלים בווילה הפרטית של הזוג נתניהו בקיסריה על חשבון הציבור ■ הקבלן: אם הייתי יכול, הייתי מוותר על הכסף ■ משרד רה"מ: הכול נעשה כחוק ולפי הנוהל

בנימין ושרה נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ
בנימין ושרה נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ

בני הזוג נתניהו שיפצו את ביתם הפרטי בקיסריה בעשרות אלפי שקלים על חשבון המדינה - כך עולה מתחקיר ששודר הערב (ב') בתוכנית "עובדה" עם אילנה דיין של זכיינית ערוץ 2 קשת.

על-פי הממצאים, בני הזוג נתניהו שכרו קבלן שיפוצים לצורך הערכת הליקויים בווילה המשפחתית טרם מינויו הרשמי של נתניהו לראש הממשלה בשנת 2009, והעבירו את הדוח שהנפיק להם לקופת המדינה - לאחר השבעתו לתפקיד.

ראשיתו של הסיפור היא מעט אחרי בחירות 2009, לפני כניסתו של נתניהו לתפקיד. בני הזוג שכרו את בני קרן, שיפוצניק מקרית חיים, לביצוע סדרת עבודות פרטיות בווילה הפרטית שלהם בקיסריה. בשלב הראשון נדרש קרן למנות את הליקויים בנכס ולהעריך את הנזקים.

"כל מה שהיה חיצוני היה במצב על הפנים", מתאר קרן. "ארגזי תריסים ממתכת, הגג בכללותו - הכול שם היה כבר גמור לחלוטין. גם חיפוי האבן החיצוני היה במצב מסוכן. מדובר בנזקים של 8 שנים לפחות".

בהתאם לנהלים החלים על מעונו הפרטי של ראש הממשלה, המדינה אמורה לממן רק שיפוצים לצורך שמירה על הקיים. במילים אחרות, אם הליקויים היו במקום עוד טרם בחירתו של נתניהו לתפקיד - פירוש הדבר הוא שהמדינה לא אמורה לשלם על תיקונם.

בתור התחלה, קרן הגיש לבני הזוג נתניהו הצעת מחיר ראשונית לביצוע עבודות הגג בווילה בסך 22,000 שקל. שאר הליקויים שעליהם הצביע - שעלותם הייתה גבוהה מזו בהרבה - ימתינו לשלב מאוחר יותר. קרן אמנם קיבל אור ירוק להתחיל לעבוד על הגג, אבל בינתיים נתניהו הושבע לתפקיד ראש הממשלה, והדברים השתנו.

"באיזשהו שלב התקשר אליי אדם בשם עזרא, שהציג את עצמו כ'ראש יחידת הבינוי'", משחזר קרן. "היות והוצאתי את הצעת מחיר למשפחת נתניהו, הוא ביקש שאעביר את הצעת המחיר על שם משרד ראש הממשלה. אני סירבתי, נתתי הצעה למשפחת נתניהו, לא הייתי מוכן לעבור למשרד ראש הממשלה".

מהרגע שקרן סירב לקבל את כספו מהמדינה, התחילה הסחבת. "ברגע שסיימתי את עבודתי, הם פשוט נעלמו", הוא אומר. "אף אחד לא דיבר איתי על כסף. כשניסיתי להשיג אותם, נתנו לי כל מיני תירוצים. לאחר כחודשיים חזרו אליי, ובאיזשהו שלב נאמר לי: 'הגברת רוצה להיפגש איתך', והגעתי איתה לסגור חשבון".

בשלב הבא מתאר קרן כיצד בפגישה שערכה עמו, הסבירה לו רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, כי המדינה היא זו שצריכה לשאת בעלויות התיקון. "ישבתי איתה ליד הבריכה, ומה היא אומרת? שראש הממשלה מרוויח 13 אלף שקל בחודש, ושהוא שכיר, ושהם לא עשירים כמו החברים, ואז היא אמרה: 'אז אני אתן לך את זה בשני תשלומים'", הוא נזכר. "ואז היא אמרה לי: 'אני משלמת לך כי הממשלה לא שילמה - אבל המדינה תשלם. הם צריכים לשלם על זה'. כאילו המדינה היא משהו שמנצלים אותה למשהו. הייתי המום מהדיבורים".

בסופו של דבר קרן קיבל 22,000 שקל עבור העבודה שביצע ולא חזר עוד לקיסריה. את שאר הליקויים שזיהה, אלה שהיו שם מזמן, תממן כבר המדינה.

במסמך רשמי של משרד ראש הממשלה מתועד כיצד הסמנכ"ל עזרא סיידוף ואנשי המשרד מאשרים לבני הזוג את המימון עבור תיקון הליקויים שעליהם הצביע קרן, עוד טרם בחירתו של נתניהו לראשות הממשלה; לוחות שיש ב-42,000 שקל, תריסים חלודים ב-6,000 שקל ועבודות איטום ב-4,000 שקל - כל מה שבני הזוג נתניהו לא שילמו - 52,000 שקל ליתר דיוק - שילמנו אנחנו, הציבור.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "במעונו הפרטי של ראש הממשלה מתקיימים דיונים ופגישות, ומתארחים אישים מהארץ ומחו"ל. לפי הנוהל, המדינה משתתפת בהוצאותיו, וכך היה גם אצל ראשי ממשלה קודמים. יש לציין כי משפחת נתניהו משלמת מכיסה עבור הארנונה, הביטוח וכל הוצאות הבריכה".

בשמו של בנימין נתניהו עצמו נמסר בתגובה: "ראש הממשלה ורעייתו פעלו כדין בכל הנושאים שהעליתם. מדובר בחלק ממסע מתוזמן של הכפשות, שקרים ורכילות נגד ראש הממשלה ורעייתו. ברגעים גורליים אלה, ראש הממשלה מתמקד במאמץ לבלימת הסכם הגרעין המסוכן עם איראן".

מפרקליטו של עזרא סיידוף, עו"ד גדי טל, נמסר בתגובה: "כל מה שבוצע, בוצע כשורה. לא אושרו על-ידי מרשי דברים שחרגו מהנוהל ומהחוק".