האוצר מאריך בחצי שנה את פוליסות הביטוח הסיעודי הקבוצתי

הוציא עדכון "לעריכת תוכנית לביטוח סיעודי" לפיה הביטוח הקבוצתי שלא לחברי קופות החולים יתאפשר עד לסוף 2015

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

הפיקוח על הביטוח באוצר, בראשות דורית סלינגר, מאריך את תוקפן של פוליסות הביטוח הסיעודי הקולקטיביות, שלא של קופות החולים, עד לסוף 2015. כך עולה מעדכון שלישי שהוציא הפיקוח ביחס להוראות "עריכת תוכנית לביטוח סיעודי", ש'מחסלות' את הביטוחים הקבוצתיים.

הוראות אלה כבר היו אמורות להיכנס לתוקף ואולם המועד האחרון הוארך גם בעבר. עד היום, הביטוחים הקבוצתיים הרגילים היו אמורים להסתיים באמצע 2015, ואז היו אמורים המבוטחים למצוא פיתרון בפוליסות הקבוצתיות של ארבע קופות החולים, או באמצעות ביטוחי הפרט.

לפני מספר חודשים יצא האוצר עם העדכון השני להסדרה החדשה לביטוחי הסיעוד הקבוצתיים, מהן עלה שהמרוויחות הגדולות מהמהלך הן חברות הביטוח, שלפי שעה לא נדרשו להשתתף במימון פתרון למבוטחים בביטוחים סיעודיים קבוצתיים שלא דרך קופות חולים - כלומר, החברים בביטוחים דרך מקומות העבודה, למשל.

על פי הערכות הדחייה רלבנטית לכ-200 אלף מבוטחים בביטוחי סיעוד קבוצתיים שהביטוח שלהם אמור להסתיים כאמור, ושמועד זה נדחה עתה. את היוזמה הראשונה ל"חיסול" פוליסות הסיעוד הקבוצתיות שאינן לחברי קופות החולים החלה האוצר עוד בקיץ 2011. מאז ועד עתה המהלך לא הבשיל וזכה לביקורת רבה, בעיקר מכיוון הכנסת.

חלק מעיקרי ההסדרה של האוצר בביטוח הסיעודי נוגעים לכך שקופות החולים ישווקו פוליסה סיעודית בתנאים אחידים, כאשר המעבר בין קופה לקופה לא יפגע בוותק הביטוחי ולא ידרוש חיתום רפואי (והתנאים והתמחור בפוליסה האחידה ייעשו לפי 3 קבוצות גיל, בהתאם למועד ההצטרפות).

ביטוח סיעודי נועד לספק מענה כספי לאדם שאינו מסוגל לבצע פעולות יומיות חיוניות או לאדם הזקוק להשגחה צמודה. הרוב המכריע של המקרים הסיעודיים מתרחש לאחר גיל 75 ולכן עלות הסיכון של ביטוח סיעודי בגיל מבוגר גבוהה בהרבה מעלות הסיכון של ביטוח דומה בגיל צעיר. זאת, במקביל לעובדה שההסתברות להפוך לסיעודי גוברת בגיל מבוגר.

האוצר: מחזור משכנתא אינו עילה לביטול הביטוח. בנוסף, הפיקוח על הביטוח הוציא היום חוזר שחל על כל חברות הביטוח ולפיו "עסקת מחזור משכנתה על ידי המבוטח לא תהווה עילה לביטול רציפות הכיסוי הביטוחי בפוליסה לביטוח חיים שנרכשה אגב עסקת המשכנתה". זאת, בין אם הביטוח האמור נרכש ישירות על ידי הלקוח או דרך הסוכנות של הבנק.]כמו כן, לדברי הפיקוח, "חברת הביטוח שבה מתנהלת הפוליסה אגב עסקת המשכנתה, תאפשר למבוטח להמשיך את הכיסוי הביטוחי אצלה, בפוליסה שברשותו או בפוליסה חדשה, באותם תנאים וללא כל צורך בחיתום רפואי מחודש. זאת, לגבי סכום ביטוח ותקופת ביטוח שאינם עולים על סכום הביטוח ותקופת הביטוח הקבועים בדף פרטי הביטוח, כפי שהיו בתוקף לפני ביצוע עסקת מחזור המשכנתה. האמור יחול באופן זהה גם על בקשת מבוטח להפחית את סכום הביטוח בפוליסת ריסק מוות קיימת".