פורסמו הזוכים שיקימו קרנות לשילוב בעלי מוגבלויות בשוק העבודה

עמותת קרן דואליס להשקעות חברתיות ועמותת רשת הון סיכוי לישראל Israel Venture Network - IVN יקימו ויתפעלו קרנות להשקעה בעסקים חברתיים בישראל

כסא גלגלים /צילום: שאטרסטוק
כסא גלגלים /צילום: שאטרסטוק

עמותת קרן דואליס להשקעות חברתיות ועמותת רשת הון סיכוי לישראל Israel Venture Network (IVN) יקימו ויתפעלו קרנות להשקעה בעסקים חברתיים בישראל, שיתמקדו בשילוב אוכלוסיות מוחלשות ואנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה.

ועדת המכרזים הבינמשרדית בהובלת האוצר, ובשיתוף המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה והמוסד לביטוח לאומי, בחרה היום (א') את הזוכים במכרז להקמה והפעלת קרנות יוזמה חברתית, על פי מודל המאפשר ל"משקיעים חברתיים" להעניק הלוואה נושאת ריבית לטובת קידום מטרות חברתיות, ולהגדיל בצורה משמעותית את היקף הכספים המושקעים בעסקים חברתיים.

הסכום הכולל שגייסו הקרנות ממקורות פילנתרופיים וממקורות עסקיים עומד על כ-30 מיליון שקל, נוסף על 20 מיליון שקל שהקצתה הממשלה באמצעות האוצר וקרנות הביטוח הלאומי.

קרנות "יוזמה חברתית" הוקמו בדומה ל"תוכנית יוזמה" משנות ה-90, שבמסגרתה העניקה הממשלה דחיפה משמעותית לתעשיית הון הסיכון בישראל ויצרה אקלים המעודד השקעות בתחום ההיי-טק הישראלי. קרנות "יוזמה חברתית" נועדו לאפשר ליזמים חברתיים לקבל מימון לעסקים חברתיים שמשלבים אוכלוסיות מוחלשות בשוק התעסוקה בישראל. פעילות הקרנות תלווה במחקר ארוך טווח, שיבחן את מודל ההקמה וההפעלה של קרנות ועסקים חברתיים, ואת תרומתן לשילוב אוכלוסיות מוחלשות בשוק העבודה.

הקרנות יתחילו לפעול במחצית 2015. כל קרן תאוגד כחברה לתועלת הציבור (חל"צ) ללא כוונת רווח, שהנהלתה תורכב מדירקטוריון הכולל חברים בעלי רקע כלכלי וחברים בעלי רקע חברתי. כדי לסייע לקרנות לגייס מקורות פילנתרופיים ניתנה החלטה מקדמית של רשות המסים לגבי יכולתן של הקרנות לקבל אישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, באופן שיעניק לתורמים להם הטבת מס. תקופת ההשקעה של כל קרן תעמוד על 3 שנים מיום החתימה על ההסכם.

חנוך ברקת, יו"ר קרן דואליס להשקעות חברתיות: "זהו יום מאוד מרגש בעבורנו. ב-2010 הצגנו בכנס שדרות נייר עמדה להקמת מרכז לקרן היוזמה, אני שמח שיוזמה הגיע לכדי מימוש ובתקופה יחסית מהירה. הקרן ליוזמה היא התערבות ממשלתית ראשונה ואסטרטגית, שמהווה אבן דרך בהקמת תעשייה של עסקים חברתיים בישראל".

מיכל זימלר מנכל IVN: "מדובר בצעד פורץ דרך וחדשני של הממשלה. אנו שמחים על בחירתנו ונרתמים בכל כוחנו, כפי שעשינו ב - 13 שנים האחרונות, למען מגזר חשוב זה והצמחתו. לראשונה, חברו כאן שלושה מגזרים - הממשלה, גורמים עסקיים ופילנתרופיים לקרן השקעות אחת. IVN הצליחה לגייס סכום של למעלה מ - 14 מיליון ש"ח מגופים מוסדיים פיננסיים בד בבד עם גופים פילנתרופים גדולים מהארץ ומהעולם, במודל של השקעות הון ופילנתרופיה. שילוב ראשוני וייחודי שאנו מקווים שיסלול את הדרך למודל חדש של השקעה בעולם החברתי בכלל, ובעסקים חבריים בפרט".