בנק ישראל לא עובר לריבית שלילית ולא משיק הקלה כמותית

(עדכון) - בהודעת הריבית שפורסמה אחה"צ נכתב כי הריבית תיוותר ברמה של 0.1% ■ כמו כן הבנק ממשיך לרמוז כי תיתכן הקלה כמותית בהמשך

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

למרות הסקירה הנועזת של HSBC, בנק ישראל החליט היום (ב') לא להוריד את הריבית ולא להשיק תוכנית הקלה כמותית.

בהודעת הריבית שפורסמה אחר-הצהריים נכתב כי הריבית תיוותר ברמה של 0.1%. כמו כן הבנק ממשיך לרמוז כי תיתכן הקלה כמותית בהמשך: "בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו, ויבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים על-מנת להשיג את מטרותיו - יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית - ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור".

בתגובה להודעת הריבית, הדולר ממשיך לרדת ב-1.2%, אחרי ששערו היציג ירד היום ב-0.9%, וכעת הוא נסחר סביב 3.974 שקלים. בבורסה נרשמו ירידות חדות בדקות שלאחר הודעת הריבית, אך הן התמתנו בהמשך:

בבנק ישראל מנמקים את ההחלטה לא להוריד לפי שעה את הריבית בציפיות האינפלציה המעידות על חזרה ליעד הממשלתי בשנה הקרובה: "על-פי הערכת חטיבת המחקר, כמו גם על-פי ממוצע תחזיות החזאים, ב-12 החודשים הבאים צפויה האינפלציה לחזור אל תוך תחום היעד, לסביבת גבולו התחתון; האינפלציה הצפויה על-פי הריביות הפנימיות של הבנקים עודנה מתחת ליעד. הציפיות לטווחים הבינוניים ירדו מעט החודש, והציפיות לטווחים הארוכים מצויות במרכז היעד".

עם זאת, בבנק מדגישים את הנתונים המקרו-כלכליים שפורסמו לאחרונה, אשר מעידים על תמונת מצב מעורבת בפעילות המשקית. "אינדיקטורים לפעילות הריאלית מצביעים על תמונה מעורבת ברבעון הראשון: מסתמנת חולשה מסוימת ביצוא, המדד המשולב עלה בפברואר ב-0.2%, ונתונים ראשוניים של סקר החברות מצביעים על המשך צמיחה בקצב המתון שאפיין אותה בשנה שעברה. האינדיקטורים בשוק העבודה מצביעים על המשך השיפור", נכתב בהודעה.

כמדי סוף רבעון מפרסמת חטיבת המחקר של בנק ישראל תחזית צמיחה מעודכנת. בבנק מעריכים כי המשק יצמח ב-3.2% ו-3.5% בשנים 2015-2016. לפי הערכות חטיבת המחקר, האינפלציה בשנה הקרובה תעלה ל-1.1% והריבית תיוותר על 0.1% עד סוף 2015.

"בנק ישראל עשוי לדחות את ההחלטה להוריד את הריבית, בעקבות התגובות בשווקים", העריך היום יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, לפני החלטת הריבית. "בבנק ישראל הופתעו מעוצמת ההשפעה של הספקולציה בדבר הקלה כמותית על המשקיעים בתל-אביב, אשר הייתה בסך-הכול תוצר של ניתוח של הודעת הריבית הקודמת, בשילוב המשך מגמת שליליות בעולם והתחזקות השקל. אני מאמין כי הייתה לבנק כוונה אמיתית להוריד היום את הריבית. עם זאת, הורדת ריבית היום תלבה את הרוחות בשוק והמשקיעים יצפו להקלה כמותית".

חברון העריך כי הרחבה כמותית, אם תינקט בעתיד, תגרום להמשך ניפוח בועת מחירי הדיור: "בנק ישראל מתרכז כרגע רק בשער החליפין. הוא רוצה פיחות ולא משיג אותו בעזרת ריבית אפסית, לא מוכן למגבלות בשוק המט"ח ולכן הפתרון עשוי להיות הדפסת כסף - במקרה של ריבית אפס, הדפסת כסף נעשית דרך הרחבה כמותית. הרחבה כמותית אומנם תשרת היטב את מטרתו של בנק ישראל להחליש את השקל, אך יחד עם זאת היא תוריד את התשואות הארוכות בישראל בחדות, במיוחד בעקבות גורם ההפתעה, מה שיוביל להמשך התנפחות הבועה בשוק הדיור ולהגברת הסיכונים בשוק האשראי".

ריבית בנק ישראל
 ריבית בנק ישראל