מגדילים סיכון: גיוסים של 470 מ' ש' לקרנות מנייתיות בפברואר

לאחר עליות נאות במדדי המניות המקומיים בסיכום חודש פברואר, קרנות מניות בישראל חזרו לגיוסים חיוביים של כ-110 מיליון שקל, לראשונה מאז ספטמבר 2014

לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי
לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי

חודש פברואר הסתכם בעליות שערים חדות במדדי המניות בארץ ובעולם, עם שיאים חדשים במדד המעו"ף ובמדד הדאקס הגרמני. מדדי אגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות המשיכו את המגמה החיובית גם בחודש שעבר ורשמו עליות שערים שהתחזקו עם הורדת ריבית בנק ישראל לשפל היסטורי חדש העומד על 0.1%, מה שתדלק את הגיוסים בקרנות המסורתיות שהסתכמו בכ-2.7 מיליארד שקל. אלה התרכזו בעיקר בקרנות אג"ח מדינה, קרנות אג"ח ומניות בחו"ל ובקרנות אג"ח כללי. כאשר הפדיונות התרכזו בעיקר בקרנות הכספיות ובקרנות אג"ח קונצרני. כך, עפ"י אומדנים והערכות שבוצעו ע"י כלכלני מיטב דש.

הקרנות המנייתיות סיכמו את חודש פברואר עם גיוסים של כ-470 מיליון שקל - החודש החזק ביותר מאז ספטמבר 2014. קרנות מניות חו"ל גייסו כ-360 מיליון שקל, 200 מיליון שקל מתוכם נותבו לקרנות המחקות. קרנות מניות בישראל רשמו גיוסים של כ-110 מיליון שקל, אם כי מתחילת השנה הן פודות כ-70 מיליון שקל.

קרנות אג"ח כללי, בדגש על קרנות מעורבות עם חשיפה מנייתית, קרנות 10/90 וכו', גייסו בפברואר כ-1.2 מיליארד שקל - פי 10 לעומת החודש הקודם. מתחילת השנה הגיוסים בקרנות אג"ח כללי מסתכמים ביותר מ-1.3 מיליארד שקל.

אגרות החוב הקונצרניות המשיכו במגמה החיובית מהחודש הקודם - מדדי התל-בונד 20,40,60 רשמו עלייה של עד כ-2.5%. התשואות החיוביות באגרות החוב הקונצרניות לא מנעו פדיונות, אבל הביאו לירידה חדה של כ-30% בקצב הפדיונות של קרנות אג"ח חברות לעומת החודש הקודם, הנאמדים בכ-610 מיליון שקל וכ-1.45 מיליארד שקל מתחילת שנה.

קרנות אג"ח מדינה גייסו בפברואר כ-1.2 מיליארד שקל - זינוק של פי 2 לעומת החודש הקודם. מתחילת השנה, קרנות אג"ח מדינה גייסו כ-1.9 מיליארד שקל - האפיק המגייס ביותר.

העליות במדדי המניות בארץ ובעולם עוררו את תאבונם של המשקיעים לסיכון, מה שהתבטא ביציאת כספים מהאפיקים הסולידיים כגון הקרנות הכספיות שאיבדו כ-6% מנכסיהן המנוהלים. הקרנות השקליות (בעיקר קרנות מק"מ פלוס) רשמו פדיונות של כ-60 מיליון שקל, זאת לאחר שאת החודש הקודם סיימו באיזון.

ירידות באגרות החוב של ממשלת ארה"ב ותנודתיות חדה בשער החליפין הביאו לירידה של כ-40% בקצב הגיוסים בקרנות אג"ח חו"ל. זאת, לאחר שגייסו כ-550 מיליון שקל בסיכום חודשי.