סטודנטים יציעו לאוצר פתרונות לבעיות בגז וליוקר המחיה

קורס אקדמי חדש ייפתח ביוזמת אגף תקציבים בבית הספר למינהל עסקים באוניברסיטה העברית, ושיתמקד בשינויים המבניים הדרושים במשק הגז, הפיגור בהשקעות בתחבורה הציבורית, הגברת התחרות בסקטור הבנקאות ועוד

אמיר לוי / צילום: תמר מצפי
אמיר לוי / צילום: תמר מצפי

"באוצר יש היום הבנה רבה יותר לערך הכלכלי של פיתוח הפריפריה ותרומתו להקטנת הביקושים במרכז" - כך אומר הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי. השיחה עם לוי נערכה לרגל קורס אקדמי חדש שייפתח מחר (ב') ביוזמת אגף תקציבים במסגרת בית הספר למינהל עסקים באוניברסיטה העברית, ושיתמקד בדילמות מאקרו-כלכליות אקטואליות ובהן: השינויים המבניים הדרושים במשק הגז, הפיגור בהשקעות בתחבורה הציבורית, הגברת התחרות בסקטור הבנקאות ובמגזר הפיננסי, רפואה ציבורית מול פרטית ואחרות.

לוי בחר להציג את אחת הדילמות הקלאסיות שמלוות את האוצר בעשורים האחרונים: המתח בהקצאת משאבים לדיור בין הפריפריה למרכז. "מצד אחד ישנה המדיניות הממשלתית שמנסה לקדם מטרות לאומיות כמו פיזור אוכלוסייה, ומצד שני יש את הפרטים עם רצונות משלהם", אומר לוי, "אנחנו מבינים שמצד אחד צריך להגביר את התכנון באזורי הביקוש, ומצד שני צריך לייצר תשתיות ואמצעים בפריפריה".

- איזו דילמה תציגו לסטודנטים בעניין הגז?

"איך מצד אחד מייצרים תחרות אמיתית שתשיג מחירים נמוכים ומצד שני שומרים על סביבה שתבטיח שהגז יגיע מהר ושמשקיעים נוספים יגיעו לכאן".

- תמיד הייתם בעד השקעה רק באזורי הביקוש. מה השתנה?

"הבנו את הערך הכלכלי של פיתוח תשתיות בפריפריה. עיר כמו באר שבע יכולה להקטין את הביקושים לדיור במרכז אבל כדי שזה יקרה הפיתוח חייב להיות על בסיס כלכלי, וליצור יתרונות כלכליים. במקרה של באר שבע היתרונות האלה מגיעים בזכות הקמת קרית הסייבר ומשיכת חברות בינלאומיות וכמובן בזכות מעבר צה"ל דרומה. אלה לא דברים שקרו מעצמם אלה תולדה של תכנית אסטרטגית שהוכנה בזמנו בשיתוף עם חברת מקינזי. העברת בסיסי צה"ל לנגב והשימוש בקרקע שמתפנה לבנייה הוא הנוסחה המנצחת לפתרון הדילמה - אבל כדי להגיע צריך להשקיע הרבה זמן וכסף".

- תהיו פתוחים לרעיונות יצירתיים?

"גם לנו חשוב להיפתח ולקבל מהסטודנטים רעיונות טובים ואם נרוויח מכך גם כוח-אדם איכותי, אז זה יהיהWin-Win ".

הקורס החדש יהיה מיועד לסטודנטים למינהל עסקים, תלמידי תואר שני ולמצטייני תואר ראשון. לדברי פרופ' צבי וינר ראש התמחות במימון בביה"ס היוזמה לקורס נולדה אצל נערי האוצר: "הם באו אלינו ואמרו שקורס כזה יכול לעזור להכין מועמדים לעבודה באוצר בצורה טובה יותר לתפקיד". לדברי וינר הקורס יאפשר לבחון את הסטודנטים מראש במעין בחינה מעשית, שעשויה גם להוות שיקול בקבלתם לעבודה. " כלכלה ומימון זה לא איך לספור כסף ולהטיל מיסים אלא איך מערכות כלכליות מגיבות לשינויים כלכליים. זה היכולת להבין את המערכת המאד מסובכת הזו ולאלו שינויים אתה גורם כשאתה מושך בחוט אחד. אני רוצה לחזק את ההיבט המעשי בלימודים כי אחרת אנשים מגיעים למקומות העבודה ולא רואים קשר בין הנוסחאות למשימות שהם צריכים לבצע. אני רוצה שהסטודנטים שלי יתמודדו עם שאלות שמעסיקות את המדינה כמו עתיד משק הגז".