ביוג'ן מדווחת על תוצאות חיוביות בניסוי לאלצהיימר

מדובר בניסוי במספר קטן של חולים, עדיין לא מול קבוצת ביקורת, אולם התוצאות מעידות על כך שהתרופה עשויה להאט באופן משמעותי את התפתחות הפגיעה הקוגניטיבית מן המחלה

תרופה דולרים / צלם: thinkstock
תרופה דולרים / צלם: thinkstock

ניסוי ראשוני בתרופה חדשה, שמפתחת חברת ביוג'ן, הראה תוצאות טובות בטיפול בחולי אלצהיימר. מדובר בניסוי במספר קטן של חולים, עדיין לא מול קבוצת ביקורת, אולם התוצאות מעידות על כך שהתרופה עשויה להאט באופן משמעותי את התפתחות הפגיעה הקוגניטיבית מן המחלה, אם היא ניתנת לחולים בשלב מוקדם וכאשר התסמינים עדיין קלים. למרות שמדובר בנתונים ראשוניים מאוד, מניית ביוג'ן זינקה ב-10%.

מספר רופאים מומחים בתחום טענו כי תוצאות הניסוי הן "חיוביות ביותר" ואנליסטים של החברה אמרו כי התוצאות היו טובות מעל למצופה בשלב זה. בנוסף להאטה בהתפתחות התסמינים של החולים, נצפתה גם ירידה בהצטברות של חלבונים במוח אשר נחשבים למזוהים עם התקדמות המחלה. יש ויכוח בקהילת חוקרי האלצהיימר האם החלבונים הללו אכן גורמים למחלה, או שהם מנסים להגן על המוח. אם המוצר של ביוג'ן אכן יימצא כמועיל גם בניסויים גדולים יותר, יהיה בכך אישוש לכך שהחלבונים הם חלק ממנגנון המחלה, ממצא שיכול לקדם פיתוח של תרופות נוספות.

בשנים האחרונות הפסיקו מספר חברות לפתח תרופות בתחום האלצהיימר, לאחר שמספר ניסויים מתקדמים בתרופות שנראו מבטיחות, נכשלו כישלון חרוץ לאחר שעלו מאות מיליוני דולרים.

שני מוצרים שמקורם בישראל נכללו ברשימה: מוצר שגילתה פרופ' בקה סלומון מאוניברסיטת תל אביב ומוצר שצמח במעבדה של פרופ' אילנה גוזס.