מניות הבנקים נפלו בבורסה מחשש לרפורמה שיבצע כחלון

מדד הבנקים צונח ביותר מ-3% לאחר שנתניהו הצהיר כי ייתן למשה כחלון את תיק האוצר אחרי הבחירות ■ אחרי רפורמת הסלולר של כחלון, מניות הסלולר צנחו בעשרות אחוזים - ובשוק חוששים ממה שהוא עלול לעשות לבנקים

מדד המעו"ף בשיא, אך מניות הבנקים נופלות היום (א') בבורסה, בעוד המשקיעים מתחילים לגלם את כניסתו של משה כחלון למשרד האוצר אחרי הבחירות. לפי הסקרים, כחלון יהפוך ללשון מאזניים, וסיכוייו להתמנות לשר האוצר - תפקיד אותו סימן בקמפיין הבחירות שלו - גבוהים מאוד. הבוקר הבטיח ראש הממשלה בנימין נתניהו כי אם הוא ירכיב את הממשלה הבאה - כחלון יהיה שר האוצר שלו.

כחלון מתחייב לבצע רפורמה מהותית במערכת הבנקאות הישראלית ובעיקר לפתוח את הענף לתחרות, כפי שעשה בשוק הסלולר. בבורסה מקשיבים לכחלון ולאור הסבירות הגבוהה שהוא ימונה לשר האוצר הבא - המשקיעים שולחים את מניות הבנקים מטה, כמו למשל הפועלים , לאומי , דיסקונט ומזרחי טפחות .

כזכור, לאחר שרפורמת הסלולר שביצע כחלון נכנסה לתוקף, מניות הסלולר נחתכו בעשרות אחוזים והשלכות הרפורמה מורגשות עד היום. כך, למשל, "גלובס" חשף היום כי פרטנר דוחה תשלומים לספקים. (לסיפור המלא)

הדעות בשוק ההון באשר לעתיד הבנקים אם כחלון ייכנס למשרד האוצר חלוקות. כלכלני בית ההשקעות הלמן-אלדובי מעריכים כי "הירידות היום במניות הבנקים מקורם בהצהרה של נתניהו כי ימנה את מר משה כחלון לתפקיד שר האוצר בעוד זה מכיל במצע המפלגה צעדים שעיקרם הורדת העמלות במערכת הבנקאית, עובדה אשר צפויה לפגוע ברווחיות הבנקים. הצהרה זו של רה"מ סוללת את דרכו של כחלון למשרד האוצר. ניתן להניח כי למרות התמחור הנוח של המערכת הבנקאית בישראל, חוסר הוודאות הרגולטורי ימשיך להעיב על הסקטור בתקופה הקרובה".

מצד שני, ישנם גם אנליסטים שלא ממהרים להשוות בין ענף הסלולר לבנקים. "למרות האיום של כחלון על הבנקים, גם השוק מבין שלא מדובר באותו סדר גודל של רפורמות, ולכן ייקח זמן, אם בכלל, עד שהסקטור ירגיש את ידו של כחלון באוצר", מסביר ליאור קידר מברק בית השקעות. "סביר להניח גם שלכחלון, אם אכן יישב באוצר, יהיו נושאים דחופים ובוערים יותר להתמודד איתם בשנתו הראשונה. לכן, למרות הירידה היום במניות הבנקים, לא מדובר בהתחלה של מגמה לטווח הארוך. אם כבר, אולי נוצרה כאן הזדמנות קנייה שכדאי לנצל לפני שחוזרים לשיגרה".