ההמלצות החמות: 4 מניות שייהנו מממשבר המים העולמי

המשבר העמוק במשק המים העולמי ותקציבי הענק המופנים לתחום מייצרים הזדמנויות השקעה רבות ■ מדדי המניות המאגדים חברות מהענף אמנם לא משגשגים בינתיים, אולם בחירת חברות מדוקדקת צפויה להשתלם

מתקן של Ecolab האמריקאית / צילום: אתר החברה
מתקן של Ecolab האמריקאית / צילום: אתר החברה

השקעות ריאליות בתחומי המים הפכו בשנים האחרונות לאבן שואבת לחברות רבות, ובהן גם מקומיות. תקציבי הענק המופנים לפרויקטים שונים הביאו רבים להמליץ על התחום גם כהשקעה פיננסית. בפועל, בשנתיים האחרונות משיאים מדדי חברות המים השונים תשואות חסר מול מדד המניות העולמי ותשואת חסר משמעותית מול S&P 500.

מדד המים העולמי עלה בשנתיים האחרונות בכ-15%, לעומת עלייה של 20% במדד המניות העולמי; ומדד המים בארה"ב עלה בכ-7% לעומת 32% במדד S&P 500 באותה התקופה.

בשבוע שעבר נערך בלונדון כנס עולמי בנושאים הקשורים למים, מה שמחזק את הידוע לנו כי תחום המים צפוי להיות אחד התחומים שימשיכו להתפתח בלי קשר לעוצמת הצמיחה העולמית. האוכלוסייה העולמית, שצפויה לצמוח מעל 30% עד 2050, לפי האו"ם, תמשיך לייצר ביקושים גדלים למים נקיים מחד, ולזהם את הקיימים מנגד.

גם שינויים קיצוניים במזג האוויר, דוגמת הבצורת בברזיל או בקליפורניה, מאתגרים מדינות מפותחות ומתפתחות. לבסוף, תשתיות הולכת מים חסרות או ישנות גוררות אף הן אובדן מים יקרים וצורך בהשקעה מסיבית בהקמה והחלפת קווי מים קיימים.

מים, כידוע, מכסים כשלושה רבעים משטח כדור הארץ, אולם מהם כ-3% הם מים ראויים לשתייה, ומהם כמעט 70% כלואים תחת כיפות קרח, בעיקר בקטבים. ההיצע המועט, העלייה בכמות האוכלוסייה כאמור, וכן העלייה ברמת החיים במדינות רבות יוצרים משוואת ביקוש העולה על ההיצע. החוקרים והכלכלנים מתחרים בתחזיות שחורות לגבי עתיד המים בכדור הארץ. כיום ההערכה היא, כי לכמיליארד איש אין גישה למים נקיים, ועד 2030 כמחצית אוכלוסיית כדור הארץ תיתקל בבעיה זו.

מברזיל עד סין

דוגמאות קיצוניות לבעיית המים ניתן למצוא בסאו פאולו בברזיל, שם בצורת מביאה תושבים לחפור מתחת לבתיהם כדי לחפש מים, לנוכח צמצום באספקה וקנסות שמוטלים על החורגים מהקצבת המים. בקליפורניה, שבה חווים התושבים בצורת מתמשכת, מקימים את אחד ממתקני התפלת המים הגדולים בעולם - פתרון זה מתרחב גם בארצנו המתייבשת. בקליפורניה הוערך הנזק לחקלאות ולמגזרים אחרים, בגין הבצורת, בכ-2.2 מיליארד דולר בשנת 2014 לבדה.

סין היא דוגמה נוספת למדינה, הסובלת מבעיה קשה של מים נקיים זמינים, שמגיעה לידי מחסור של כ-10.5 טריליון גלון בשנה. הזיהום והתחלואה הביאו את הממשל להכריז בפברואר אשתקד על תוכנית לטיהור וטיפול במים בהיקף 2 טריליון יואן. על הצורך בהשקעה בתחום מעידה גם העובדה, כי בכ-300 ערים גדולות בסין אין תשתית טיפול בשפכים וביוב.

דוגמה נוספת לצורך במים במדינה מפותחת, היא תעשיית הפצלים בארה"ב - שם התרחבות ההפקה הביאה לבעיית אספקת מים, העומדת על 3-5 מיליון גלון לבאר; ומנגד הצורך בפינוי המים, שבהם נעשה שימוש, שמליחותם עולה בעקבות השימוש לרמה גבוהה שלא מאפשרת שימוש חוזר. חברות כמו דאו כימיקלים מנסות למצוא פתרון להזדמנות הכלכלית החדשה, שהתרחבה בשנים האחרונות.

תחום ההשקעות הפיננסיות במים מפותח למדי, והוא עולה בקנה אחד עם התעוררות ההשקעות הסביבתיות (Sustainable Investing), וכן עם ההשקעות המנסות לייצר ערך למשקיע תוך השפעה על סביבה וחברה (Impact Investing). בהקשר זה נציין את ריבוי הנפקות האג"ח הירוקות (Green Bonds), המיועדות למימון פרויקטי מים בלבד.

12 מדדי מים שונים הביאו לפריחה בתחום תעודות הסל העוקבות - למשל CWN של בלקרוק, העוקבת אחרי מדד המים הגלובלי; או PHO העוקבת אחרי זה של נאסד"ק. מדדי מים אחרים נסחרים, בין היתר, בסימולים CGW ו-FIW.

אחת הבעיות בחשיפה ישירה לתחום היא, כי לעתים קרובות רק חטיבה אחת בחברות כמו GE אוM3 עוסקת בתחום המים. בעיה נוספת, המסבירה גם חלק מביצוע החסר של מדדי המים, טמונה בכך שרבות מהחברות חשופות במישרין או בעקיפין גם לתחום הגז והנפט, שספג באחרונה ירידות חדות וביטול פרויקטים. גם שיוך חברות רבות לתחום התשתיות עשוי להתברר כבעייתי, לאור המתאם ההפוך של התחום לעליית תשואות עתידית בשוק האג"ח.

צומחות במהירות

בין החברות הישראליות הפועלות בתחום נציין את IDE, השייכת לחברה לישראל ולקבוצת דלק, מיה של קבוצת אריסון, שיכון ובינוי מים, נטפים, עמיעד מסננים, ארד, תה"ל ואחרות. בשווקים הגלובליים בתחום חברות רבות מומלצות על ידינו "החזק" ואף "מכירה", לאור האתגרים ברבעונים הקרובים.

בין המומלצות "קנייה" נציין את Ecolab - ECL , הצומחת במהירות יחסית וצפויה להמשיך לצמוח במהירות בשנים הבאות, למרות שכ-30% ממכירותיה לחברות אנרגיה. לאור צמיחתה, החברה נסחרת במכפיל מעט גבוה להמלצות הרגילות שלנו כאן, אך צמיחה של כ-10% השנה ושל כ-15% בשנה הבאה אמורה להצדיק את התמחור. החברה הגלובלית פועלת בתחומי טכנולוגיות מים ואנרגיה, תוך שמירה על ערכי סביבה.

חברת Pennon הבריטית, המספקת מים לכ-1.65 מיליון תושבים, פועלת בתחומי טיפול בפסולת והפקת אנרגיה ממנו. תחום המים באנגליה נחשב לתחום בסיכון נמוך יחסית, המניב תשואת דיבידנד נאה. לצד בהירות רגולטורית במחירי המים, נפתחת אפשרות להתרחבות על ידי רכישות. 10% מהכנסות החברה נובעים מסין, והשאר מבריטניה.

חברת China Everbright (סימול 257:HK) פועלת בתחומי טיהור פסולת (68% מהכנסותיה) וטיפול במים (24%), והיא אחת הגדולות בסין הפועלת בתחומי פסולת לאנרגיה. תחומי הפעילות נתמכים על ידי הממשל בעדיפות גבוהה, שאמורה להבטיח לחברה צמיחה גבוהה מאוד בשנים הבאות. ההכנסות מתחום המים צפויות לרדת לרמה של 15% בשנת 2016.

חברת Danaher - DHR הכתה את תחזיות השוק בדוח האחרון שפרסמה, תוך שהיא מציגה תזרים מזומנים חזק והצהרה על אפשרות ביצוע רכישות בקרוב. חטיבת המים והסביבה היא השנייה בגודלה בחברה, אחרי חטיבת הדיאגנוסטיקה, עם כ-18% ממכירות הקבוצה. החברה ביצעה 35 רכישות בתחום מאז 2001, וצפויה להמשיך להרחיב חטיבה זו.

לסיכום, ביצוע החסר בשנתיים האחרונות של מדדי מניות, המאגדים חברות בתחומי המים, אינו מבטיח ביצוע יתר בתקופה הקרובה; אולם המשבר העמוק במשק המים העולמי ותקציבי הענק המופנים לתחום מייצרים הזדמנויות רבות, הן בתחום הריאלי והן בתחום הפיננסי.

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

מניות המים
 מניות המים