מדד התחבורה: נתיבי איילון יורדים, גטקסי עולה

אמצעי התחבורה היחיד שרשם עלייה בפברואר הוא גטקסי, שלמרות שלושת הימים "החסרים", הנסיעות בה לא ירדו ואפילו עלו בשיעור זעיר

נתיבי איילון / צילום: מירב מורן
נתיבי איילון / צילום: מירב מורן

חודש פברואר הקצר מוריד את מספר הנסיעות בכל אמצעי התחבורה. הירידות הגדולות נרשמו בתחבורה המונית: הרכבת ירדה באופן משמעותי - 400 אלף פחות נוסעים מהחודש שעבר שהיה חודש שיא שבו נסעו בה 4.2 מיליון. כך ירד גם מספר הנסיעות בתחבורה ציבורית-המונית, המתבטאות בפנייה לאפליקציית מוביט - 8% פחות מבחודש שעבר.

בין כלי התחבורה האישיים - מכוניות, אופניים ומוניות, בולטת הירידה בנסיעות בכביש 6 (5%) ואחריה בשירותי הנתיב המהיר - חונים ונוסעים בו, 3.23% ו-2.13% בהתאמה. כמו כן נרשמה ירידה זעירה בשימוש בתל אופן (1.7%).

ירידות אלה אפשר להסביר בהבדל במספר הימים בחודש בכלל, וימי העבודה בפרט. לא כך הירידה בנתיבי איילון. נתיבי איילון מוסרים נתון יומי שאינו כולל שבתות וחגים, בניגוד לנתונים שמעבירים כלי התחבורה האחרים אשר סוכמים את כל הנסיעות בחודש. מכאן שהירידה באיילון, זעירה אמנם, מבטאת ירידה בשימוש, ולא רק ירידה במספר נסיעות שתלוי גם באורכו של כל חודש. להגנתם של נתיבי איילון נזכיר שגם בשנה שעברה נרשמה ירידה יחסית בפברואר, שבו נרשמו 728 אלף נסיעות, לעומת 739 אלף בינואר 2014.

אמצעי התחבורה היחיד שרשם עלייה החודש הוא גטקסי, שלמרות שלושת הימים "החסרים", הנסיעות בה לא ירדו ואפילו עלו בשיעור זעיר. הנתון אינו מעיד על עלייה במספר הנוסעים במוניות בכלל, אלא על מספר המזמינים מונית באמצעות האפליקציה. מה שאפשר ללמוד ממנו לבטח הוא שגטקסי גדלה, ובינתיים אין מתחרה באופק. החודש השיקה גקטסי את שירותיה באילת, ומעניין לראות אם יאפשרו לה לעבוד בנוחות עם נוסעים שיוצאים משדה התעופה המקומי, ולא יחזרו על המהלכים שנקטו נגדה בשדה התעופה בן גוריון.

מדד התחבורה
 מדד התחבורה