המשטרה: להעמיד לדין את בנצי ליברמן בגין הפרת אמונים

החשד: ליברמן, מנהל רמ"י הנבצר, קידם עניינים של קרדן נדל"ן אף שהיה נגוע בניגוד עניינים ■ בנוסף ממליצה המשטרה להעמיד לדין את חה"כ לשעבר נחום לנגנטל, חברו ומקורבו של בנצי ליברמן, בגין סיוע להפרת אמונים

בנצי ליברמן / צילום: איל יצהר
בנצי ליברמן / צילום: איל יצהר

המשטרה ממליצה להעמיד לדין את מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הנבצר, בנצי ליברמן, בגין ביצוע עבירות של הפרת אמונים, בכך שקיבל החלטות וקידם עניינים הנוגעים לחברות שונות, כאשר המייצג מטעם אותן חברות שפעל מול ליברמן היה חבר הכנסת לשעבר, נחום לנגנטל, חברו ומקורבו. את לנגנטל ממליצה המשטרה להעמיד לדין בגין סיוע להפרת אמונים.

נזכיר כי עם חשיפת הפרשה בינואר האחרון ביקש ליברמן לפרוש מתפקידו כמנהל רשות מקרקעי ישראל.

בתום החקירה בעניינו של ליברמן העומד בראש הרשות מאז 2011, הודיעה היום (ה') המשטרה כי ראש אגף החקירות והמודיעין קיבל את עמדת צוות החקירה כי נתגבשה תשתית ראייתית מספקת להעמדתו לדין של ליברמן בגין ביצועה של עבירת הפרת אמונים. כן הודיעה המשטרה כי התגבשה תשתית ראייתית לסיוע לביצועה של עבירת סיוע להפרת אמונים על-ידי לנגנטל.

חשד מרכזי נוגע להתנהלות ליברמן ולנגנטל בנוגע לחברת קרדן נדל"ן יזום ופיתוח בע"מ, בה שימש ליברמן כיועץ חיצוני טרם מינויו לראשות רשות מקרקעי ישראל. ביחס לחברה זו חתם ליברמן עם מינויו לראש הרשות על הסדר למניעת ניגוד עניינים, בו התחייב שלא לעסוק בנושאים הקשורים לחברת קרדן.

קרדן עוסקת בייזום ובפיתוח פרויקטים למגורים ולנכסים מניבים, בין היתר באמצעות אחזקה בחברה-הבת "אל הר הנדסה ובניין" המקימה אלפי יחידות דיור בארץ. החשד המשמעותי ביותר נגד ליברמן הוא קידום עסקה שביצעה "אל הר הנדסה ובניין", שלנגנטל הוא חבר דירקטוריון בה. המדובר בפרויקט רמת אלישיב בעיר לוד, שקידם לכאורה ליברמן כראש רמ"י, למרות קשריו עם לנגנטל ולמרות שבעבר שימש בעצמו יועץ של החברה - ולכן, לכאורה, אסור היה לו לעסוק בענייניה.

לפי החשד, ליברמן פעל בניגוד להסכם איסור ניגוד עניינים שעליו חתם עם כניסתו לתפקיד, כשאישר לקרדן למכור לחברת רוטשטיין מגרש להקמת 94 דירות בפרויקט רמת אלישיב. המשטרה מציינת כי לא ניתן היה לבצע את העסקה ללא אישור הרשות, וכי היא הניבה לקרדן יותר מ-5 מיליון שקל.

מחקירת המשטרה בנוגע ללנגנטל עולה כי הוא פעל כבעל עניין בפרויקט של קרדן בלוד וכמי שצפוי היה להרוויח מקידום העסקה. כמו כן ייצג לנגנטל מספר חברות נוספות בהתנהלות מול רמ"י, תוך שעשה שימוש בקשריו הקרובים עם ליברמן והפיק רווח כספי לכיסו.

תיק החקירה יועבר בימים הקרובים למחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה אשר ליוותה את החקירה, לקבלת החלטה סופית לגבי ההעמדה לדין של ליברמן ולנגנטל.

עורכי הדין ד"ר יעקב וינרוט, ציון אמיר ועמית חדד המייצגים את בנצי ליברמן: "יש לזכור כי החקירה החלה בחשש לעבירות שחיתות ובחשש כי מדובר היה בשוחד ממש. מתברר כי לא מדובר בשוחד, וכי לא היה שוחד. טענת המשטרה היא כי מר ליברמן פעל בניגוד לעניינים נוכח העובדה שחברות מסוימות שפנו אליו היו מיוצגות על-ידי חבר שלו. הטענה הזו היא טענה שתופרך לחלוטין בשימוע שייערך בפני הפרקליטות, ואנו נבקש שימוע שיערך מהר ככל האפשר".

עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג, המייצגות את עו"ד נחום לנגנטל, מסרו בתגובה: "נחום לנגנטל פעל ללא רבב, הן בתפקידיו הציבוריים בעבר והן כאדם פרטי בשנים האחרונות. אנו מאמינות כי בתום בדיקת הפרקליטות יתברר כי לנגנטל, אשר בתקופה הנדונה היה אדם פרטי ולא איש ציבור, פעל בתום-לב ולא עבר כל עבירה".