עיריית בת-ים נכשלה בבלימת בניית 13,700 דירות בחולון

ביהמ"ש דחה את עתירת עיריית בת-ים: "לא תיגרם פגיעה בתעסוקה - אלא אפילו להפך" ■ עיריית בת-ים: "החלטת ביהמ"ש היא חלק ממדיניות מוטעית של מדינת ישראל המפלה בין רשויות; נעתור לעליון"

הקרקע בחולון / צילום: תמר מצפי
הקרקע בחולון / צילום: תמר מצפי

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ד"ר דפנה אבניאלי, דחתה את העתירה שהגישה עיריית בת-ים כנגד אישור תוכנית ענק שמקדמת זה כמה שנים עיריית חולון.

מדובר בתוכנית שחלה על שטח של 4,000 דונם, המהווים את עתודת הקרקע הגדולה האחרונה של חולון, ושמייעדת את הקרקע להקמת 13,700 יחידות דיור, פארק, בנייני ציבור וספורט וכמעט מיליון מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה.

התוכנית אושרה על-ידי הוועדה המחוזית שדחתה את ההתנגדויות, ועיריית בת-ים והוועדה המקומית הגישו ערר למועצה הארצית לתכנון ובנייה, שדחתה אותן אף היא.

העירייה והוועדה המקומית בת-ים לא ויתרו, והגישו עתירה לבית המשפט נגד אישור התוכנית, ביחס לשטח המצוי מערבית לנתיבי איילון הכולל 240 דונם ומהווה 5% מהתוכנית.

שטח ההתנגדות, המשמש כיום אזור ספורט, מצוי בתחום האורבני של העיר בת-ים, אך שייך מוניציפלית לתחום שיפוטה של עיריית חולון. על-פי התוכנית שמקדמת עיריית חולון, השטח אמור לשנות ייעודו לאזור מגורים, תעסוקה ומסחר.

עיריית בת-ים והוועדה המקומית טענו בעתירה כי ההחלטה לשנות את ייעוד השטח מספורט למגורים, תעסוקה ומסחר התקבלה מבלי להביא בחשבון את ההשלכות הכלכליות-חברתיות של התוכנית על בת-ים.

עוד הן טענו כי ההחלטה בלתי סבירה, מאחר שתגרום לנזקים בלתי הפיכים לבת-ים ולתושביה ותהפוך אותה לעיר פריפריאלית ומוחלשת, למרות מיקומה באזור המרכז.

לעתירה צורפה חוות-דעת כלכלית, שהוצגה גם בפני המועצה הארצית, שלפיה מצבה הכלכלי-חברתי של בת-ים רעוע, וקיים חשש אמיתי לפרנסת תושבי העיר העוסקים במסחר.

"למרבה הצער שבות העותרות ומבקשות לסכל את אישורה של התוכנית, בטענה כי ההחלטה להותירה על כנה היא בלתי סבירה ובלתי מידתית", קבעה אבניאלי בפסק הדין. "העותרות לא מסבירות כיצד מתיישבת הטענה כי התוכנית תפגע במקורות התעסוקה של תושבי העיר בת-ים, עם העובדה שבת-ים זקוקה לאזורי תעסוקה, וייתכן שתשקול בעצמה להפוך בעתיד את האזור לשטח תעסוקה, כפי שאישר הנציג מטעמה.

"למעשה לא ברור מדוע תיגרם פגיעה לפרנסתם של תושבי בת-ים. ייתכן שההפך הוא הנכון, ושינוי הייעוד על-פי התוכנית ייצור מקומות תעסוקה נוספים לתושבים בעסקים החדשים".

אבניאלי הוסיפה כי "נציגי העותרות לא התמודדו עם הטענה כי עיריית בת-ים הייתה שוקלת בעצמה להפוך את האזור לאזור תעסוקה, לו היה נמצא בתחומה. הדבר מלמד כי לא הדאגה לפרנסת התושבים הייתה המניע להגשת העתירה, אלא רצונן של העותרות להתערב בשיקולי התכנון ובמטרות התוכנית עצמה".

בית המשפט דחה את העתירה וחייב את עיריית בת-ים לשלם הוצאות בסך 30 אלף שקל לעיריית חולון ולוועדות התכנון.

"תוצאה אבסורדית"

מעיריית בת-ים נמסר בתגובה: "החלטת בית המשפט היא חלק ממדיניות מוטעית של מדינת ישראל, המפלה בין רשויות וגורמת לתוצאה הידועה לפיה לרשות תושב בת-ים עומד 50% מהתקציב שעומד עבור תושב חולון, 33% מהתקציב שעומד לרשות תושב ראשון-לציון ורק 20% מהתקציב העומד לרשות תושב תל-אביב. אפליה בוטה זו חייבת להיפסק.

"מערכת השיקולים של בית המשפט מוטעית ומובילה לתוצאה אבסורדית, ובכוונת עיריית בת-ים, הפועלת לטובת צדק עבור תושביה, לעתור לבית המשפט העליון בעניין זה".