שלוש חברות בינלאומיות בשלב הסופי במכרז להפעלת הנמלים

החברות הן חברת TIL מהולנד שבבעלות MSC, קבוצת EUROGATE הגרמנית וקבוצת .SIPG- Shanghai International Port (Group) Co מסין

ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

3 חברות הפעלה בינלאומיות הגישו היום את הצעותיהן במכרזים להפעלת הנמלים החדשים באשדוד ובחיפה - שתי הצעות הוגשו להפעלת נמל הדרום באשדוד והצעה אחת להפעלת נמל המפרץ בחיפה. תקופת הזיכיון להפעלת הנמלים תהיה 25 שנה. המתמודדות הן:

■ חברת TIL מהולנד שבבעלות MSC, חברת הספנות השנייה בגודלה בעולם, מתמודדת על הפעלת נמל הדרום באשדוד.

■ קבוצת EUROGATE הגרמנית, מפעילת מסופי מכולות מהמובילות באירופה, מתמודדת על הפעלת נמל הדרום באשדוד.

■ קבוצת .SIPG- Shanghai International Port (Group) Co מסין, מהמובילות באזור המזרח הרחוק בתחום הפעלת מסופי מכולות, ומפעילת מסופי מכולות בנמל הגדול בעולם, נמל שנגחאי, מתמודדת על הפעלת נמל המפרץ בחיפה.

ההצעות כוללות את הצעה הכספית וההצעה הטכנית-עסקית. האחרונה כוללת תכנית להקמת התשתית העליונה, תכנית תפעולית ועסקית ושיטות תפעול בראייה סביבתית (נמל ירוק). תקופת ההפעלה היא לכ-25 שנה.

הרכיב עליו מתמודדות החברות הינו המחיר הקבוע שישולם לחברת נמלי ישראל בעד כל מכולה שתשונע על ידם בנמל. על פי המודל הנהוג במרבית הנמלים בעולם, חברת נמלי ישראל, הזרוע של המדינה לפיתוח נמלים, מקימה את הנמלים החדשים באמצעות הקבלנים שזכו במכרזי ההקמה, בכלל זה הקמת שוברי גלים, רציפים, ועבודות חפירה ימית, ואילו המפעיל הבינלאומי שיבחר יידרש לתכנן, לממן ולהקים את השטח התפעולי, כולל השלמת מערכות תשתית שונות (Service Infrastructure) כגון: חשמל, מים, תקשורת וכן הקמת מבנים תפעוליים שונים ( Superstructure). כמו כן, אחראי המפעיל לרכש ולהתקנת הציוד התפעולי - מנופים, כלי רכב ייעודיים, מערכות ניהול ומידע וציוד אחר הנדרש להפעלת נמל.

שר התחבורה, ישראל כ"ץ אמר כי "היום כבר ברור - שני נמלים חדשים קמים בישראל. אני מברך על הבעת האמון של החברות הבינלאומיות שהחליטו להגיע לישראל, להפעיל את הנמלים החדשים ולהפוך את ישראל למרכז תובלה בינלאומי. הרפורמה בנמלים תביא לתחרות, תייצר אלפי מקומות עבודה חדשים ותביא להורדת יוקר המחיה".

שלמה ברימן, מנכ"ל חברת נמלי ישראל: "חנ"י נחושה להעמיד למשק הישראלי שני נמלים חדשים שיופעלו בסטנדרטים בינלאומיים, יתנו מענה לצרכי המשק ויחוללו את התחרות החיונית בענף הנמלים, לשיפור השירות ולרווחת הציבור".