"האטרקטיביות של שוק האג"ח בישראל ירדה עוד יותר"

אחרי שבסוף השבוע זינקו תשואות האג"ח בארה"ב בשל חשש מהתקרבות מועד העלאת הריבית שם, היום הגיב לכך גם השוק המקומי והאג"ח הארוכות נפלו בעד 1.6%

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

שאלת מיליון הדולר שמעסיקה בחודשים האחרונים את המשקיעים בארה"ב היא מתי יתחיל הבנק הפדרלי המרכזי (ה"פד") להעלות את ריבית הבסיס שעומדת מאז 2008 על טווח של 0%-0.25%, ובאיזה קצב היא תועלה? נתוני תעסוקה שפורסמו ביום שישי בארה"ב היו טובים בהרבה מהצפוי וגררו ירידות חדות בשוקי המניות והאג"ח, עקב החשש של המשקיעים כי לאור הנתונים העלאת הריבית הולכת ומתקרבת.

למרות מזג אוויר קשה ברחבי ארה"ב, שכלל סופות שלגים וטמפרטורות שצללו עמוק מתחת לאפס, ייצר המשק האמריקאי בחודש שעבר 295 אלף משרות חדשות ושיעור האבטלה בו ירד ל-5.5% בלבד, שהוא הרף העליון של טווח שיעור האבטלה (5.2%-5.5%) אותו מגדיר הפד כמשק בתעסוקה מלאה. מנגד, עדיין לא נרשמת אינפלציה בשכר ובחודש שעבר עלה השכר הממוצע לשעת עבודה ב-0.1% בלבד, לעומת תחזיות לעלייה בשיעור כפול.

הנתונים הללו חיזקו את ההערכה הרווחת בשוק, לפיה ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי המרכזי בראשות היו"ר, ג'נט ילן, תחליט על העלאה של הריבית בישיבה שתתקיים במהלך ספטמבר. את העדות לכך ניתן היה למצוא במסחר בחוזים העתידיים על גובה הריבית הפדרלית, ששיקפו בעת סגירת המסחר ביום שישי סבירות של 33% להעלאת הריבית ביוני, וסבירות גבוהה בהרבה, כ-60%, להעלאה ראשונה של הריבית בספטמבר (ראו תרשים).

החששות מהעלייה המתקרבת של הריבית הובילו ביום שישי לזינוק בתשואות על איגרות החוב של ממשלת ארה"ב, ואלו גררו כלפי מטה גם את שוק המניות. התשואה לפדיון על אג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים זינקה ל-2.24%, ואילו התשואה על האג"ח ל-30 שנה טיפסה ל-2.84%, לעומת 2.22% בלבד בסוף ינואר. מדד המניות המוביל S&P 500 ירד ב-1.4% והוא מציג כעת תשואה של 0.6% בלבד מתחילת 2015.

אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות, ציין כי דוח התעסוקה האחרון בארה"ב מגביר עוד יותר את הלחץ על הפד להמשיך בתוואי לקראת העלאת הריבית, והבנק יצטרך לאותת למשקיעים על כוונותיו כבר בישיבתו ב-18 במארס, אם יבקש להתחיל להעלות ריבית כבר ביוני.

גם בת"א נבהלו היום מהנתונים בארה"ב ואיגרות החוב הממשלתיות הארוכות ספגו ירידות שערים חדות. אג"ח ממשלתית שקלית לא צמודה ל-27 שנה נפלה ב-1.7% והתשואה עליה טיפסה ל-2.84%. למרות זאת, המשקיעים שרכשו את האג"ח הזו ביום האחרון של 2014 עדיין יכולים להתגאות בתשואה פנטסטית של 14% על השקעתם.

ירידות שערים חדות של כ-1% בקירוב נרשמו גם בסדרות השקליות הלא צמודות ל-9 שנים ול-11 שנים, והתשואה לפדיון שהן מגלמות טיפסו ל-1.8% ול-2%, בהתאמה. אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש, ציין כי "האטרקטיביות של שוק האג"ח המקומי ירדה עוד יותר בשבוע האחרון עקב פדיונות ענק של יותר מ-4 מיליארד שקל בקרנות הכספיות, והמעבר של חלק ניכר מכספים אלו לאג"ח הממשלתיות. זאת, למרות שהכדאיות הכלכלית של מעבר זה מוטלת בספק".

ברק גרשוני, מנכ"ל אלומות קרנות נאמנות, הדגיש כי השוק המקומי חיכה למימוש באג"ח הממשלתיות לאחר הראלי מתחילת השנה והירידות בארה"ב הן בסך הכל טריגר למימושים. לדבריו, "כפי הנראה, ירידות השערים בארה"ב ובישראל תהיינה קצרות מועד, על רקע העובדה שבאירופה תתחיל בימים הקרובים הזרמת כספים אדירה של הבנק האירופי המרכזי (ה-ECB), וכן נוכח העובדה שכל יציאה מהשקעה סולידית כמו האג"ח הממשלתיות אל מק"מ ומזומן מזכירה למשקיעים שכספם מניב אפס מוחלט אם לא הפסד. התנודתיות באג"ח הממשלתיות תלווה אותנו בשנה הקרובה נוכח התשואות האפסיות בישראל ובעולם", ציין גרשוני.

ובינתיים באירופה

בניגוד לירידות החדות היום בת"א וביום שישי בארה"ב, באיגרות החוב של הממשלות האירופיות נרשמה ביום שישי מגמה מעורבת עם תנודתיות מחירים נמוכה ביותר. לדברי גרינפלד מפסגות ניצל יו"ר ה-ECB, מריו דראגי, את חוסר העירנות של השוק ביום חמישי אחה"צ והנחית מיני פצצה על השווקים, בעלת פוטנציאל גבוה לייצר גלי הדף לטווח הרחוק.

גרינפלד מסביר כי תוכנית ההרחבה הכמותית של דראגי תחל באופן רשמי כבר מחר, כאשר ה-ECB ירכוש אג"ח ממשלתיות, אג"ח מגובות נכסים ואג"ח של מוסדות אירופאיים בהיקף של 60 מיליארד אירו בחודש. לדבריו, ה-ECB רוכש לעצמו את הזכות לרכוש אג"ח בתשואה שלילית, אך לא בתשואה נמוכה מהריבית על הפיקדונות בגוש (0.2%- כיום).

לפי גרינפלד, כאשר דראגי מגביל את עצמו מראש לגובה התשואה על האג"ח הוא עשוי לכאורה להיתקל בחודש מסוים בהיצע אג"ח נמוך מ-60 מיליארד אירו. מה הוא יעשה אם כך במחיר כזה? גרינפלד מציין שתי אפשרויות: הראשונה היא הפחתות ריבית נוספות על מנת להוריד את ריבית הדיסקאונט עמוק יותר לטריטוריה השלילית, והשנייה היא רכישות אג"ח במח"מים ארוכים יותר מהמתוכנן והורדת חלקים גדולים יותר של עקומי התשואות לטריטוריה השלילית.

"בהינתן שפער התשואות בין ארה"ב לגרמניה עמוד כבר היום בשיא של כל הזמנים (זו של ארה"ב גבוהה ב-1.85% באג"ח ל-10 שנים), הרי שיש פה חתיכת משקולת על תשואות האג"ח האמריקאיות וכתוצאה מכך על כל שוקי האג"ח בעולם", מדגיש גרינפלד.

זבז'ינסקי ממיטב דש דווקא מעריך כי בחודשים הקרובים נראה שגם באירופה התשואות מתחילות לעלות למרות רכישות ה-ECB, וזאת מכמה סיבות. ראשית, המצב הכלכלי באירופה מתחיל לדבריו להשתפר, והצריכה הפרטית עולה וצפויה להשפיע על האינפלציה. שנית, גם השפעת הוזלת הנפט צפויה לדעתו לחלוף ולגרום לתיקון מסוים בסביבת האינפלציה. ושלישית, ההיחלשות המהירה של האירו מקטינה את התמריץ למשקיעים זרים, שמהווים משקל גבוה בשוק האג"ח האירופאי, להמשיך ולהחזיק אותן.

אלא שבנוסף מציין זבז'ינסקי כי רמת התשואות הנוכחיות באירופה אינה אטרקטיבית בכלל ולא מעניקה פיצוי בגין סיכון ההשקעה. "החזקת האג"ח האירופאיות כדאית רק במצב שיש רווחי הון. אם וכאשר הרווחים יהפכו להפסדים, יהיו הרבה פחות משקיעים שירצו להחזיק אותן" הוא מציין.

מבט על האג"ח ל-10 שנים באירופה מצביע על תשואה לפדיון של 0.4% בגרמניה, 0.7% בצרפת ו-1.3% בספרד ובאיטליה. בבריטניה, שאינה שייכת לגוש האירו, ושאצלה כבר החלו מדברים על העלאות ריבית בעתיד הקרוב, עומדת התשואה על האג"ח ל-10 שנים על 2% - יותר מאשר בישראל אך פחות מאשר בארה"ב.

ריבית
 ריבית