הבניין מתחיל בתוכן: קווים לדמותן של נשים בולטות באדריכלות

הרגישות לפרטים והתפיסה הרב-תחומית תורמות להצלחה של נשים באדריכלות - כך מאמינה בתיה סבירסקי-מלול, אוצרת ומארגנת הכנס הבינלאומי לאדריכלות בחולון, שעוסק השנה באדריכלות הוליסטית

"מציאת הקשר בין החוץ והפנים באדריכלות ועיצוב עירוני חדשני, היא משימה לא פשוטה. אני מאמינה שהתכונות האופייניות לנשים - כגון הכלה וכבוד למרחב הקיים, רגישות לסביבה, לפרטים ולניואנסים, ותפיסה פרקטית ורב-תחומית - כל אלה ממקסמות את הפוטנציאל של נשים כאדריכליות", אומרת האדריכלית בתיה סבירסקי-מלול, אוצרת הכנס השנתי של עמותת האדריכלים שיתקיים בסוף השבוע בחולון, במסגרת פסטיבל אישה.

"לדעתי אין אדריכלות נשית או גברית אך בהחלט יש שוני בין גברים ונשים. אינני טוענת לשוויון אלא לשוויון הזדמנויות וחופש בחירה. ולעניינינו - יש קבוצה של תכונות אופי האופייניות לנשים (גם אם לא רק לנשים), המסייעות להן, לדעתי, לעשות אדריכלות מכילה, אנושית והוליסטית ולתרום בכך לאיכות חיינו. ומהי אדריכלות אם לא אמצעי לשיפור איכות חיינו?", שואלת-מצהירה סבירסקי מלול.

הכוח הנשי באדריכלות העולמית תופס מקום יותר ויותר משמעותי, כפי שאפשר לראות בבירור בכנס זה, לאורך תשע שנותיו. אך בעוד שהמקצוע כבר מזמן אינו מועדון גברים סגור, עדיין השמות הבולטים ביותר באדריכלות העולמית הם של קומץ כוכבים, כמו פרנק גרי, דניאל ליבסקינד, ז'אן נובל וזהא חדיד אחת. זוהי הסיבה לצורך בהבלטת מקומן של נשים בתחום, גם אם המחיר הוא התיוג המטריד של כנס נשים.

"מטרת הכנס היא לא רק העצמה אישית לנשים, אלא להראות לכלל הציבור את האיכויות המיוחדות שאדריכליות מייצרות והן מגיעות להישגים יוצאי דופן בתכנון המרחב סביבנו".

חדיד, בריטית ממוצא עיראקי, המרבה לתכנן בשנים האחרונות פרויקטים מונומנטליים בעולם הערבי, בוודאי לא תגיע בקרוב להרצות בישראל. שנייה לה בפרסומה האדריכלית היא קאזויו סג'ימה היפנית, שיחד עם שותפה ריו נישיזאווה ייסדה בטוקיו את משרד האדריכלים סנאאה (SANAA). המשרד זכה למעמד של מוביל עולמי, וסג'ימה עצמה גם נבחרה לאוצרת הביאנלה הבינלאומית לאדריכלות בוונציה ב-2012. התכנון של סנאאה משלב פרשנות רעיונית עם אלמנטים סביבתיים, ליצירת בניינים המקיימים שילוב בלתי-אפשרי לכאורה, בולטים אך נטמעים בסביבה. הם עושים זאת לא פעם בזכות הפרטים הקטנים: כך למשל בניין "המוזיאון החדש" בבאוורי, ניו-יורק, נראה כמגדל ילדותי של קוביות לבנות (רמז לכינוי 'קובייה לבנה' למוזיאונים) חומר החיפוי החיצוני שבחרו האדריכלים הוא רשת פלדה המצטטת את החומר והדוגמה של פחי האשפה ברחובות ניו-יורק.

משרד האדריכלים סנאאה זכה בתחרות לתכנון הבניין החדש של האקדמיה בצלאל במגרש הרוסים בירושלים. סג'ימה עצמה לא מגיעה לכנס, אך תייצג את משרדה האדריכלית הצעירה יומיקו ימדה, שמנהלת את הפרויקט, לאחר שניצחה בהצלחה על בניית מרכז רולקס בלוזאן, שווייץ ושלוחת מוזיאון הלובר בצרפת. ימדה תדבר בהרצאתה על תפיסת העולם היפנית המיוחדת לקשר אינטגרלי בין פנים המבנה וסביבתו. על-פי התוכנית, הבניין החדש של בצלאל במרכז העיר אמור להיות פתוח למעבר קהל, ולהשתלב בסביבתו כמבנה דינאמי ולא חוסם או מתנשא.

בנושא דומה - החיבור בין מבנה וחוץ - תעסוק אדריכלית הנוף ליטל סמוק, בהרצאה שכותרתה "הרצפה של האחד היא התקרה של האחר". סמוק, שותפה מייסדת במשרד ת.מ.א. (יחד עם אדריכלית הנוף אורנה פרייפלד בסט), היא בוגרת תואר שני בהרווארד, מסצ'וסטס, שם גם עבדה במשרדה של האדריכלית החשובה מרתה שוורץ, על פרויקטים מרשימים כמו פארק דיסנילנד באנהיים, קליפורניה, פרויקט מגורים ביפן וכיכר מרכזית במנצ'סטר, אנגליה.

במשרדה הישראלי סמוק מתמקדת בתפר שבין אדריכלות ואדריכלות נוף. המרחב האורבני משמש בסיס לכל עבודות משרדה, והיא אחראית בין היתר לפרויקטים מוצלחים כמו כיכר התרבות בתל-אביב, שתוכננה בשיתוף עם הפסל דני קרוון, רצף של חמש כיכרות במרכז התרבות החדש באשדוד, מרכז פרס לשלום ועוד.

התיוג של כנס מקצועי המבוסס על בלעדיות נשית הוא אתגר מעניין. סבירסקי-מלול מצליחה להביא לכנס בכל שנה אדריכליות מובילות, נשות מקצוע שתרומתן לארכיטקטורה העכשווית מרשימה ומשמעותית. כזו היא למשל האדריכלית הצרפתיה אדלין ריספל מפריז, שזכתה בפרסים יוקרתיים והתפרסמה בתכנון תצוגות מוזיאליות מהמעניינות בצרפת. ריספל, שהגיעה לתכנון המוזיאלי בעבודתה במשרדו של האדריכל הנודע ז'אן נובל, פרצה בתכנון פנים מרשים במיוחד במסגרת מכון העולם הערבי בפריז, בתכנונו של נובל. בהמשך הייתה שותפה לעיצוב התצוגות בהתחדשות מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון, במוזיאון לזכר פיגועי 11 בספטמבר בניו-יורק ובתכנון שלוחת הלובר באבו דאבי. ריספל מייצגת את צרפת בתכנון הביתן הצרפתי בתערוכת האקספו 2015, שתיפתח במילאנו בחודש מאי.

בכנס תופיע גם שותפתה לתכנון הביתן לאקספו, אדריכלית אנוק לז'נדר, שותפה מייסדת במשרד האדריכלים TU-X. משרדה של לז'נדר נחשב מוביל ופורץ דרך בגישת אדריכלות מקיימת (אקולוגית) המשלבת חומרים אורגניים בתכנון. לז'נדר תציג בכנס חיפוי קיר ביולוגי (ביופסד), שפיתחה בשיתוף עם המרכז הלאומי הצרפתי למחקר ומדע CRNS. המערכת מבוססת על גידול אצות מיקרוסקופיות, היוצרות ביומסה וחום, ומספקות חזית אקטיבית למבנה, כמקור אנרגיה מתחדשת, הצללה ובידוד תרמי ואקוסטי. בשלב זה נמצאת המערכת בשלבי פיילוט.

אדריכלית תמר פוזיס מהטכניון מציגה בכנס את חשיבות השילוב בין חיים אישיים ועבודה, כיצד הקריירה המקצועית אחראית לתחושת הזהות האישית. אדריכלית כרמלה יעקבי וולק, ראש הפקולטה לאדריכלות ועיצוב במכללה למינהל, המסלול האקדמי, תציג תהליכי חדשנות. עוד ישתתפו האדריכליות פאולה ליאני ממשרד ליאני-פריצקי, מאירה קובלסקי ממשרד אפרת-קובלסקי, פטרה בליסה מהולנד, בעלת סטודיו לעיצוב OUTSIDE-INSIDE (ובת זוגו של האדריכל רם קולהס), המתמחה בעיצוב סביבות בטקסטיל וחומרים לא שגרתיים.

הכנס מתקיים באולם המדיטק בחולון. יום שישי, 13.3.15