מה כן לעשות, הרצוג?

על הרצוג לומר מה הוא היה עושה בעניין איראן והקונגרס

יצחק הרצוג / צילום: אלון רון
יצחק הרצוג / צילום: אלון רון

שר התחבורה ישראל כ"ץ הצטרף אתמול (ג') למקהלת אנשי הליכוד הקוראים ליצחק הרצוג להצטרף לראש הממשלה בנסיעה לוושינגטון, כדי להציג חזית אחידה נגד ההסכם המתרקם. הרצוג דחה את הקריאה כשהוא מגדיר אותה "ספין" של הליכוד. "את עמדתי הנחרצת נגד הגרעין האיראני מכיר כל גורם ישראלי ואמריקאי, לרבות נשיא ארה"ב, ואני יודע להשמיע אותה באופן חד, ברור ומשפיע מכאן - ולא משם" - הסביר מנהיג המחנה הציוני.

ספין וחרדה

יש להניח שאכן מדובר כאן בספין, או לפחות גם בספין. אבל זה לא כל כך משנה, ובוודאי לא מהווה כשלעצמו סיבה לדחות את הרעיון. מה שלא ייאמר על התנהגות נתניהו, והרבה מאוד נאמר, אסור לשכוח שיש פה גם בעיה אמיתית. הסיטואציה הזאת יוצרת שאלה חשובה ומעניינת: אם ישראל משוכנעת שמהלך מסוים של ארה"ב הוא לא רק מוטעה, אלא גם מסוכן לעתידה; ואם היא רוצה להתריע על כך בצורה הבוטה ביותר כדי לנסות לרכך את הגזירה - מה ראש הממשלה אמור לעשות?

להיות במקומו

אנחנו שומעים הרבה מהרצוג ומאחרים מה נתניהו לא צריך לעשות. למשל שאסור לנקוט מהלכים המסכנים את הברית עם ארה"ב, שהיא היסוד לביטחון ישראל. אבל מכיוון שכך, מה כן? הרצוג אינו אומר. למנהיג פוליטי לא מספיק להסביר דברים על דרך השלילה. אם הוא אומר שמשהו אינו ראוי, עליו להסביר מה לדעתו כן ראוי. זה לא מקרה שאפשר להבין את הדברים מתוך עצמם.אני מניח שרבים בציבור היו רוצים לדעת כיצד הרצוג היה נוהג במקומו של ביבי. זאת, כמובן בידיעה שהוא חושב כמו ביבי, שההסכם המתגבש מהווה סכנה לישראל ובכלל. אז מה עושים לנוכח הסכם כזה? מתי מותר לעבור על הכלל של היחסים הטובים עם ארה"ב? עד לאן רשאי ראש הממשלה למתוח את הרצון להימנע מפגיעה בנשיא? האם יש מצב שבו גם פגיעה בנשיא היא לגיטימית, לנוכח הסכנה? יש מצב כזה - ראוי שיישמע מפיו של ראש האופוזיציה.

בחירות וחרדה

כשלעצמי, אני בטוח שנתניהו רוצה את הנאום כדי שיעזור לו בבחירות. אבל ברור לי שהוא גם חרד מתוצאות ההסכם. כל ישראלי צריך להיות חרד. אני מאמין, כמו רבים, שהוא היה צריך לנהוג אחרת, כדי לא לקומם עלינו את הבית הלבן. אבל חסרה לי הידיעה מה הוא כן היה אמור, או יכול, לעשות במצב הזה. אני חושב שהרצוג לא יכול לעקוף שאלה זו עם ההסבר שכולם יודעים מה הוא חושב, ולכן אין צורך בנסיעתו לוושינגטון. זה נכון שאנחנו יודעים מה הרצוג חושב, אבל מה הוא חושב שראוי לעשות? הוא לא אומר, וחוסר הידיעה הזה מפריע לי.