שלושה אחים ירשו בית בקיבוץ

חלוקת העיזבון בין היורשים ויצירת הנאמנות אינה אירוע מס. כמו כן, שחלוקת הכספים ממימוש עתידי של הזכות למגורים בקיבוץ, לא תיחשב כחלוקה שנייה של העיזבון ולא תהא חייבת במס

בהחלטת מיסוי שפורסמה לאחרונה על ידי רשות המיסים (4983/15) נדונה שאלת חלוקת עיזבון בין שלושה יורשים אשר ירשו את אביהם שהיה חבר קיבוץ עובר לפטירתו.

בהתאם לתקנון הקיבוץ ולנהליו, ניתן לרשום את זכות החברות בקיבוץ על שמו של יורש אחד בלבד כך ששני יורשי המנוח האחרים מנועים מלהיות בעלים משותפים או לחלק ביניהם בעין את הזכויות בקיבוץ.

זכות החברות בקיבוץ כוללת, מלבד זכות החברות באגודה השיתופית, גם את הזכות למגורים בבית המגורים, את הזכות לקבל נחלה בשלב הפיכתו של הקיבוץ למושב עובדים, את הזכות לקבל מגרש בהרחבה או כספים כתוצאה ממימוש קרקע חקלאית וכן פדיון הזכויות השייכות לאגודה. לפי הסכם חלוקת עיזבון שנערך בין היורשים, אחד היורשים, א', יתגורר בבית המנוח כל ימי חייו וישלם לאחיו תשלום חודשי המהווה שני שלישים מדמי השכירות המקובלים. עם זאת, שני היורשים הנוספים, ב' ו- ג', ביקשו להבטיח את זכותם הקניינית בזכויות המנוח בקיבוץ ולכן ביקשו ליצור נאמנות לפיה שני שלישים מזכויות המנוח בקיבוץ תועברנה בנאמנות ליורש א' שיחזיק בחלקים אלו בעבורם. מטרת יצירת הנאמנות הייתה לשמור, מחד, על זכותם של יורשים ב' ו- ג' בזכויות בקיבוץ אך לאפשר, מאידך, יישום תקנון הקיבוץ ונהליו כך שרק היורש א' יירשם כבעל הזכויות בקיבוץ.

הבקשה, נשוא החלטת המיסוי, הייתה לקבוע כי חלוקת העיזבון בין היורשים ויצירת הנאמנות אינה אירוע מס. כמו כן, שחלוקת הכספים ממימוש עתידי של הזכות למגורים בקיבוץ, לא תיחשב כחלוקה שנייה של העיזבון ולא תהא חייבת במס.

החלטת המיסוי היא חשובה ומעניינת וקובעת כך:

  1. הסכמת יורשים ב' ו- ג' לקבלת א' כחבר קיבוץ וכבעל הזכויות בקיבוץ מהווה חלוקה ראשונה של העיזבון לפי סעיף 5(ג)(4) לחוק.
  2. הסכמת היורשים ב' ו- ג' לכך ש-א' יירשם כבעל הזכויות בקיבוץ תיחשב כיצירת נאמנות לטובתם ביחס ל-2/3 מהזכויות בקיבוץ אותם קיבלו בירושה. ב' ו- ג' ייחשבו כיוצרי הנאמנות וכנהנים באותה נאמנות ו-א' ייחשב כנאמן בנאמנות המחזיק ב- 2/3 מהזכויות בקיבוץ בנאמנות עבור אחיו וב-1/3 עבור עצמו מכוח הירושה.
  3. יצירת הנאמנות לא תהווה אירוע מס אך יש לדווח עליה למנהל מיסוי מקרקעין על גבי הטופס המתאים.
  4. במכירה עתידית של הזכויות בקיבוץ, לרבות מכירת בית המגורים, נחלה עתידית שתתקבל וכל זכות עתידית הנובעת מהחברות באגודה כגון זכות בהרחבה וכיו"ב, יראו את שלושת היורשים כמוכרים וכל אחד מהם יהיה זכאי לשליש מהכספים/הנכסים ולא יראו בכך חלוקה שנייה של העיזבון החייבת במס.
    ברם, אם המימוש הכלכלי של זכות החברות בקיבוץ לא תשקף שליש בנכסים/בכספים לכל יורש, יראו בכך מכירה בין היורשים, לפי העניין, ומכירה זו תדווח וישולם בגינה מס.