נשיא אינטל ישראל מולי אדן פורש אחרי יותר משלושה עשרים

אדן: "הייתה לי הזכות לעבוד עם אנשים יצירתיים, אנשים שלאורך הזמן הפכו לחברים טובים" ■ מקורב: "אני לא אתפלא אם מולי יעסוק במשהו חברתי מתוך מטרה לשפר את הכלכלה והחברה, בדגש על חינוך"

מולי אדן / צלם: תמר מצפי
מולי אדן / צלם: תמר מצפי

סיומה של תקופה באינטל: הישראלי הבכיר בחברה, מולי אדן, פורש אחרי 33 שנים. בתפקידו האחרון שימש אדן כסגן נשיא בכיר בחברה, נשיא אינטל ישראל ומנהל קבוצת המיחשוב התפיסתי (Perceptual Computing). אדן - האיש והכובע - נחשב לטיפוס צבעוני שלא מהסס להתבטא ביחס לנושאים שמנהלים בכירים בתאגידים מעונבים אינם ששים לעסוק בהם.

יש שני היבטים שונים לפרישה של אדן. ההיבט המשמעותי יותר הוא האספקט האישי. "מדובר באיש בן 64 שכבר היה סגן נשיר באינטל", אומר אדם שמכיר אותו מקרוב, "וברמה האישית אני מבין אותו. מולי רוצה לעשות משהו אחר ואני מפרגן לו. מגיע לו להרגיש קצת רוגע ולא להתמודד כל הזמן עם הלחץ שנובע מהחיים בתפקיד בכיר בתאגיד אמריקאי. מה הוא הולך לעשות? אין לי מושג".

אדם שעבד עם אדן בשנים האחרונות דיבר על הקריירה שלו. "אנשים לא מבינים כמה הבן אדם תרם לאינטל במשך יותר משלושים שנה. הוא היה מעורב בכל הפיתוחים הגדולים של החברה במשך שלושה עשורים. הוא היה שם בזמן הפנטיום, בזמן סנטרינו ובזמן ה-Core (שלושה דורות של מעבדים שפותחו בחברה - ע.ר). בשנים האחרונות הוא עסק בנושא של ממשק אדם ומכונה ביישומים שמזכירים את הקינקט".

במהלך מספר שנים ניהל אדן את קבוצת המחשבים האישיים (PC), אשר מגלגלת מחזור של כ-32 מיליארד דולר בשנה.

אדם שמקורב לאדן הוסיף: "אני לא אתפלא אם מולי יעסוק במשהו חברתי מתוך מטרה לשפר את הכלכלה והחברה בדגש על חינוך". אדן עצמו מנוע מלהתראיין במסגרת ההסכם שלו עם אינטל. אמש הוא פרסם הצהרה שבה כתב: "אני עוזב את אינטל בתחושת סיפוק. הייתה לי הזכות להוביל קבוצות רבות באינטל, בשורה ארוכה של תפקידים. אבל מעבר לזה הייתה לי הזכות לעבוד עם אנשים יצירתיים, אנשים שלאורך הזמן הפכו לחברים טובים. באינטל שיבחו את אדן ואמרו: "תרומתו לחברה הייתה אדירה".

בסביבתו של אדן אמרו היום "הוא לוקח מאוד ברצינות את כל הקטע של סטארט-אפ ניישן וחושב על דור העתיד. במסגרת העבודה שלו באינטל הוא אסף נתונים על מצב החינוך בישראל. אינטל שלחה מהנדסים להרצות בפני מורים והורים ל-200 בתי ספר, בשיתוף עם משרד החינוך, כדי להסביר להם למה חשוב שהילדים יעשו חמש יחידות מתמטיקה. מולי בעצמו העביר הרצאות כאלה. הוא אמר שאם אנחנו רוצים לקרוא את הספר 'אומת הסטארט-אפ 2', אנחנו חייבים לעשות את זה".

בחודש יוני אשתקד פרסם אדן מאמר ב"גלובס" שבו התייחס לנושא והזהיר כי ההיי-טק הישראלי בסכנה. הוא כתב בין השאר כי "את התואר "אומת הסטארט-אפ" אנו עדיין נושאים בגאווה - ובצדק - אך נראה כי רבים שוכחים שאת הפירות הללו קצרנו בזכות זרעים שנטמנו לפני שניים ושלושה עשורים, בזכות מדיניות השקעה ממשלתית, עידוד חברות היי-טק, השקעה באקדמיה, העלייה הרוסית ומיקוד בחינוך. הבעיה היא, שמאז לא טרחנו מספיק לזרוע זרעים נוספים, ואנו לא משקים אותם ומטפחים אותם, כדי שנמשיך לקצור את הפירות גם בעשור הבא".

הפעילות בישראל תמשיך להתרחב

בהקשר הרחב יותר, אדן עוזב את החברה כשנה וחצי אחרי שדדי פרלמוטר נפרד מהתאגיד. פרלמוטר נחשב במשך שנים ארוכות לישראלי הבכיר ביותר באינטל והיה אחד המועמדים לנהל את הענקית שנסחרת כיום לפי שווי של כ-150 מיליארד דולר. בסופו של תהליך ארוך החליטה מועצת המנהלים של החברה למנות לתפקיד המנכ"ל את בריאן קרסניץ' ותוך חודשים ספורים בחר פרלמוטר לעזוב.

אינטל היא אחד המעסיקים הגדולים במשק. החברה מעסיקה בעולם כ-100 אלף עובדים, מתוכם כעשרת אלפים בישראל. האם העזיבות של פרלמוטר ואדן מבשרות על שינוי במאזן הכוחות הפנימי? גורם בחברה דחה היום את ההערכות האלה. "מקסין (פסברג) תמשיך להיות המנכ"לית של הפעילות המקומית", אמר הגורם, "למולי היתה תרומה משמעותית לחברה, אבל אינטל חזקה מכל אדם. אנחנו פעילים היום בתחומים חדשים, שחורגים מהפעילות המסורתית בתחום השבבים, לרבות מיחשוב לביש וביג דאטה ואנחנו רק מתרחבים".

הגורם הוסיף כי העזיבה של אדן לא תשפיע על התוכנית של אינטל להתרחב בישראל. החברה צפויה להשקיע כ-6 מיליארד דולר בהקמת מפעל חדש בטכנולוגיה מתקדמת. בעקבות המהלך תקבל החברה מהמדינה בהיקף של יותר ממיליארד דולר. נציין כי בשנת 2014 עמד הסתכם הייצוא של אינטל מישראל ב-4.25 מיליארד דולר. גידול של כ-10% בהשוואה לשנת 2013. החברה החלה לפעול בישראל כבר בשנת 1974 וכיום היא מפעילה בישראל ארבעה מרכזי פיתוח ושני מפעלי ייצור.