גביע המדינה: המספרים שלא מפרגנים למכבי ת"א

לקראת רבע הגמר: הסטטיסטיקה של האלופה בעשור האחרון לא מבשרת טובות עבורה; דווקא אלה של קריית שמונה מרשימים יותר ■ ואיך הפועל ת"א קשורה לדיון הזה?

מה זה קבוצת גביע טיפוסית? למה יש כאלה שמדביקים כינויים לקבוצות שלא תמיד זה מגיע להן, למשל בית"ר ירושלים. היכולת של בית"ר לנצל מעמדי גמר היא מופלאה. יש לה 7 גביעים בסך-הכול, מתוך 10 גמרים. אבל השאלה היא כמה פעמים היא הגיעה לחצי הגמר. קחו את העשור האחרון, בית"ר הגיעה לחצי הגמר רק 3 פעמים. מכבי נתניה הגיעה 4 פעמים, מכבי חיפה 5 פעמים, שלא לדבר על הפועל תל-אביב, קבוצת הגביע הכי חזקה בעשור האחרון, שהגיעה 7 פעמים לחצי הגמר.

קבוצת גביע טיפוסית היא כזו שמגיעה לשלבים מפתיעים כשהיא ממש לא נספרת. בעניין הזה כדאי כמובן לסמן את הפועל רמת-גן שזכתה פעמיים בגביע, פעם אחת - הפעם היחידה בהיסטוריה - כשהיא מגיעה מהליגה השנייה. בעניין הזה כדאי לסמן קבוצות כמו הפועל כפר-סבא, רמת-השרון, הפועל ראשון-לציון, ובעיקר את הפועל אשקלון - קבוצה שהייתה ב-16 השנים האחרונות רק פעם אחת בליגת העל, אבל בעשור האחרון הגיעה 6 פעמים לשמינית הגמר.

מכבי תל-אביב, לשם השוואה, הגיעה לשמינית הגמר בזמן הזה רק 5 פעמים.

***

ברבע הגמר העונה יש 4 קבוצות שלא מליגת העל. לא מדובר אמנם בתופעה יוצאת דופן, אבל בהחלט נדירה. ב-2007 היו 4 קבוצות כאלה ברבע הגמר וגם ב-2003. המדד האמיתי להפתעות - הוא כמה פעמים מהשלב שבו נכנסות קבוצות ליגת העל לפעולה, הן מפסידות לקבוצות מליגה נחותה? העונה זה כבר קרה 5 פעמים מתוך 24 משחקים. זה לא מעט. אבל בעונת 2006/07, העונה הכי מדהימה שהייתה מאז תחילת המילניום בגביע (הפועל תל-אביב ניצחה בגמר את הפועל אשקלון) היו 8 הפתעות בשלבים המתקדמים. זו כמות עצומה.

אגב, 5 ההפתעות העונה מצטרפות ל-6 ההפתעות בשנתיים הקודמות, מה שאומר שיש כאן מגמת עלייה מבורכת, למקרה ומישהו חשב להחזיר את שיטת הגביע למה שהייתה פעם: כל קבוצות ליגת העל מגרילות קבוצות נחותות מהן. לא קיים כבר וטוב שכך.

***

מה שכן חזר לאופנה זו שיטת הבית-חוץ הנהוגה בגביעי אירופה. מאז 1991 לא שוחקו כאן משחקי גביע מדינה (גביע הטוטו כן) בשיטת בית-חוץ, וגם זה היה בסיכומן של 4 עונות, בהן צומצמה הליגה מ-16 ל-12 קבוצות, שהיה צריך למלא את הזמן. בתחילת שנות ה-70 שוחקה השיטה הזו משלב כניסת הגדולות ועד לשלב חצי הגמר, כולל.

הקבוצה המוצלחת ביותר בשיטה הזו היא שמשון תל-אביב, היום קבוצה חדשה בליגה ג', שניצחה 8 מ-9 ההתמודדויות בדרך הזו.

בכלל, מי מהקבוצות הגדולות יכולה לבנות על גביע המדינה כתואר אפשרי. אחרי הכול, רק 5-6 משחקים בדרך אל התואר, זה פחות מאומץ מליגה בת 36 מחזורים? כמובן שהפועל תל-אביב. בעשור האחרון היא עברה 38 משחקי נוק-אאוט, וניצחה 33 מתוכם. מדובר בשיעור הצלחה מדהים של 87%. הפועל היא הקבוצה הישראלית המוצלחת ביותר מאז תחילת המילניום במאבקי נוק-אאוט בכל המפעלים האפשריים, בעיקר באירופה.

אחריה, באופן לא מפתיע, נמצאת קריית שמונה עם 77% הצלחה. קריית שמונה זכתה בגביע, פעמיים בגביע הטוטו, הגיעה לגמר הגביע ועוד פעם לחצי הגמר וכמובן שהגיעה לשלב הפלייאוף בליגת האלופות.

שלישית נמצאת בית"ר ירושלים עם 71%, רביעית מכבי חיפה (65%), חמישית הפועל באר-שבע (52%). מכבי תל-אביב מדורגת אחרונה מבין הגדולות עם 45% הצלחה, אות לכך שלא חלפה על פני שלב שמינית הגמר במשך עשור.

אגב, מוטב לה למכבי תל-אביב שלא תגיע לבעיטות הכרעה מ-11 מטר. גם פה היא הקבוצה הכושלת ביותר מבין 6 הגדולות: בעשור האחרון היא לא עברה התמודדות כזו אפילו פעם אחת.