יום שלישי, 22:00: מי ינצח על המסך בערב הבחירות?

חברות החדשות משקיעות מיליוני שקלים באולפנים, בגימיקים קומיים ובמדגם בחירות ייחודי ■ אבל היום שאחרי לא צפוי להיות חגיגי, ואחרי שהחברות יוכיחו "למי יש יותר גדול", הן יישארו עם גל של קיצוצים דרמטיים

כנסת ישראל תככב בשידורי החדשות של ערוץ 2 כבר ביום ראשון הקרוב. מיליון וחצי שקל, על-פי ההערכות, הושקעו בהפקת יום הבחירות של חדשות 2, שגולת הכותרת שלו תהיה הקמת אולפן שקוף בגודל של 12X10 מ"ר ברחבת הכנסת בירושלים. במוצאי שבת ייחשפו לראשונה הצופים לאולפן בפריצת שידורים מיוחדת למהדורת החדשות, והחל מראשית השבוע הבא, שבוע הבחירות, כל השידורים של החברה ישודרו מהאולפן.

בעבור צופי הטלוויזיה, יום הבחירות נראה כיום חגן של חברות החדשות המרכזיות. אולם מאחורי הקלעים, "חג" זו ההגדרה הרחוקה ביותר מהמאבק שמתנהל על תשומת-הלב של הקהל. חברות החדשות מגויסות כולן כדי להוכיח את עליונותן בפירוטכניקה ייחודית, באתרי שידור יוצאי דופן ובטאלנטים ופרשנויות. במילים אחרות, הן מבקשות להבהיר, "למי יש יותר גדול".

במדינה שבה יש מערכת בחירות אחת לשנתיים, ובין לבין עימותים צבאיים ושלל אירועים חדשותיים הרי-גורל אחרים, משמעות הדבר מחיר כלכלי כבד שלא בטוח שגופי השידור הישראלים על מצבם הרעוע יכולים לממן.

לכן, לפני שנפרט בהרחבה על מה שצפוי לקרות בערב הבחירות בערוצים השונים, חשוב להבהיר כי הבוקר שאחרי לא יהיה קל לעובדי חברות החדשות, כי אז יחלו הקיצוצים הדרמטיים שיממנו את השידורים הגרנדיוזיים.

תוצאות בטיימס סקוור

ערב הצגת מדגמי ההצבעה בשנת 2013 הוגדר על-ידי העיתונות, גם על-ידינו, כיום הכיפורים של חדשות 10. בשעה 22:00 בלילה בדיוק צפו בחדשות 2 45% ממשקי-הבית היהודיים - בעוד שבחדשות 10 צפו 10.3% בלבד.

בחדשות 10 לא יכולים להרשות לעצמם מספרים דומים גם השנה. אמנם יש נטייה טבעית כמעט לציבור להתחבר לערוץ 2 באירועים לאומיים, גם כשהשידור זהה לחלוטין כמו בנאום הקונגרס למשל, אבל חדשות 10 של שנת 2015 שונה מזו של לפני שנתיים. לאורך השנים שעברו מאז היא הצליחה לחבר אליה יותר צופים, וממוצע הצפייה שלה עלה בהדרגה. ההערכה היא כי 15%, עלייה של 50% לעומת אירוע הבחירות הקודם, ייחשב כהישג משמעותי.

במהלך הערב תשלב חדשות 10 נכס חדש שלה - צוות "גב האומה" בניצוחו של ליאור שליין. בכך הם ינסו לתת המאבק במשדרי "ארץ נהדרת" של קשת שישולבו, בשידור חי, בשידורי חברת החדשות של ערוץ 2 באותו הערב.

האולפן של חדשות 10 נבנה על גג עיריית תל-אביב, ותוצאות המדגם - שיערוך פרופ' קמיל פוקס - ישודרו במקביל בכיכר רבין ועל אחד ממסכי כיכר טיימס בניו-יורק, לא פחות.

באולפן על הגג המשקיף על גוש דן תשב תמר איש-שלום, ולצדה פרוסים בעשרות מוקדי השידור השונים רביב דרוקר, נדב פרי, נדב איל, רפי רשף, גיא זהר, מוטי קירשנבאום וירון לונדון, טלי מורנו, אושרת קוטלר, אלון בן-דוד וצבי יחזקאלי.

את הקואליציות האפשריות ירכיב רביב דרוקר במיצג גרפי מיוחד שישתרע על כל פני כיכר רבין כולה. את המשדר יערוך העורך הראשי של מהדורת החדשות של הערוץ, ישראל טויטו, ולצדו העורכת רותם שדות, ויביים המפיק הראשי של החברה, אמנון ברקאי.

על-פי ההערכה, בערב השידורים של חדשות 10 הושקעו כ-1.1 מיליון שקל.

מעניין לציין כי בתווך של התחרות בין חדשות 10 ו-2 תהיה חברת אולפני הרצליה, שאנשיה ילוו טכנית ויספקו ניידות לשתי חברות החדשות.

הכוכבים של קשת

בחדשות 2 לא מתכוונים לעשות לחדשות 10 חיים קלים באותו הערב. כבר מתחילת השבוע שוקדים בחדשות 2 על הקמת האולפן ברחבת הכנסת, כשחדר השליטה - הקונטרול - יישאר בנווה-אילן.

את המשדר תוביל יונית לוי, כשלצדה באולפן עמית סגל, רינה מצליח, אמנון אברמוביץ' ואודי סגל. אילנה דיין תשדר ממטה הליכוד, ודני קושמרו וקרן מרציאנו הוצבו במטה המחנה הציוני.

בליל הבחירות תשבור חדשות 2 את השיא של עצמה במוקדי שידור עם 26 נקודות, והעיתונאי ליאור פרידמן יציג את מבנה הקואליציות האפשריות, על-פי המדגם של מינה צמח ומכון דחף, באופן וירטואלי על רחבת הטקסים של הכנסת.

בחדשות 2 אומרים שתוקדש תשומת-לב מיוחדת לניו-מדיה, בפייסבוק ובטוויטר, והיא תשולב באופן אורגני במסך. את המשדר יערוך סמנכ"ל התוכן גיא סודרי, יביים אבי אטיאס סמנכ"ל הטלוויזיה והניו-מדיה שמביים את המשדר הזה, והמפיק הראשי יהיה גוסטבו קולונסקי.

סוד הקסם של שידורי הבחירות של חברת החדשות הוא ללא ספק גם בהתגייסות של זכיינית ערוץ 2 קשת לטובת הצלחת ערב השידור. כוכבי הזכיינית ילוו את יום השידורים לכל אורכו, ובהם גלית גוטמן ויואב לימור, אסי עזר ורותם סלע, צביקה הדר וקרן פלס, נסלי ברדה, דרור גלוברמן, נדב בורנשטיין, חיים אתגר ואף בשלני "מאסטר שף".

בשעה 17:00 יעבור השידור לחדשות 2 ונבחרת כתביה. כמובן שגולת הכותרת תהיה "ארץ נהדרת", שיעבירו תוכנית בחירות מיוחדת ויגיבו בזמן אמת ובשידור חי לתוצאות המדגמים.

אולפן חדש לערוץ 1

שחקן נוסף נוכח במערכת הבחירות הזו יותר מתמיד הוא ערוץ 1. גם שם לא יסתפקו ב-7.5% הצפייה שהתקבלו בשעה 22:00 בלילה ב-22 בינואר 2013.

את שידורי ערוץ 1 יוביל יעקב אילון מאולפן חדש שנבנה בהשקעה של מאות אלפי שקלים באולפן נקדי שבמבנה הישן והטוב שבשכונת רוממה בירושלים. האולפן, רחב-ממדים וחדיש, ייראה גם בערוץ 9 דובר הרוסית, בערוץ האתיופי ובערוץ 33 של רשות השידור.

אנשי ערוץ 1 יתפרסו ב-20 מוקדי שידור, כשלצד אילון באולפן תשב מנהלת חטיבת החדשות של הערוץ, אילה חסון. במטה הליכוד שובצו אמיר אבגי ומירב מילר, ובמטה המחנה הציוני גאולה אבן ועודד שחר. יורם כהן יערוך את המשדר, ג'מאל (ג'ימי) סובחי הוא הבמאי, והמפיקה תהיה סימה מואס.

מרבית הכסף של יום השידורים בערוץ 1 הושקע באולפן החדש, עם טכנולוגיה וגרפיקה חדשניים, ובניגוד לאולפנים הארעיים שהוקמו במיוחד אצל המתחרים, הוא אמור להמשיך ולשרת את חדשות הערוץ הראשון גם בעתיד.

יהבה של רשות השידור היא כמובן על המגדם של חברת טלסקר וסטלה קריוף, שידגום 66 אלף נסקרים.

הערוצים הקטנים מצטרפים לחגיגה

למרות שעיקר הצופים המוחלט יהיה באחד משלושת הערוצים המרכזיים, גם הערוצים הקטנים יותר יקדישו שידורים מיוחדים לבחירות. כך למשל, ערוץ 20 יספק מדגם משלו בשעה 22:00 בלילה, בניצוחו של פרופ' יצחק כ"ץ, ומכון מאגר מוחות. שידורי הערוץ המכונה ערוץ המורשת יחלו באותו היום בשעה 17:00 וימשכו אל תוך הלילה, כשבשעה 20:00 בערב, בעיצומה של ההצבעה, ישדר הערוץ משדר בן שני פרקים ברצף ובו ראיון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

גם ערוץ i24news, שמשודר מישראל לעולם, ישדר מדגם משלו, כשאת ערב השידורים כולו של הערוץ באנגלית תעביר, כמובן, לוסי אהריש.

בערוץ המוזיקה 24 תשודר תוכנית חגיגית של "מה אתם שומעים" בהנחיית חיים אתגר, סיון קליין וקותי סבג. קרן פלס וצביקה הדר יציגו בתוכנית מיוחדת את בחירות השירים של הפוליטיקאים הבולטים במערכת הבחירות.

אורית לביא נשיאל והעיתונאי הוותיק שלום קיטל יגישו את משדר הבחירות המרכזי של ערוץ הכנסת ביום שלישי החל מ-21:00. בשעה 22:00 בדיוק ישודר סקר הבחירות של הערוץ, בשיתוף מכון פאנלס בראשות מנחם לזר. כתבי ערוץ הכנסת, ובהם ראש הדסק הפוליטי ירון אברהם, יתפרסו בעמדות השידור במפלגות השונות.