בנות חייבות לשחק בבובות?

הגיע הזמן להפסיק להנציח את הפער בין המינים - גם בטכנולוגיה

פאנל קידום חקיקה מתקנת לנשים / צלם: בן יוסטר
פאנל קידום חקיקה מתקנת לנשים / צלם: בן יוסטר

אומרים שאוריינות מחשבים היא הקרוא וכתוב של העידן המודרני, וכמו שאנאלפביתיות הייתה, ועדיין, נפוצה יותר אצל נשים, כך גם הבערות הטכנולוגית. למרות שאנו חיים בשנת 2015 עדיין אנו רואים שנשים מודרות מתפקידי מפתח, מעמדות של קבלת החלטות והתווית מדיניות והאחוז הנמוך שלהן במקומות הללו מנציח ומשמר את פער המעמדות, שיכול היה להצטמצם באופן משמעותי, לו רק היינו בוחרים למגר את הבערות הטכנולוגית, שממנה סובלות עדיין יותר מדי נשים.

בהקשר הטכנולוגי הדבר ניכר בגיל צעיר - המשחקים שילדים מונחים לשחק בהם מפתחים סטים שונים של יכולות. משחק מחשב שדורש פיתוח לוגי ופתרון בעיות, בדרך כלל לא יוצע בכלל כפעילות פנאי לילדה, שתמשיך לשחק בבובות שלה. ומה שמתחיל בגן ממשיך לבתי הספר עם חוסר השוויון בין תלמידים ותלמידות - ומשם סלולה הדרך לקיטוב מגדרי באוניברסיטאות ובמקומות העבודה.

לטכנולוגיה יש השפעה אדירה על חייהן של נשים. פיתוחים אדירים - כמו הגלולות למניעת הריון, העקבים והחזיות ואפילו עיצוב מיטות היולדות בבתי החולים, שהדעות עליהן בקרב נשים חלוקות עד היום למרות שהפכו לנורמה חברתית - כל אלו פותחו על ידי גברים.

למרות שברפואה ידוע שיש פער עצום בזיהוי וטיפול במחלות של נשים, עדיין הרופאים והחוקרים לא שמים דגש במקרים רבים על השונות בין התגובות של גוף נשי וגברי ואיך הסימפטומים מופיעים באופן שונה בין המגדרים. כתוצאה מכך נשים מקבלות טיפול פחות טוב ולעיתים אפילו משלמות בחייהן בגלל שהסימפטומים אצלן הופיעו באופן שונה.

הדוגמא הנפוצה ביותר היא הסימנים להתקפי לב. כולנו מכירים את הסימפטומים ה"קלאסיים" אבל מסתבר שהם תקפים רק לגברים. כרגע ניתן רק לשער איך יראה עולם הרפואה והפיתוחים הטכנולוגים, כאשר אחוז הנשים הלוקחות בו חלק יעלה.

הדבר רלוונטי לעוד מאות אלמנטים בחיים שלנו - כמו עיצובים ארגונומיים של מכוניות וכסאות משרדיים, של תיקי גב, של כלי עבודה. כולם מעוצבים להתאים למבנה גופו של גבר. אלו פיתוחים טכנולוגיים שנשים נעדרות מהם. העדרן של נשים מעולם המחקר והפיתוח הטכנולוגי לא רק פוגע ביצירתיות ובתוצר הלאומי שלנו, אלא גם מאלץ אותנו להמשיך ולחיות בעולם שתוכנן, נבנה ועוצב על-ידי גברים בעבור גברים ובעבור התפיסה שלו את הנשים, במקום על-ידי הנשים עצמן.

כמי שעומדת בראש עמותה שבימים אלה חוגגת 10 שנים של פעילות שמטרתה לקדם אוכלוסיות מוחלשות באמצעות טכנולוגיה ברחבי הארץ, ברור לי שהשינוי התפיסתי ביחס לשיפור במקומן של הנשים והצבתן בחזית הטכנולוגיה צריך להתחיל מגיל צעיר.

עלינו לחשוף ילדים וילדות לאותן הזדמנויות למידה, מה שיאפשר לכל אחד ואחת לבחור את הדרך ואת העתיד התעסוקתי לפי הכישורים, נטיות הלב ותחומי העניין שלהם - ולא לפי המגדר שלו או שלה.

הכותבת היא מנכ"לית עמותת מחשבה טובה