תיק ההשקעות המומלץ של ברק גרשוני מאלומות

גרשוני ממליץ לקצר את מח"מ האג"ח המקומיות בתיק ההשקעות ולהיצמד לתל-בונד20: "הדפוס של בנק ישראל יביא לכך שהעיוותים בשוק האג"ח עוד יחריפו"

ברק גרשוני / צילום: תמר מצפי
ברק גרשוני / צילום: תמר מצפי

על רקע סביבת הריבית הנמוכה, והתשואות הנאות שרושם מתחילת השנה האפיק הסולידי עקב כך, במבט להמשך השנה, בבית ההשקעות אלומות ספרינט צופים תנודתיות באפיק זה "ברמה שלא הורגלנו בה מעולם בעבר".

ברק גרשוני, מנכ"ל אלומות קרנות נאמנות, אומר כי "החודשים ינואר-פברואר המחישו באופן קיצוני עד כמה עוצמת התנועה בשוק הסולידי מחריפה ועולה על כל הציפיות, ככל שהריבית אפסית". עוד לדבריו בעניין זה, "הציפייה האופטימית לתשואה שנתית של 3%-3.5% באפיק השקלי והצמוד, בסביבת מח"מ 6 שנים עליה המלצנו (באוקטובר האחרון, א' ל') - התממשה כבר בחודשיים הראשונים של 2015".

גרשוני מדגיש כי "עובדה זו משאירה אותנו עם מרווח צר יותר של תשואות פוטנציאליות מכאן והלאה, ובהתאם לכך עם רמת סיכון גבוהה יותר".

באלומות ספרינט מסבירים כי "תשואות האג"ח בישראל עוברות תהליך של "הידמות" לתשואות האג"ח באירופה ונגררות לתמחורי יתר אגרסיביים, בעידוד מדאיג של בנק ישראל. הנתונים הכלכליים המקומיים חיוביים, ובנק ישראל מכיר בכך, אך בוחר להתעלם ולתת משקל יתר מהותי להתרחשויות מעבר לים".

גרשוני מעריך כי "המשך הדפוס הזה של בנק ישראל, הנסמך על המתרחש בחו"ל ופחות על תנאי השוק המקומי, יביא לכך שהעיוותים בשוק האג"ח עוד יחריפו".

"עם זאת", הוא מוסיף, "בנקודת זמן זו אנו מעדיפים דווקא לפעול בשוק האג"ח המקומי, בניגוד למגמה, ולקצר מעט את התיקים. זאת, ככל שמשוואת הסיכוי מול הסיכון נוטה אל עבר הסיכונים ומותירה סיכוי נמוך לתשואה סבירה". המח"מ המועדף על גרשוני באפיק השקלי הממשלתי הינו 4-5 שנים, "ובאפיק צמוד המדד הממשלתי אף פחות מכך, סביב 2-3 שנים", הוא אומר, "בהתאם לרווחי ההון האגרסיביים שנרשמו בו מתחילת השנה".

גרשוני סבור כי "הבריחה מתשואה שלילית נטו באפיק הצמוד הממשלתי תוביל לעדנה באפיק הקונצרניות צמודות המדד, חרף התשואות האבסולוטיות הנמוכות בו". הוא מעריך כי "המשקיעים ימשיכו 'להידחף' לעבר הסיכון הקונצרני, למרות שתימחור הסיכון של פירמות רבות לא משתקף כלל במחירי האיגרות הללו".

לראיית גרשוני, "היצמדות למדד התל-בונד 20, בתוספת בחירה סלקטיבית של אג"ח בודדות אשר עדיין נמצאות במתחם הסביר של סיכוי-סיכון, היא הבחירה הנכונה".

"לא להילחם בטרנד בשוק המניות"

בעניין הרכיב המנייתי, גרשוני מעריך כי "מצוקת התשואות באפיק הסולידי הממשלתי וההרחבה הכמותית באירופה, ימשיכו לתדלק את האפיק המנייתי בהמשך השנה. כל עוד יישאר מקור לאספקת כסף זול (מהבנק המרכזי האירופי או היפני), קשה יהיה לראות מימושים חדים בשוקי המניות".

גם באפיק המנייתי, ההמלצה של אלומות ספרינט היא "לא להילחם בטרנד, אך לנקוט בכל זאת משנה זהירות". בבית ההשקעות מגדילים את ההחזקה המנייתית בתיק ל-20%, לעומת 15% בביקורם הקודם במדור, וזאת בעקבות ההקלה הכמותית באירופה.

בתוך הרכיב המנייתי, ממליץ גרשוני על השקעה של 5% במדד הדאקס הגרמני, 10% בשוק האמריקאי, תוך התמקדות בסקטור הבנקים ובמניות ערך, ו-5% בשוק המקומי "בסביבת ת"א 100, בשילוב מספר מניות ספציפיות".

בהתייחס למניות המומלצות שלו, גרשוני ממשיך להחזיק בני"ע שהציג גם בביקור הקודם במדור, וביניהן וולס פארגו, לגביו הוא סבור כי "עם הצפי לעליית ריבית בארה"ב, אנו מעריכים שרווחי הבנק יעלו בהתאם".

לסיכום, גרשוני מבקש להדגיש כי "הסוגיה הקריטית ביותר היום בניהול תיק ההשקעות היא מציאת נקודת האיזון להשקעת הכסף הסולידי, כך שמחד לא יניב תשואה אפסית או אפילו שלילית נטו, ומאידך לא יעמיס סיכון מיותר על תיק ההשקעות, בייחוד עבור לקוחות סולידיים ביותר.

"התנודתיות בהמשך השנה צפויה להיות גבוהה, והרגישות לכל דיווח בתקשורת תהיה גבוהה מאוד. יחד עם זאת, ההמתנה בצד במזומן, כשהריבית באפס וסביבת האינפלציה נמוכה, אינה פתרון הולם".

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

תיק ההשקעות המומלץ של ברק גרשוני
 תיק ההשקעות המומלץ של ברק גרשוני
ההמלצות של ברק גרשוני
 ההמלצות של ברק גרשוני