הפרקליטות: מי שיזייף הצבעה בבחירות צפוי למאסר בפועל

המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד אלי אברבנאל, הוציא הנחיה לגורמי התביעה לפיה בעבירות של הונאה, זיוף ופגיעה בטוהר הבחירות יש לדרוש מאסר בפועל שאינו ניתן לריצוי בעבודות שירות

בחירות לכנסת קלפי / צלם: אריאל ירוזלימסקי
בחירות לכנסת קלפי / צלם: אריאל ירוזלימסקי

פרקליטות המדינה מתריעה מפני זיופים במהלך הבחירות לכנסת שייערכו ביום שלישי הקרוב, ומנחה את גורמי התביעה השונים לבקש מבתי המשפט עונשי מאסר בפועל למי שיפר את חוק הבחירות ויפגע בטוהר הבחירות.

המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, עו"ד אלי אברבנאל, הוציא היום (ה') הנחיה לגורמי התביעה לקראת הבחירות הכלליות לכנסת. מטרת ההנחיה היא להביא להחמרה במדיניות הענישה ביחס לעבירות של הונאה וזיוף, שמטרתן להטות את תוצאות הבחירות לכנסת.

בהנחיה נאמר כי הכלל הוא שיש להציג לבית המשפט עמדה עונשית לפיה ראוי להטיל מאסר בפועל שאינו ניתן לריצוי בעבודות שירות על המעורבים בעבירות אלה, הכוללות קשת רחבה של מעשים.

מדי מערכת בחירות, נתקלות הרשויות בתופעה חמורה של מעשי הונאה וזיוף, שמטרתם להטות את תוצאות הבחירות לכנסת. מדובר בקשת רחבה של מעשים: החל ממקרים בהם אנשים מגיעים לקלפי ובוחרים באמצעות תעודות זהות שאינן שלהם (בדרך-כלל תעודת זהות של נפטרים או של אנשים השוהים בחו"ל) - ועד למקרים חמורים במיוחד בהם בעלי תפקיד בוועדות קלפי פועלים כדי להטות את תוצאות הספירה. מעשים אלה מהווים עבירה לפי חוק הבחירות לכנסת.

"קיים בסיס ממשי לקבוע כי מדובר בתופעה רחבה", כתב עו"ד אברבנאל, שציין כי דוח מיוחד של מבקר המדינה שפורסם בשנת 2014 העלה חשד כי בבחירות לכנסת ה-19 נעשו כ-1,500 מעשי זיוף והונאה.

"תופעה זו חמורה, הן בגין הפוטנציאל הקיים בה להטות הלכה למעשה את תוצאות הבחירות, והן משום הזלזול בהליך הדמוקרטי הגלום בה. החובה לשמור על טוהר הבחירות ותקינותן מחייבת להתייחס למעשים כאלה במלוא החומרה ולחתור לצמצומם ככל הניתן, כדי להבטיח את הגינות הבחירות ומילוי רצון הבוחר".

לדברי פרקליטות המדינה בהנחיה לגורמי התביעה בארץ, "מדיניות הענישה הראויה וההולמת בעבירות אלה היא השמתו של מבצע העבירה מאחורי סורג ובריח, כדי שיהרהר במעשיו, ולא יעזו - הוא ואחרים - להשתמש בשיטות נלוזות כאלה להטיית התוצאות של הבחירות. קביעה זו, בכל הכבוד, הולמת את חומרת המעשה ואת השלכותיו המזיקות".

אשר על כן, ובעצה אחת עם פרקליט המדינה, מבקש עו"ד אברבנאל מגורמי התביעה השונים להתייחס בחומרה לעבירות אלה "ולקבוע בגינן עמדה עונשית, שתדרוש ככלל מרכיב של מאסר בפועל שלא ירוצה בדרך של עבודות שירות".

לדבריו, "יש להחיל עמדה זו על כל קשת המעשים המתוארת לעיל. דהיינו - ככלל, יש לטעון בפני בתי המשפט כי מן הראוי להטיל מאסר בפועל שאינו לריצוי בעבודות שירות, גם על אדם המעורב, בעצמו, כמסייע או כמשדל, באירוע יחיד של הצבעה באמצעות תעודת זהות של אחר".

מובן שככל שחומרת המעשה עולה - כך ראוי להחמיר במשך המאסר. כך יהיה אם אדם המארגן הצבעה של כמה אנשים באמצעות תעודות זהות שאינן שלהם או מזייף תוצאות בקלפיות תוך ניצול היותו בעל תפקיד בוועדת קלפי.