עקב הפחתת הריבית: הציבור מאבד עניין בקרנות הכספיות

אחרי הפחתת הריבית, התשואה הגלומה בקרנות הכספיות לאחר דמי הניהול היא שלילית

קרנית פלוג / צילום: תמר מצפי
קרנית פלוג / צילום: תמר מצפי

הפחתת הריבית המפתיעה של נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, מורגשת היטב בשוק קרנות הנאמנות. אתמול נפדו בתעשיית קרנות הנאמנות כ-600 מיליון שקל בקרנות הכספיות, וזאת משום שלאחר הפחתת ריבית בנק ישראל האחרונה לרמה של 0.1%, התשואה הגלומה בקרנות הכספיות עם דמי הניהול היא תשואה שלילית.

לאור זאת, מסביר גורם בענף קרנות הנאמנות, מערכות הייעוץ בבנקים קוראות לפדות. זה יוביל לשינוי בשוק כולו, שבא לידי ביטוי בפדיונות במאות מיליונים, וצפוי להמשיך ולבוא לידי ביטוי, "אלא אם יחול שינוי בשוק, ואיזה משבר שישנה את השוק", כדברי פעיל. "זו רק ההתחלה" אומר גורם בכיר בשוק, שצופה כי "הקרנות הכספיות יקטנו כנראה במיליארדי שקלים, אצל כולם. נחצה פה סף - להפסיד כסף אף אחד לא רוצה, ולהחזיק מוצר שבהגדרה יעשה תשואה שלילית זה בעיה. אתמול היה רק הקדימון".

"מה שמעניין בקרנות הכספיות בדרך כלל, ודווקא היווה גורם שלילי בזמן האחרון, הוא שהן מהוות אלטרנטיבת השקעה שמשלמת מס על הרווח הריאלי, ולא על הנומינלי כמו הפיקדונות. בשנה האחרונה הייתה אינפלציה שלילית, כך שבעצם מי שהחזיק בקרנות נכסים, קרה לו ההיפך. כך, ועתה - עם הפחתת הריבית - אין משמעות גם למגן המס האמור כשאין תשואה ורווח", אמר גורם אחר בשוק הפיננסי.

לפי נתוני רשות ני"ע, סך הנכסים שמנוהלים בקרנות הכספיות עומד על כ-51.8 מיליון שקל - פדיונות בהיקף ניכר של כ-2.3 מיליארד שקל ביחס לסך הנכסים שנוהלו בקרנות אלה בסוף 2014. אז דובר על סך נכסים בקרנות הכספיות בהיקף של מעל ל-54 מיליארד שקל. עיקר הפדיונות נרשמו החודש, ונכון להיום נפדו מתחילת החודש מהקרנות הכספיות כספים בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל. כיום הקרנות הכספיות מהוות כ-19.4% מסך שוק קרנות הנאמנות, לעומת נתח של כ-20.7% בסוף 2014.