ככל שטוב יותר - רע יותר

מדוע המשקיעים מגיבים כך לדוח התעסוקה האמריקאי?

בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס
בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס

מראשית השנה, שוק ההון האמריקאי לא מאיר פנים למשקיעים. המדד המרכזי בשוק מניות האמריקאי, ה-S&P 500 עלה ב-0.6% בלבד בעוד שמדד ה-DAX 40 הגרמני נסק ב-17.8% (במונחי אירו). מצבם של משקיעי איגרות החוב הוא קשה עוד יותר. בעוד שאיגרות החוב של ממשלת ארה"ב רשמו הפסדי הון, מרבית איגרות החוב של גוש האירו רשמו עליות שערים ואפילו נאות למדי.

הגיוני לצפות כי ביצועים טובים של הכלכלה מתואמים עם התפתחות דומה של שוק המניות. לכן, האם נראה כי הכלכלה האמריקאית במצב קשה לעומת האירופאית?

אז, זהו שזה ממש לא המצב. מבין 5 הנשיאים האמריקאים האחרונים (35 השנים האחרונות) אובמה נכנס למשרד במצב הכלכלי הקשה ביותר והציג את השיפור הנאה ביותר בשוק העבודה.

ביום ו' האחרון פורסם דוח תעסוקה למשק האמריקאי, אם לא הטוב ביותר אי פעם, אזי ללא כל ספק אחד היותר טובים. מספר המשרות שנוספו למשק האמריקאי בחודש פברואר הסתכם ב-295 אלף איש. נתון זה חתם רצף שלא זכור לפחות 20 שנה ובו בכל אחד על פני 13 החודשים האחרונים, מספר המשרות החדשות שנוספו למשק האמריקאי חצה את רף ה-200 אלף.

בשנת 2015, וכפי הנראה גם בשנים 2016 ו-2017, צפויה הכלכלה האמריקאית לצמוח בשיעור הדומה לפוטנציאל של המשק (3%) ואולי אף גבוה ממנו. מנגד ישנו גוש האירו, שגם אם יצמח השנה בשיעור של 1.5%, שהוא מכובד, זה לא שווה לביצועי הכלכלה בשנים האחרונות.

ומה קרה בשוק המניות האמריקאי ביום ו'? לאחר הדיווח המרשים על מצבו של שוק העבודה האמריקאי מדד ה-S&P 500 איבד 1.6% מערכו.

אנו נמצאים בתקופה שהרגישות של המשקיעים לריביות הפכה להיות קריטית ולכן כל נתון כלכלי חיובי ובעיקר דוח התעסוקה האמריקאי מהווה אבן נגף למשקיעים השיכורים משבע שנים (טובות) של ריבית נמוכה ועל הדרך עוד שלושה מהלכי הרחבה כמותית (QE). לכן, כל דיווח מאקרו כלכלי חיובי מתקבל בשוק בעצב וכל נתון פסימי - לדוגמא, נאום יוני של אחד מחברי הועדה המוניטרית של ה-Fed, שהריבית לא תועלה, מתקבל בתשואות ובעליות שערים. כלומר, מידת הפסימית או האופטימיות של המשקיעים נקבעת כמעט רק על בסיס וקטור אחר והוא צפי הריבית בעתיד.

אכן, עליית הריבית תרסן את הפעילות הכלכלית ואף תפגע בהערכת השווי הנוכחית של הפירמות (שינוי של ריבית ההיוון), אולם השיפור הכלכלי אמור להאפיל על השינוי בריבית, במיוחד כאשר האינפלציה לא מאיימת על היציבות המשקית. לפי השקפת עולם זו פועלים בבנק המרכזי האמריקאי, אשר מתנהל בצורה שקופה מאוד באשר לשיקולים הנוגעים לקביעת גובה הריבית בפרט והמדיניות המוניטרית בכלל.

לכן, על המשקיעים להטמיע כי דוח התעסוקה של סוף השבוע האחרון הוא אחד מתוך שורה ארוכה של דברים טובים אשר הקורים למשק האמריקאי כבר תקופה. גם הוא מצביע על כך שיותר אזרחים אמריקאים חוזרים למעגל העבודה, ולכן ליותר אנשים יש יותר כסף פנוי. אלו ירכשו יותר, יביאו לעלייה בהכנסות ולבסוף גם יצקו ערך בשווין של הפירמות.

הכותב הוא בעל חברה למחקר וייעוץ בשוק ההון