לראשונה: אחים נאוי תנפיק אג"ח בעד 400 מיליון שקל

סביבת הריבית הנמוכה שולחת לשוק האג"ח הקונצרני נציגה ראשונה של מגזר המימון החוץ בנקאי

דורי ושאול נאוי / צילום: יונתן בלום
דורי ושאול נאוי / צילום: יונתן בלום

סביבת הריבית הנמוכה שולחת לשוק האג"ח הקונצרני נציגה ראשונה של מגזר המימון החוץ בנקאי: חברת אחים נאוי שבשליטת דורי ושאול נאוי. זאת, קצת יותר מארבע שנים מאז הגיעה החברה המשגשגת לבורסה בת"א. אחים נאוי הודיעה בימים האחרונים כי היא בוחנת הנפקת אג"ח לציבור, ולקראת המהלך קיבלה היום מחברת S&P מעלות דירוג A מינוס באופק יציב.

גיוס החוב צפוי להתבצע תוך שבועות ספורים, לאחר פרסום דוחותיה הכספיים של נאוי ל-2014, והיקפו יגיע כנראה לעד 400 מיליון שקל. את ההנפקה יובילו לאומי פרטנרס ודיסקונט חיתום.

עיקר פעילותה של אחים נאוי היא בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה תמורת עמלה הנקבעת באחוזים. נאוי מסרה בדוחות 2013 כי התשואה הממוצעת שלה מעסקאות אלו הייתה 8.55%.

תיק הלקוחות של נאוי, הצומח במהירות לאור קשיי חברות לגייס אשראי בבנקים ובשוק ההון, הגיע בסוף ספטמבר האחרון ל-1.1 מיליארד שקל (לחברה מעל 3,000 לקוחות). האשראי של החברה מבנקים למועד זה עמד על 819 מיליון שקל, ומאז פרסום הדוחות הרחיבה אותו החברה בכ-150 מיליון שקל נוספים.

כל ההלוואות שלוקחת כיום אחים נאוי מהבנקים הן לטווח קצר יחסית, של עד כשנה, כמו גם תיק האשראי של מרבית לקוחותיה, כך שניתן להניח כי המח"מ של האג"ח שיגוייסו צפוי להיות קצר יחסית. נאוי צפויה לגייס את החוב מהציבור בריביות דומות לאלה הקיימות לה כיום מהמערכת הבנקאית.

כמו חברות נוספות הנהנות מאיתנות פיננסית ועסקית, נאוי מעוניינת לנצל את הריביות הנמוכות בשוק, שגם מאפשרות לגייס כסף במחיר זול וגם מובילות לביקושים גבוהים - המוזילים עוד יותר את עלות החוב. מהלך הגיוס גם יסייע לנאוי לגוון את מקורות החוב שלה, שכיום מגיעים מחמשת הבנקים הגדולים בישראל, והוא מרחיב את יכולות המימון שלה.

"ניסיון, מיצוב ובסיס הון חזק"

במעלות מציינים כי הדירוג של נאוי "משקף את ניסיונה רב השנים בתחום, את מיצובה של החברה כאחת מנותני האשראי החוץ בנקאי המובילים במשק למגזר העסקים הקטנים-בינוניים, וכן את בסיס ההון החזק של הקבוצה ביחס להיקפי הפעילות, שמתבטא ביחס הון מותאם סיכון".

עוד ציינו בחברת הדירוג, כי "איכות הנכסים של החברה תומכת ביכולתה לייצר רווחיות נאותה". יחד עם זאת, הוסיפו כי "פרופיל המימון והנזילות של החברה, הנסמכת על מסגרות בנקאיות לא חתומות מבנקים מקומיים, מהווים חולשה לדירוג, יחד עם תלות גבוהה במספר מצומצם יחסית של אנשי מפתח וחשיפה גבוהה למצב המשק המקומי". במעלות מעריכים כי "החברה תשמור על הפרופיל העסקי המוביל שלה, על בסיס הון חזק ואיכות נכסים גבוהה".

נאוי הצטרפה לבורסה בתחילת 2011, באמצעות מיזוג לשלד בורסאי (גולדן אקוויטי), ומאז היא מציגה רווחים מרשימים המצטברים ליותר מ-200 מיליון שקל. רווחים אלה נרשמו במקביל לזינוק של כ-80% בפעילות השוטפת, עם הכנסות שקפצו מ-61 מיליון שקל ב-2011, לקצב שנתי של כ-110 מיליון שקל (לפי דוחות ינואר-ספטמבר של 2014). מאז הודיעה נאוי על כוונתה להיכנס לשלד הבורסאי, זינקה מנייתה ב-130%, והחברה נסחרת היום בשווי כ-630 מיליון שקל.

האחים נאוי ניצלו את הרמות הגבוהות בהן נסחרת מניית החברה, ובשתי הזדמנויות בשנים קודמות מימשו נתח מהחזקותיהם בתמורה כוללת של כ-90 מיליון שקל. מימושים אלה, יחד עם עליית שוויה, סייעו לחברה להיכנס למדד היתר-50. כיום שני האחים יחד מחזיקים בכ-62% מהון החברה, בשווי של כ-400 מיליון שקל, ובית ההשקעות אלטשולר שחם הוא בעל עניין בה עם החזקה של כ-6% ממניותיה.

 הצמיחה באשראי שאחים נאווי נותנת ומקבלת
  הצמיחה באשראי שאחים נאווי נותנת ומקבלת