חילוקי דעות בבינלאומי: לאמץ במלואו הסכם השכר בלאומי?

הבנק לא הגדיל הפרשותיו לפנסיה של העובדים בטענה כי נושא זה הוא בהסכם נפרד ■ בין הבנק לוועד העובדים קיים סכסוך עבודה מזה קרוב לשנתיים

סמדר ברבר צדיק, הבנק הבינלאומי / צלם תמר מצפי
סמדר ברבר צדיק, הבנק הבינלאומי / צלם תמר מצפי

חילוקי דעות חדשים בין הנהלת הבנק הבינלאומי לוועד הפקידים בראשות חנוך ליבנה, והפעם בנושא ההצמדה להסכם השכר החדש שנחתם בבנק לאומי. בין הצדדים קיים סכסוך עבודה מזה קרוב לשנתיים. בשל סיבות היסטוריות, צמוד הסכם השכר בבנק הבינלאומי לזה של בנק לאומי.

במסגרת הסכם השכר האחרון שנחתם לפני מספר שבועות בבנק לאומי, נקבע כי היקף ההפרשה של הבנק לפנסיה של העובדים יגדל ב-50% מ-5% ל-7.5%. העלייה בהפרשה הייתה אמורה להתרחש כבר בתחילת חודש מארס, אולם היא לא התבצעה.

"הנהלת הבנק הודיעה לנו כי החליטה לא להגדיל ההפרשות לפנסיה, כי לדעתם הסכם ההצמדה אינו מחייב אותם לכך. הנהלת הבנק בחרה לה את הסעיפים הנוחים לאימוץ מתוך הסכם השכר בלאומי והחליטה חד צדדית על אי קיום השאר", כתב היום ליבנה באתר הוועד.

עוד הוא הוסיף: "רק כדי להבין את הזלזול של ההנהלה בעובדים ובהסכמים - ההנהלה הביעה נכונות לנהל מו"מ על הגדלת ההפרשות, כלומר היא רוצה לקבל ויתורים תמורת משהו שמגיע לנו בדין בתוקף ההצמדה ללאומי". בוועד לא מתכוונים לוותר בקלות על השיפור המשמעותי הזה בתנאי העובדים, והנושא מטופל ביחד עם ההסתדרות.

בבנק הבינלאומי מציינים כי במקביל להצמדה לבנק לאומי, לאורך השנים חתמה ההנהלה עם הוועד על הסכמים נפרדים לגבי נושאים מסוימים בהסכמה בין שני הצדדים, כאשר אחד מהמקרים בהם קיים הסכם נפרד הוא ההפרשות לפנסיה, ולכן יש לדון על סעיף זה במסגרת ההסכם הנפרד, ולא לאמץ אוטומטית את השינוי שנחתם בלאומי.

מהבנק הבינלאומי נמסר בתגובה: "במהלך השנים נחתמו בבנק הסכמים לגבי הסעיפים המדוברים שמעניקים לעובדים תנאים שונים מהנהוג בלאומי. לפיכך, וכפי שנהוג במקרים מעין אלה, הנהלת הבנק ביחד עם הוועד בוחנת את דרך היישום של תנאי בנק לאומי בסעיפים אלה. כך עושה ההנהלה עם ועד המנהלים וכך ביקשה ההנהלה לעשות עם ועד הפקידים אך זה סרב להידבר בנושא".

כאמור לפני מספר שבועות חתם בנק לאומי על הסכם שכר עם ועד העובדים שלו. הוועד רשם מספר הישגים בהסכם זה ובראשם הגדלת ההפרשות לפנסיה לעובדי דור ב'. מנגד ההישג של ההנהלה היה הפחתת הטייס האוטומטי (מנגנון תוספות השכר) מ-5.8% ל-4.3-4.8%, מה שאיפשר לבנק לרשום גידול בהון העצמי שלו של 700 מיליון שקל בשל ירידה בהתחייבות לפנסיה לעובדי דור א', המקבלים פנסיה תקציבית.

אלא שבעוד בלאומי, הסכם השכר גם מסייע להנהלת הבנק, הרי שבבינלאומי אין זה המצב. בבנק אין כמעט עובדים המקבלים פנסיה תקציבית, ולכן אימוץ מלא של הסכם השכר בלאומי, מהווה משקולת על הוצאות השכר של הבנק, שסובל ממילא מיחס יעילות חלש.