אסותא: שביעות-הרצון אצלנו גבוהה יותר; המציאות אחרת

בביה"ח הפרטי טענו: שביעות-הרצון אצלנו עומדת על 94% - לעומת 75% בביה"ח הציבוריים ■ כשבוחנים את המאושפזים שלא עברו במיון, התמונה שונה

ברשת ביה"ח הפרטיים "אסותא", שבבעלות מכבי שירותי בריאות, מביעים היום (ה') כעס על החלטת משרד הבריאות שלא לשתף בתי חולים פרטיים בסקר שביעות-רצון המאושפזים שפורסם השבוע. "ההחלטה תמוהה מכיוון שהיא סותרת את עקרון השקיפות ואת אחת ממטרות הסקר - לאפשר למטופלים לבצע בחירה מושכלת של ביה"ח שבו הם בוחרים לקבל טיפול", אמרו ל"גלובס" באסותא.

מתברר כי באסותא השתמשו בשאלונים של משרד הבריאות והעבירו אותם למכון סקרים פרטי לצורך ביצוע סקר זהה לכאורה בקרב מטופליהם ששהו באשפוז לפחות 2 לילות, וחזרו עם התוצאות: ציון של 94 בשביעות-הרצון הכללית לעומת 75 בממוצע בקרב ביה"ח הציבוריים. אלא שההשוואה שביצעו באסותא דומה במידה רבה להשוואה בין מים לשמן. מעבר להבדלים הגדולים בין בי"ח ציבורי לפרטי, שאינו כולל מחלקות פנימיות ויש לו יכולת "לסנן" מטופלים, הרי שהשוואה נכונה צריכה להיעשות רק בין מטופלים שלא עברו במיון והגיעו ישירות לצורך ניתוח, וזאת תוך אפשרות בחירה מלאה של ביה"ח.

כשבוחנים את הנתונים האלה, שמופיעים דווקא בדוח משרד הבריאות, מגלים כי שביעות-הרצון של אותם מטופלים נוסקת ל-85% בממוצע בכלל בתי החולים הציבוריים. דוח משרד הבריאות לא כלל פילוח לבתי חולים בקטגוריה המיוחדת הזו (ללא מעבר במיון ותוך בחירה חופשית), אבל לבקשת "גלובס" קיבלנו את הנתונים, והם מפתיעים למדי: שביעות-הרצון בביה"ח בני ציון בחיפה ובביה"ח נהריה עומדת על 93%, בקפלן 92%, בכרמל 91% ובאיכילוב 91% גם כן.

למעשה, בקטגוריה של "נכונות להמליץ לאחרים על אשפוז בביה"ח", שני בתי חולים גוברים על אסותא (94%): הכרמל עם 95% ואיכילוב עם נתון פנטסטי של 97% (נציין כי בקטגוריה של שביעות-רצון בקרב כלל המאושפזים, לרבות אלה שהגיעו מהמיון, בילינסון הוביל את בתיה"ח הגדולים עם 81% ומעייני הישועה הוביל את הקטנים עם 88%).

בתגובה אומרים על כך באסותא: אדרבא ואדרבא. אם משרד הבריאות יודע לפלח את הנתונים ולבצע השוואות של מחלקות מסוימות, לרבות הפרדה בין מטופלים שהגיעו מהמיון לבין כאלה שהגיעו ישירות לניתוח, הרי שמתחזק לכאורה הצידוק לאפשר גם לבתי החולים הפרטיים להשתתף בסקר הלאומי.

אבל יש עוד כמה בעיות עם הסקר שאסותא מיהרה להציג: הגיל החציוני של הנשאלים בו עומד על 60, בדומה לחציון בכלל ביה"ח הציבוריים, ואולם לצורך השוואה, הגיל החציוני של הנשאלים בלניאדו עמד על 67, בשרון ובכרמל 66, בילינסון 64, איכילוב 63, וולפסון ושיבא 62. הסוקרים הצביעו על כך שככל שגיל המאושפז עולה - כך יורדת שביעות-רצונו.

נתון נוסף שמטה את התוצאות לטובת אסותא הוא שיעור המאושפזים שמדווחים על מחלות כרוניות ברקע. בה בשעה ש-49% מהנשאלים בסקר של ביה"ח הציבוריים דיווחו על מחלה כרונית, בקרב הנשאלים של אסותא עומד השיעור על 31% בלבד. שביעות-הרצון של חולים כרוניים, הוכח בסקר משרד הבריאות, נמוכה מזו של הבריאים יותר.

במשרד הבריאות אמרו בתגובה לטענות של אסותא: "השאלון מראש הותאם לבתי חולים כלליים שיש להם מיון ומחלקות פנימיות, וביה"ח הפרטיים לא מתאימים להגדרה הזו. קיים מידע מוכח בספרות שלפיה ישנה שונות גדולה בין חולים המגיעים אלקטיבית לאשפוז לבין הגעה דרך מיון". גורמים במערכת הבריאות הוסיפו: "באסותא ניסו לייצר השוואה אומללה, בזמן שהם גורפים את השמנת".

מאסותא נמסר: "השאלון נבנה במסגרת שתי ועדות שלהן היו שותפות נציגות בכירות מאסותא, מתוך מטרה להתאים את השאלות לכלל ביה"ח בישראל. ההחלטה שלא לכלול את ביה"ח הפרטיים בסופו של דבר תמוהה, ונלקחה לאחר שהסתיים תהליך בניית השאלון. לאור השקיפות שמשרד הבריאות דוגל בה, עליו לשקף לציבור גם את נתוני בתי החולים הפרטיים ולאפשר לציבור הרחב גישה מלאה למידת שביעות-הרצון מכל בתי החולים בארץ".

שביעות רצון בקרב מטופלים
 שביעות רצון בקרב מטופלים