המשבר ברוסיה והמיתון באירופה מחסלים מושבים בערבה

מגדלי הפלפלים בערבה תקועים עם המלאים ליצוא, נקלעים לחובות כבדים, ו"כמו שזה נראה כרגע - אין שנה הבאה", אומר שאול גוטמן ממושב עידן ■ עומר קניון מעין יהב מאשים: "מי שמנהל את המדינה שכח אותנו"

שאול גוטמן / צילום: רפי קוץ
שאול גוטמן / צילום: רפי קוץ

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמנם הופיע השבוע בציבור, לאחר היעלמות מסתורית שעוררה גל של שמועות, אבל גם קודם לכך, נוכחותו הורגשה מאוד במרחק אלפי קילומטרים מדרום למוסקבה: בערבה הארץ ישראלית. זה אולי נשמע מופרך, אבל הנה תקציר התסריט, שדומה שאין טוב ממנו כדי להדגים עד כמה מסוכנת ולא צפויה יכולה להיות הגלובליזציה.

בקיץ שעבר פלשה רוסיה לאוקראינה וסיפחה אליה את חצי האי קרים; פרצה מלחמה; ארצות הברית ומדינות מערב אירופה הטילו על רוסיה סנקציות; פוטין הודיע שבתגובה רוסיה תפסיק לרכוש סחורות מהמערב; סנקציות המערב (ומחירי הנפט הקורסים) החלו להשפיע על הכלכלה הרוסית והרובל התרסק בעשרות אחוזים; ברוסיה החל מיתון עמוק; והנה מגיעה הפואנטה שרלבנטית לסיפור שלנו: חקלאי הערבה, ש-80% מהפלפלים שהם מייצאים (וכ-65% מכלל הפלפלים שהם מגדלים) נועדו לשוק הרוסי, מצאו את עצמם מוכרים את תוצרתם במחירי הפסד והחלו לשקוע בחובות כבדים.

"אם הכול היה בסדר, היינו מצליחים להתגבר על המצב הייחודי שנוצר בחודשים האחרונים, אבל למעשה, זה היה הקש ששבר את גב הגמל", אומר עומר קניון, בן 46 ממושב עין יהב, שמנהל את המשק שלו ושל אמו, ומגדל פלפלים (70 ומשהו דונמים) ומלונים (40 דונמים).

"אירופה לא קונה כי יש שם מיתון מטורף, ורוסיה לא קונה כי פשוט אין להם כסף שם, והם עברו לאכול תפוחי אדמה, ומה שקורה זה שאני מופסד בערך שני שקל על קילו. כדי להחזיר את ההוצאות של הגידול והמשלוח, אני צריך למכור ב-4.5 שקלים לקילו ואני עכשיו מוכר ב--2.5 שקלים לקילו. כבעל משק שעושה פלוס-מינוס 600 טון בשנה... נו, אתה מבין איפה אני נמצא עכשיו מול הבנקים. כשאני רואה את המספר של הבנק, אני משתדל לא לענות, אף על פי שאני יודע שאני לא יכול להמשיך עם זה לאורך זמן".