נאות חובב: מפעלים מבוססי גז טבעי יביאו 1,000 עובדים

זאת אם יתממשו התוכניות להקים בשטח המועצה שני מפעלים חדשים המבוססים על גז טבעי כחומר גלם

עבודות בנאות חובב/ צילום: חיים אוחיון
עבודות בנאות חובב/ צילום: חיים אוחיון

המועצה המקומית תעשייתית נאות חובב עשויה להרוויח 1,000 מקומות עבודה נוספים אם יתממשו התכניות להקים בשטח המועצה שני מפעלים חדשים המבוססים על גז טבעי כחומר גלם.

המועצה, בראשותו של אנדרי אוזן, הודיעה היום (ג') כי חברת דור כימיקלים שבבעלות גיל דנקנר מעוניינת להקים בשטחה מפעל לייצור מתנול, דלק נוזלי בשימוש כלי רכב המיוצר מגז טבעי. חברת DME של היזם אייל ארליך מתכננת להקים במועצה מפעל נוסף לייצור תחליפי דלקים. ההשקעה הכוללת בהקמת המפעלים מוערכת בכ-2 מיליארד דולר והם יספקו כאלף מקומות עבודה עם פתיחתם. ואולם, ההחלטה הסופית על הקמתם של המפעלים עדיין רחוקה, ומעליה מרחפים סימני שאלה גדולים.

הגז למפעלים אמור להגיע ממאגר "לוויתן", אך נכון להיום לא ברורה מתי יפותח המאגר, לאור חוסר הודאות שנוצר במשק הגז בעקבות החלטתו של הממונה על ההגבלים העסקיים דייויד גילה לסגת מהסכם הפשרה עם יזמי לוויתן. בנוסף, כדאיותם הכלכלית של המפעלים תלויה במידה מכרעת במחיר שישלמו על הגז - ולכן הקמתם מותנית במידה רבה בהטלת פיקוח על מחיר הגז, צעד שהיזמים מתנגדים לו בחריפות.

ראש מועצת נאות חובב, אנדרי אוזן, אמר כי מפעלים אלו הינם התוצר הראשון של תעשייה מבוססת גז טבעי שצפויה לאכלס חלק משמעותי במתחמי התעשייה החדשה המפותחים בימים אלו על ידי מועצת נאות חובב בשיתוף עם משרד הכלכלה ורשות מקרקעי ישראל.

מנכ"ל המועצה, אמנון בן דהן מסר כי בהמשך צפויים לקום מפעלים נוספים שיתבססו על הגז הטבעי שמספק כבר היום אנרגיה נקייה למפעלי התעשייה ובפארק. בנוסף צפויים לקום מפעלים שיתבססו על תוצרי המתנול - בהתאם לעקרון הסינרגיות לפיו עובד הפארק האקו-תעשייתי נאות חובב, ובכלל זה המשך פיתוח של תעשיות ומתקנים מתחום האנרגיות המתחדשות.

הפארק האקו תעשייתי נאות חובב הוא עוגן כלכלי מרכזי בנגב ומודל ייחודי לתעשייה בת קיימא וצמיחה ירוקה בישראל ובעולם. הפארק מתפרש על פני כ-25,000 דונם והוא מספק פרנסה לכ-11,000 משפחות בנגב. היקף הייצוא של כלל המפעלים בפארק נאמד בכ-4 מיליארד דולר בשנה. מאז שנת 2006 השקיעו למעלה מ-1.5 מיליארד שקל בשיפור ההגנה על הסביבה ובטיפול במפגעי העבר. בימים אלו מתקיימים בפארק במקביל עשרות פרויקטים לפיתוח הפארק, הקמת מפעלים חדשים, שדרוג תשתיות והקמת מתקני אנרגיה חלופית בהיקף של למעלה ממיליארד שקל. במהלך חמש השנים הקרובות צפויים לקום עוד כ-20 מפעלים בשטח הפארק אשר ייצרו עוד כ-2,000 מקומות עבודה.