כלכלני לאומי: מחירי הדירות ימשיכו לעלות גם ב-2015

כלכלני לאומי: "אנו מעריכים ששינוי של ממש בשוק הדיור יתרחש אם וכאשר רפורמות ייצאו אל הפועל. לאור זאת, אנו מעריכים כי תחול האצה בהיקף התחלות הבנייה"

קוני דירות / צילום: רוני שיצר
קוני דירות / צילום: רוני שיצר

כלכלני בנק לאומי מעריכים שהפעילות בשוק הנדל"ן בשנת 2015 תוסיף להתאפיין ברמה גבוהה של אי-וודאות, שכן קשה להעריך מה יהיה אופייה של הממשלה שתקום, ומה יהיו מעשיה בתחום זה.

בסקירת המאקרו השבועית כותבים בלאומי כי "אנו מעריכים ששינוי של ממש בשוק הדיור יתרחש אם וכאשר רפורמות ייצאו אל הפועל. לאור זאת, אנו מעריכים שתחול האצה בהיקף התחלות הבנייה (אשר ירד בשנת 2014). כמו-כן, אנו מעריכים שהעלייה בהיקף העסקאות תשמר במהלך החודשים הקרובים (וזאת, כפיצוי על הירידה בפעילות שחלה בחלקיה השונים של שנת 2014), מה שיביא לעלייה נוספת במחיריהן של הדירות החדשות בשנת 2015. נשוב ונציין שהערכה זו מתבססת, בין היתר, על הירידה במספר חודשי ההיצע, שכבר עתה קרוב לטווח התומך בעליות מחירים".

נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו לפני מספר ימים מראים שמספרן הכולל של דירות חדשות שנמכרו בשנת 2014 ירד בשיעור של 11.1% בהשוואה למספר הדירות החדשות שנמכרו בשנת 2013 (דירות שנבנו ביזמה פרטית וציבורית). הירידה בהיקף המכירות משקפת את אי-הוודאות הגבוהה שאפיינה את שוק הדיור בשנת 2014, והיא תואמת את המגמות שנצפו במדדי פעילות נוספים, דוגמת היקף התחלות הבנייה. אי-וודאות זו היא תוצאה של השהיית פעולות רכישה על-ידי חלקים נרחבים של האוכלוסייה, אשר המתינו ליישומן של הרפורמות הממשלתיות השונות.

אולם, ההחלטה שהתקבלה לפני מספר חודשים על פירוקה של הממשלה, דחקה תוכניות אלו הצידה, לכל הפחות עד להקמתה של ממשלה חדשה, והביאה להתפרצותו של הביקוש "הכבוש". זו התבטאה, בין היתר, בעלייה משמעותית של 19.6% בהיקף המכירות של דירות חדשות במהלך חודש דצמבר האחרון בהשוואה לחודש המקביל בשנת 2013, ושל 18.0% בהשוואה לחודש נובמבר שקדם לו. עלייה זו הביאה לירידה נוספת במספר חודשי ההיצע (מספר החודשים שידרשו בכדי למכור את המלאי הקיים בקצב המכירות הנוכחי, וזאת מבלי שתחלנה בנייתן של דירות חדשות), אשר קרוב כעת לטווח בו מתחדשים הלחצים לעליות מחירים, מציינים0 בלאומי.

בהתייחסות להורדת הריבית על ידי בנק ישראל לשפל היסטורי מציינים בלאומי כי, בהנחה שתתחזק ההערכה שבארה"ב תחול העלאת ריבית ראשונה במחצית השנייה של 2015, תהיה בכך תרומה לסיכוי שהעלאת הריבית הראשונה בישראל תתרחש בשליש האחרון של 2015, אך זאת במידה ותימשך מגמת השיפור בפעילות הכלכלית במשק, בציפיות העסקים ובקרב משקי הבית, בשילוב עם רוח גבית מצד הכלכלה הגלובאלית.

יחד עם זאת, "במידה ושיעור האינפלציה השנתי יישאר סביב ב-0% פרק זמן ארוך מהצפוי, ובמקביל לא יסתמן שיפור של ממש בפעילות הכלכלית בישראל בחודשים הקרובים, אזי לא ניתן לשלול כי בנק ישראל ינקוט בצעדים מוניטאריים מרחיבים נוספים בטווח הקצר. צעדים אלה עשויים לכלול הפחתת ריבית נוספת (אולי אף לשיעור שלילי) או צעדי הקלה כמותית (Quantitative Easing) נוספים, כפי שכבר עשה בעבר (דרך שוק האג"ח ב-2008 ודרך שוק המט"ח בשנים האחרונות) ובדומה לצעדים הננקטים כיום בבנקים מרכזיים עיקריים. נדגיש כי מדיניות מוניטארית מרחיבה למדי מגדילה את סיכוני האינפלציה של מחירי נכסים בשוק הדיור ובשווקים הפיננסיים".