לגארד: "על העולם להתכונן לתנודתיות אם הפד יפתיע"

מנכ"לית קרן המטבע הבינלאומית לקראת הודעת הריבית בארה"ב היום: "צריך להתכונן לבריחת הון; גם אם התהליך הזה ינוהל היטב, התנודתיות הצפויה בשוקי ההון עלולה ליצור סיכונים אפשריים ליציבות"

כריסטין לגארד שרת האוצר הצרפתייה / צלם:רויטרס
כריסטין לגארד שרת האוצר הצרפתייה / צלם:רויטרס

השווקים המתעוררים צריכים להתכונן לבריחת הון אם המשקיעים יופתעו מעיתוי או מקצב השינויים במדיניותן של הכלכלות המפותחות. כך אמרה מנכ"לית קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, יום אחד לפני שארה"ב צפויה לאותת על שינוי בעמדתה.

"ייתכן שאנו מתקרבים לנקודה שבה, לראשונה מאז 2006, ארה"ב תעלה את הריבית במועד מאוחר יותר השנה", אמרה אתמול (ג') לגארד במומבאי. "גם אם התהליך הזה ינוהל היטב, התנודתיות הצפויה בשוקי ההון עלולה ליצור סיכונים אפשריים ליציבות".

השווקים כבר מתמחרים במידה מסוימת את ההידוק האפשרי במדיניות הפד, אך קרן המטבע מעריכה כי תיתכן תנודתיות מסוימת בתגובה לעיתויו, קצבו והיקפו של מהלך כזה, לדברי לגארד. לגארד קראה לשיתוף פעולה רב יותר בין הבנקים המרכזיים בגיבוש מדיניות ככל שהם מתקרבים ל"נקודת שינוי".

לגארד אמרה שהיא חוששת מ"אפקט גלישה" של העלאת ריבית בארה"ב, שיגרום למהדורה חוזרת של המשבר שפגע בכלכלות מתפתחות לפני כמעט שנתיים, אחרי שיו"ר הפד דאז, בן ברננקי, רמז על סיום מוקדם לתוכנית קניית האג"ח על ידי הפד.

בנוסף לקריאתה לשווקים המתעוררים להתכונן לתנודות, קראה לגארד לכלכלות המפותחות להשתמש "בניסוחים ברורים ויעילים". לגארד גם ביקשה מהבנקים המרכזיים להתכונן לביצוע "הזרמות מזומנים "זמניות - אך אגרסיביות" בתגובה לכל תנודתיות שהיא.